Viljattoman viikon viilikset

Eli fiilikset. Mutta kun se oli kiva, että kaikki alkoi v-kirjaimella. :D

Piti kirjoitella jo eilen, mutta Skotlanti-asiat veivät voiton. ;) Nyt ehtii ennen päivän kauppakierroksia istua kirjoittelemaan! Olenkin asiasta tahtonut jo pitkään kirjoittaa, sillä viljaton on TODELLA sopinut mun kropalleni ja olen aivan hirvittävän yllättynyt ollut näistä havainnoista, mitä jo parissa päivässä alkoi huomata.

Ennen tätä viikon starttia mulla oli pöhöttynyt olo, eli ihon alla oli selkeästi nestettä (ei siis ollut kyse esimerkiksi vatsaturvotuksesta eli ilmasta). Kuten aikoinaan kerroinkin, kiskon vatsanahkaani vähän väliä ihan huomaamatta :D ja tästä kaiketi mittailen jollain tasolla nesteisyydenkin määrää. Silloin kun keho on nesteinen, sen tuntee erittäin hyvin tuosta nahasta, se on pehmeä, löysä ja sitä on enemmän kuin muuten. Kun keho ei ole nesteinen, tuo on napakkaa ja siitä on vaikeampi saada otetta. Ero on oikeasti huomattava, ja sen näkee kyllä ihan peilistä ja siitä, miten vaatteet istuvat päälle. Esimerkiksi jenkkakahvojen koosta – ne voivat olla suuret tai voi olla, ettei niitä ole ollenkaan (nesteinen – ei nesteinen).

Jo toisena päivänä huomasin huikean eron. Takana oli silloin toinen weetabixitön aamupala. Heti herättyä ja vielä aamupalan (ja jättikahvikupillisen) jälkeenkin oli vatsa ensinnäkin litteä, ja toiseksi neste ihon alta oli kadonnut totaalisesti. Olenhan aina väittänyt, että aamulla voin syödä mitä vain, kuten weetabixejä, ja silloin en oireile millään lailla, kun taas myöhemmin päivällä oireilisin weetabixeistä välittömästi. No, luulin etten oireile, kunnes nyt olen huomannut, että vatsa on aivan erilainen aamupalan jälkeen kuin mitä se oli. Hassua, miten sitä kuvitteli, ettei mitään tapahdu, mutta vasta nyt tietää miten poikkeava vatsa olikaan, kun se saa jotain muuta kuin weetabixejä!

Aamiainen on siis nyt viikon verran koostunut seuraavista aineksista:

Kardemummaa, mandelmusia, ceylon -kanelia, maitoa, puolitoista purkkia rahkaa, pellavarouhetta (kuidut), omena-banaanisosetta, iso banaani ja vaniljaproteiinijauhetta. Onhan tuossa rakentamista näillä aineilla ja teen sen tosiaan illalla jo valmiiksi jääkaappiin, ettei aamulla tarvitse silmät ristissä miettiä, että mitä sinne oikein tulee. :D Kalorit olen saanut tällä reseptillä suurinpiirtein samaan kuin jättiweetabix -annoksessani oli, eli tästä tulee sellaiset 660kcal, kun mukaan laskee aamukahvin maidonkin. Nälkä pysyy loistavasti loitolla.

Paino ei laskenut, vaikka neste kaikkosikin. Nyt tulee kuitenkin syötyä painavampaa ruokaa kuin höttöiset weetabixit, joten se varmasti tasaa sitä. Alussa aamupalassa oli vähemmän energiaa kuin ennen ja korvasin sen sitten ottamalla suuremman määrän palkkaria. Sain energiat aamupalaan kohdilleen, mutta jätin suuremman palkkarimäärän silti. Hähää. Olen siis enemmän plussilla kuin ennen ja mikäs sen mukavampaa, kun ei pukkaa sitä perhanan nestettä kehoon. Siitä en kyllä yhtään välitä.

Vatsa ei juuri reagoi mihinkään ruokaan enää. Tässä on tapahtunut suurin muutos. Mitä pidemmälle mennään, sitä selkeämpää tämä on. Eli seuraa siis pääpiirteittäin ilmavaiva-asiaa :’D

Ennen luulin, että palkkari turvottaa, ruoka turvottaa, raejuusto turvottaa.. Vatsa saattoi paisua isoksi palloksi aina syömisen jälkeen. Tästä päättelin, että ehkä olen herkkä maitotuotteille ja esimerkiksi sipulille, porkkanalle, tomaatille.. Etenkin palkkari on ollut sellainen, mikä kerää ilmaa hirvittävät määrät. Monina aikoina olen luullut, että ihan kaikki saa vatsan turpoamaan. Asiasta onkin tullut kiva vitsi meidän taloudessa.. -.- ’MITÄ?! SUN VATSA TURPOSI JOSTAIN?! EI VOI OLLA TOTTA!’ :’D Hahaaaa..

On olleet ne tietyt ruoat ja ajat päivästä, jolloin joka kerta vatsa turpoaa syömisen seurauksena. Yksi näistä on siis tuo palautusjuoma. Olenkin juonut sitä alle sen normaalin määrän, koska siitä tulee tukala olo. Nyt on määrää nostettu ja päivien myötä reagoin aina vain vähemmän. Eilen havahduin joskus parin tunnin kuluttua palkkarin juomisesta, että en muuten reagoinut millään lailla! Ja tämä oli ensimmäinen kerta ikinä. Erittäin tajunnanräjäyttävää todeta, että se, mille keho reagoi, ei olekaan se, mikä sen aiheuttaa. Ilmeisesti kyse on ollut suoliston kunnosta. Jos sille ei ole vilja sopinut ja sitä on päivittäin paljon syönyt (no viisi weetabixiä on aika paljon :D), ei se ole koskaan päässyt toipumaan. Nyt se alkaa toipua ja tervehtyä. Ilmeisesti sen vuoksi ei reagoi enää samalla tavoin muihinkaan ruoka-aineisiin. En tiedä, mutta näin minä järkeilin. Olen ihan suu auki ollut täällä, kun en ole tullut ajatelleeksikaan, että syy voisi olla jossain kauempaa kuin itse siinä ruoka-aineessa, mihin maha reagoi. Kai se reagoi huonosti, kun se voi huonosti. Sitten kun ottaa pois asian, mikä saa sen aina voimaan huonosti, sen ei tarvitse tehdä enää niin kovin töitä ja suuttua kaikesta, mitä se saa.

Ruttu. :D

Koko keho tuntuu paljon jäntevämmältä, jämäkältä, vahvalta. En muista aikoihin tunteneeni oloani näin hyväksi kehoni kanssa. En näe mitään syytä palata weetabix -aamiaiseeni. Jatkan toistaiseksi tällä aamupalalla, kunnes muutetaan Skotlantiin ja pitää etsiä aivan uudet aamupalat siellä. ;) Täysin viljattomaksi tuskin tulen ryhtymään, eli saatan sallia vaikka satunnaiset leipäpalat esimerkiksi ravintolassa jokusen kerran vuodessa tai vastaavaa. En tosiaan ole koskaan ollut mikään viljan suurkuluttaja, weetabixit on olleet ainoat päivittäiset. Suomen kaurapuuroaikoina en muista oireilleeni, joten voi olla ettei kauraan edes reagoisi. En tiedä, mutta ei ole tosiaan syytä ympätä tällä hetkellä ruokavalioon viljoja ollenkaan. Jatkan vielä täysin viljatonta ainakin viikon, niin saan suljettua ulkopuolelle varmasti myös hormonikierron aiheuttamat nestevaihtelut. Koskaan ei ole kahta viikkoa putkeen ollut mulla keho nesteetön, joten kohta selviää sekin!

Jotain muutoksia pitää kyllä tehdä tähän tämänhetkiseen ruokavalioon, kun päivän proteiinit pomppasivat aika huimiin lukemiin. Punnitsin tuossa aiemmin tällä viikolla kaikki ja tein mahdollisimman tarkat laskutoimitukset. Per painokilo proteiineiksi näytti 4,4g, eli aika paljon. Viilasin niin paljon kun pystyin ja silti jäätiin vielä lukemaan 3,8g. Eli siinä on fiksattavaa. Hiilareita tulee tällä noin 2,7g per painokilo, saisi varmasti olla enemmänkin. Rasvat pääsi mandelmus -fiilistelyn ansiosta pikkasen liian korkealle (suositus on 1g per painokilo ja tästä suosituksesta minä tykkään ja tahdon noin suunnilleen pitää kiinni). Niitä tuli aika hyvin tuon yli ja vein vähän alaspäin, nyt ovat kohdillaan. Mutta proteiinia tulee mielestäni nyt kovasti liikaa, kun ei sekään hyväksi keholle ole (mm. rasittanee munuaisia ja järkyttänee myös kehoa muilla tavoin). Mutta juuri nyt on tuota turha alkaa fiksailla, jos esimerkiksi kuukauden kuluttua ollaankin jo Skotlannissa ja siellä saa kaiken ruokavalion kuitenkin opetella rukkaamaan kuntoon alusta lähtien. Turha siis nyt nähdä suurempaa vaivaa yhden kuukauden takia ja sitten taas nähdä suuri vaiva. Enköhän minä kuukauden kestä! Eri asia sitten, jos käykin ilmi, että täällä menee vielä pidempään. Nyt on hyvä näin, niin kauan kuin vointi on näin hyvä ja fiksataan protskut ja muut kohdilleen sitten Skotlannissa suoraan.

Päivässä tulee nyt kaloreita noin 1900kcal ja sillä ollaan plussilla vielä enempi kuin ennen. Proteiinit 40%, hiilarit 30%, rasvat 30%. Noin suunnilleen. Tietysti vähän vaihtelee, riippuen pääasiassa mitä lämmin ruoka sisältää. Näitä on mielenkiintoista laskea (vaikka vihaan matikkaa), punnita, fiksailla ja sovitella. Vähän tuolta pois, tuonne lisää.. Jos sadassa grammassa on tuon verran, silloin viidessätoista grammassa on tuon verran.. Tää on sitä mun tyylistä matikkaa, ainoaa mistä pidän. :D

Siinä varmaan tärkeimmät fiilikset ja vähän muuta. Pääpointtina, että ero on huima. Kehossa ja kokonaisolossa sen ansiosta. Ei tarkoita sitä, että kaikille tämä olisi hyvä näin, mutta itselleni sen kyllä satavarmasti on hyvä näin. Vilja ei ehkä ole mun keholleni kovin hyväksi vaan taitaa olla pelkäksi kiusaksi vatsalleni. Kaikista viljoista en tiedä, esimerkiksi siitä kaurapuurosta. Mutta sitä ei täällä ole muutenkaan saatavilla, katsellaan sitten vaikka Skotlannissa, onko siellä sitä Nallen pikapuuroa kaupassa. :D Jännä on myös tämän kaiken jälkeen kokeilla jossain kohtaa esimerkiksi seitania ja katsoa mikä olo tulee. Tauon jälkeen varmasti huomaa kaikista parhaiten, että mitäs se keho siitä olikaan mieltä. Jos se kovin suuttuu, niin sittenhän homma alkaa olla erittäin selvä ja turha on kehoa myrkyttää. Katsotaan siis mitä kaikkea tästä vielä seuraa!

Ei muuta kuin jalka kyykkytelineen tangolle ja viikonloppuja! (Mä tiedän, ei siinä ollut mitään järkeä.)

20 vastausta artikkeliin ”Viljattoman viikon viilikset”

  • Vitsi kun tekis itsekin mieli testata tätä! Sulla on niin hyvät fiilarit (eli viilarit) ollut tän viikon jälkeen!! :)

    Ihan mahti viikonloppua sullekin <3 Ja eikun jalka tangolle! ;D

    • Siinä on sulle seuraava ihmiskoe! ;) Viilarit on mahtavat!! :)

      Kiitti! <3 Jalka tangolle ja menoksi! :’D

  • Kyä sää oot hoikkanen! Mutta vatsassa huomaa eron ihan selkeästi. Joo en usko kans että lyhyessä ajassa toi proteiinimäärä mitään hallaa tekee. Nythän muuten tohon sulle vois sopia maitohappobakteereja kuuri! Kirjottelen jossain vaiheessa omista vatsaongelmista, mutta viime vuonna mulla aiheutti hiilarit kauheita ongelmia ja ongelma poistui maitohappobakteerikuurilla (monen kannan) ja ruoansulatusentsyymillä. Nythän se ongelma sitten palasi kolme viikkoa sitten ja sain yhdistettyä ongelman salaattiin. Taas sama homma entsyt+bakteerit ja ongelma poissa. Täytyis jossain vaiheessa perehtyä lisää tuohon entsyymiasiaan ruokavalion kannalta. Se on niin harmi, että siisti ruokavalio ei ole mikään oikotie onneen ja jos ruoka ei imeydy kunnolla niin senhän tietää että lopputuloksena alkaa olla muita ongelmia ja ei ainakaan edesauta lihaskasvua. Eli et ole mitä syöt vaan sitä mitä imeytät :) ja se on kurjaa että ainakin itsellä niistä vatsaongelmista tulee äkkiä osa elämää eli ei oikein edes tiedä minkälainen se vatsa on normaalisti.

    • Kutsu luuviuluks vaan!

      Sun täytyy kyllä nyt selventää mulle, että miksi nyt pitäisi syödä maitohappobakteerikuuri? Kun nyt se vatsa toimii kiltisti eikä turvottele. Nyt on niin kuin kaikki kohdillaan elämässä tällä hetkellä! :’)

    • Nääh, onhan siellä lihaa välissä ;)

      Just, että jos se suolisto on nyt ollut siellä kovilla se gluteenin takia. Ei sit niin helposti tulekaan ongelmia.

  • Moi!

    Samanlaisia kokemuksia itsellänikin viljattomuudesta. Aikoinaan luulin olevani laktoosi-intolerantikko (suvussa on, joten sitä toki oletti että itselläkin siis täytyy olla se oireista päätellen). Nykyisin, vähennettyäni viljatuotteita ruokavaliostani radikaalisti, olen tajunnut, että turvonneisuus ja piereskelyni(:D) johtuikin viljat+sokeri+maitotuotteet -kombosta, ei maitotuotteista yksinään. Ennen vanhaan sitä vaan sattui syömään viljoja ja maitotuotteita useimmiten yhtäaikaa, joten tottakai sitä heti laktoosia osoitti syyttävällä sormella. Täysjyväkaurapuuro on ruokavaliossa nyt, eikä siitä ole tullut vaivoja.

    Keep up the good work, mielenkiinnolla lueskelen näitä siun ihmiskokeista seuranneita tuntemuksia :).

    • Heippa hei!

      Kiva kuulla että muilla on samanlaisia kokemuksia. Ihan metässä en oo ollut ajatuksineni siis! Tämä kokeilu ansaitsee kyllä ehdottomasti jatkoa, niin hyvin massu nyt voi. Entisistä oireista ei oo viikossa enää tietoakaan! Mitähän sitten kahdessa saa aikaan. :O Jee! :)

      Ja kiitos, ihmiskokeet on kyllä hirvittävän mielenkiintoisia, ihmiskeho on valtavan kiehtova! :)

  • Hm jos reagoit vehnään (? en tiiä, mitä wetabixit sisältää, kun en ole ikinä niitä syönyt), mutta kaura on ok, niin kuulostaa, että ongelmana olisi nimenomaan gluteeni. Sillehän monet on yliherkkiä, vaikka eivät varsinaisesti keliaakikoita olisikaan. Itsekin olen vähentänyt gluteenin määrää ruokavaliossa, koska eipä siitä ainakaan iloa ole, vaikkei yliherkkä olisikaan. :)

    – Kalypso

    • Ei ole pelkkä vehnä. :( Kauraan reagoin myös, ainakin jossain muodoissa. Kaurapuurosta en nykyisellään enää tiedäkään, kun siitä alkaa olla vuosi kun sitä on syönyt. Joskos joskus saadaan tietää reaktiot sitten siihenkin, katsotaan mitä Skotlannissa on tarjolla! ;)

  • Hienoo että viljattomasta löytyi ratkaisu!! Pystytkö käyttään esim. vehnätärkkelystä tms? Itselleni ei vehnä sellaisenaan sovi, mutta esim. tärkkelys sopii.

    • Tätä en ole vielä kokeillut, jossain kohtaa sitten jos tarpeelliseksi tulee saada jotain tuommoista ruokavalioon niin kokeilen kyllä. :) Ja ihan varmasti tahdon myös kokeilla mitä keho sanoo tällaisen puhdistumisen jälkeen, kun äkkiä saakin gluteenia tai viljaa ylipäätään! Sittenhän sen vasta tietääkin! :)

  • mitä tuo mandelmus on ? Toisin sanoen, löytyykö suomesta vastaavaa? Itsekin vedän aamupalaksi rahkaa ja sekaan protskujauhetta ja joskus marjoja/kaakaota/pähkinöitä/mitä keksin. Tavallinen rahka voi olla aika mautonta :(

    • Kyllä tuota ihan samaa tavaraa saa Suomesta. :) Samalla nimellä liikkuu siellä, saman merkkistä! :) Myyntipaikoista en valitettavasti tiedä. :/

  • Kaikenlaiset mahaoireilut on mullekin tullu valitettavan tutuks vuosien saatossa ja mitä erinäisimpiä ruokavalioita on tullu kokeiltua. En yritä mitään yleispäteviä ohjeita antaa, koska se, miten suolisto ja keho laajemminkin reagoi mihinkin ruoka-aineeseen, vaikuttaa olevan siinä määrin yksilöllistä, ettei ne kaikkien kohdalla kuitenkaan toimis. Joka tapauksessa oon nyt saanu mahan rauhoittumaan syömällä äärimmäisen ”puhdasta” ruokaa, eli teen ite sapuskani raaka-aineista (kuten säkin vaikutat tekevän) ja yritän välttää ostamasta tuotteita, joissa ainesosalista koostuu useammasta ku 2-3 ainesosasta. Ihan kokonaan ei tälläkään ruokavaliolla oo ongelmat kadonneet, varsinkin laktoosi tuntuu vielä aiheuttavan välillä ongelmia, mutta se, miten keho reagoi laktoosiin tuntuu riippuvan osaks myös siitä mitä muuta oon syöny saman päivän aikana – ei siis ainoastaan siitä, mitä syön samaan aikaan sen laktoosin kans. Vaikuttaa siltä, että jos oon aiemmin päivällä syöny jotain ”pahis”ruoka-ainetta, joka ei sinänsä oo aiheuttanu mitään oireita heti ruokailun jälkeen mutta joka edelleen kulkee jossain kohdin suolistossa, niin saatan helpommin oireilla syödessäni just jotain laktoosipitoista. Eli kuten Pinjakin totes, ni ongelma tuntuu olevan usein ennemminkin tietty ruoka-ainekombo kuin jokin yksittäinen ruoka-aine. Näin mun kohdalla ainakin.

    Toisekseen ruoansulatushan alkaa jo suussa syljen avulla, joten yritän nykyään kiinnittää huomiota siihen, että pureskelen jokaisen suupalan kunnolla, eli vähintään 20 kertaa, mielellään yli 30 kertaa (jostakin kuulin, että vanhuksia neuvotaan pureskelemaan jokainen suupala 37 kertaa. En kyllä tiiä mistä ne tuon luvun on repässy…) ja joskus oon laskeskellu jauhavani jotain palaa jopa lähemmäs 100 kertaa. Mut joka tapauksessa niin kauan, että se alkaa olla tosi hienojakosta mössöä. Mitään suoraa vaikutusta turvotteluihin en oo voinu kylläkään todeta, koska aloittaessani tämän pureskelukokeilun olin jo siirtyny aika puhtaaseen ruokavalioon, joka turvottelee muutenkin harvoin. Mutta tuskinpa ruoan perusteellinen pureskelu haitakskaan on. Vie vaan aikaa hieman enemmän… :)

    Mullakin vatsa on oireillu palkkarijauheista, joten nykyään käytän sellasta luomuheraproteiinijauhetta, jossa ei oo mitään lisättyjä makeutusaineita. Eihän se mikään varsinainen makuelämys oo, mutta menettelee eikä vatsa ala samalla lailla turvottelemaan. Sisältääkö sun proteiinijauhe esim. asesulfataami K:ta tai muita keinotekosia makeutusaineita? Makeutusaineet saa ainakin mun vatsan turpoamaan….

    Toivottavasti löydät kokeilujen kautta itselles sopivan ruokavalion, sen verran tympeitä nuo suolisto-ongelmat on, ettei niitä kenellekään toivois….

    • Kiitos paljon tämän kokemuksen jakamisesta!

      Tuollaiseen samaan tulokseen olen tosiaan itsekin tullut, eli jokin muu aiheuttaa ne reaktiot erinäisistä ruoka-aineista. Joskos se sitten mulla olisi vilja. Nyt kun se on pois, ei vatsa reagoi enää maitotuotteisiin, erinäisiin kasviksiin, omenaan, eikä tosiaan siihen palautusjuomaan. Tuo viimeisin on varsinkin ollut ihan huippujuttu, ja sen vuoksi olen nyt saanut hyvin mielin nostettua sen määrän vähäisemmästä normaaliin annokseen. Tällä hetkellä tuntuu, ettei vatsa reagoi oikein yhtään mihinkään. Aivan outo tilanne minulle ja suurta luksusta! :’) Toivottavasti viljat oli syynä, sillä niistä luopuminen tai niiden raju vähentäminen ei tunnu kyllä missään. Maitotuotteet olisikin sitten aivan toinen juttu.. Eli kokeillaan nyt jatkaa tällä linjalla, ehkä tässä olisi vastaus ja ratkaisu!

      Itsekin pyrin pureskelemaan ruokani hyvin ja olemaan hotkimatta. Ihan jo pelkästään sen vuoksi, että kaikki mitä syön on niin valtavan hyvää, että surettaa jos se loppuu nopeasti! :’D

      Ja on tuossa meidän jauheessa sitä asesulFAAMI K:ta (:D). Valitettavasti. Jossain kohtaa kun stevia leviää laajemmalle, niin vaihto tapahtuu sellaiseen, kunhan kaikki muutkin kriteerit täyttyvät (muut aineet, hinta, maku jne). En tosiaan tykkää keinotekoisten makeutusaineiden syömisen ideasta ollenkaan. Mutta eiköhän jossain kohtaa noita ala olla tarjolla kunnolla ja hintakin alkaa tipahtaa – meillä kun menee jauhetta ämpärikaupalla :’)

  • Siä oot ihan huippukunnossa! :) Miten siä noita erilaisia ruokia keksit? Onko ihan omasta päästä keksittyjä ,että sekoitampa tuota tuota ja vähän tuota. :) Näyttää hyviltä silti noi ruuat! :)

    • Kiitos! :’) Kyllä nää mun pöperöt ihan päästä syntyy, heittelen sekaan kaikkea mikä kuulostaa kivalta ja mistä tulee sellainen fiilis, että hyvältä myös maistuisi. :D Ei ne aina niin kauniilta näytä, mutta pääasia että maistuu! :’)

    • Jep. :) Eihän se ulkonäkö aina niin tärkeetä ruuassa ole.. Ainakaan mulle, kunhan maistuu! :)

  • Mandelmusia löytyy ainakin Savon suunnalla (jätän paikkakunnan mainitsematta nyt kuitenkin) Citymarketista samalta hyllyltä maapähkinälevitteiden ja hillojen kans, että eiköhän löydy muistakin cittareista tai ainakin tuotetta on kauppojen tilattavana Keskolta.

Kommentointi on suljettu.