Viljaton(ta pizzaa)

Viime sunnuntain postauksessa uhosin tekeväni postauksen syistä, miksi viljat päätyivät taas kokonaan tauolle. Se tulee nyt. Suunnittelin kyllä tekeväni tämän jo paljon aikaisemmin, mutta parin päivän lykkääminen kostautui sillä, että yhtäkkiä jokaiselle päivälle olikin sen verran paljon tekemistä, etten enää niinä ehtinyt kirjoitella. No, vielä kerkeää hyvin ennen huomista viikkoyhteenvetoa. ;)

Olen paljon täällä kirjoitellut tässä blogin elinkaaren aikana viljoista. Ennen niitä söin, sitten jätin pois erinäisten oireiden takia. Päätin kokeilla silloin, josko se vastaus niihin oireisiin löytyisi viljoista. Postaus, jossa sen jälkeisistä fiiliksistä kirjoitin, löytyy tästä linkistä. Kun olin ollut vuoden verran ilman viljoja, kirjoitin siitä täällä. Silloin kirjoittelinkin, että myös vuosi oli kulunut edellisestä flunssasta. Ja tässä mennään nyt kovaa vauhtia kohti sitä kahta vuotta ilman flunssaa – kuten myös sitä, että edelleenkään nuo viljat eivät kuulu pääasialliseen ravintooni. Ja nyt taas ei ollenkaan.

Tässä välissä olen kuitenkin kokeillut viljoja, pääasiassa kaurapuuroa (koska se on rakkautta <3), mutta olen aina joutunut lopettamaan jossain kohtaa. Näistä löysin äkkiseltään pari tekstiä:
Viljaisia fiiliksiä ja Jää hyvästi, kaurapuuro!. Niissä käy hyvin ilmi se, miksi olen taas jättänyt viljat pois.

Viljat on tosiaan sopineet aina yksittäisinä päivinä, ilman, että olen saanut oireita. Mun kohdalla tuo on tarkoittanut sitä, että esimerkiksi ravintolassa syödessä saa ihan rauhassa syödä leipää ja muita viljoja, eikä siitä ole mitään seuraamuksia. Ja tahtoisin taas korostaa, että en puhu gluteenista, vaan viljoista ylipäätään. Gluteeni ei ole ongelma.

Miksi sitten olen nyt syönyt viljoja taas säännöllisesti? Yksi, tai kaksi kertaa viikossa? Koska jossain kohtaa päätin, että nyt riittää tämä vatsaoireilu (mikä ei siis missään nimessä rajoittunut viljoihin), ja sain selville, että mitä ilmeisemmin kärsin IBS:stä, eli ärtyneestä suolesta. Aloin pääasiassa noudattaa FODMAP -ruokavaliota, siltä osin, kun tiesin vatsalleni sopivaksi. Ja sitten ostin probiootit. Kunnon probiootit, ei mitään halvimpia mahdollisia. Ja tämä muuttikin päivittäisen elämäni varsin radikaalisti. Sen verran radikaalisti, että vatsa muutti täysin toimintaansa ja pelkästään positiiviseen suuntaan. Se oli jopa normaali! Tämän vuoksi uskalsin testata miten vatsa kestäisi taas viljoja, toiveena se, että huomattavasti paremmin.

Ensin kokeilin ottaa kaurapuuron taas vaihteeksi jokaiselle aamulle, mutta parin viikon jälkeen alkoi vatsa oireilla menemällä sekaisin aina jossain kohtaa päivää. Ei siis kuitenkaan koskaan aamulla sen puuron syömisen jälkeen, kuten ennen vastaavissa tilanteissa. Ihan satavarma en ole, että tuo johtui puurosta siis, mutta en sille selkeää muutakaan syytä keksinyt. Lopetin puuron taas, ja sinne jäi vatsaoireetkin.

Sittemmin otin kaurapuuron vain sunnuntaille ja kun se meni ilman oireita pidemmän aikaa, otettiin viikonlopuille myös ravintolareissut. Tarkoittaa siis meidän perheessä ulkona syömistä, eikä mitään muuta. :D Lisäsin yhden puuron myös keskiviikolle aamupalalle, ja senkin vatsa kesti. Satunnaisesti saatettiin syödä viljaa myös jossain kohtaa viikkoa muutenkin. Eikä vatsa oireillut. Mutta jotain muuta sitten taas tapahtui, miksi viljat piti hylätä.

Suurin syy oli se, että menkkakivut palasivat takaisin. Siis ne sellaiset, joihin ei kipulääke enää tepsinyt. Kipuhan on aina ollut vakio (eli valtava), mutta sain ne probiooteilla kuriin. Tai lähinnä probiooteilla paransin suolistoni kuntoa niin, että kipulääke pääsi imeytymään (näin olen järkeillyt). Nyt kävi jokin aika sitten niin, että ei taas kipulääkkeet tepsineet ja sain jälleen kärsiä kivuista pidemmän kaavan mukaan. Tämä herätti ajattelemaan, että vaikka vatsani ei oireillutkaan, niin ehkä suolistoni ei ole enää optimaalisessa kunnossa.

Toinen mahdollinen viljaoire on ollut polvikivut. En ole satavarma, että johtuvat viljoista nyt tällä kertaa, mutta mahdollista se on. Mullahan on ennenkin oireillut nivelkivuilla tuo viljansyönti ja polvikipu on mulle tuttu tältä saralta. Ero edellisiin kertoihin tässä on se, että polvikipujen alkamisessa kesti kyllä pitkään. Ennen ovat alkaneet muutamassa päivässä viljoista, nyt ei esimerkiksi ollenkaan siinä pätkässä, jolloin söin joka aamu kaurapuuroa, useamman päivän ajan.

Kolmas saattaa olla päänsärky. Kärsin todella harvoin päänsärystä (huolimatta siitä, että niska on jatkuvasti jumissa), mutta viime aikoina särkyä on ollut aika useasti. Joskus jopa päivittäin. Tämäkään ei ole täysin varmasti silti viljoista. Voi olla niskastakin.

Neljäs mahdollinen on väsymys. Ihan siis huomattava väsymys, verrattuna normaaliin vireystasoon. Varma en ole, että johtuu viljoista, mutta esimerkiksi sitä kautta voisi johtua, että jos tuo suolisto on taas huonommassa kunnossa, niin ei sieltä ole enää imeytyneet nuo vitamiinit ja muut. Ja se ei ole hyvä juttu.

Nämä kaikki yhdessä saivat mut miettimään, että onko tässä järkeä mun taaskaan niitä syödä näin paljon. Vaikka vatsa kestääkin, voi ne oireet näkyä jossain muualla. Minua kauhistuttaa ajatus, että suolisto olisi siinä kunnossa, että sieltä ei taas tarvittavat imeydy. Joten viikko sitten söin viimeisen kaurapuuroni ja nyt mennään taas täysin viljattomalla jonkin aikaa. Sitten joskus voidaan palata siihen, että ehkä kerran kuukaudessa voi käydä ulkona syömässä. Eikä siis enää joka viikonloppu, mikä onkin ollut kyllä varsin poikkeuksellista.. :D

Mutta onneksi ilman viljaakin voi tehdä vaikka pizzaa! Vaikka toki riisi on käytännössä viljaa sekin, mutta omalle vatsalle ja kaikelle muullekin sopii. En ole koskaan millään lailla oireillut siitä.

Pohjaan tuli 5dl riisijauhoa, 3tl leivinjauhetta, jonkin verran ksantaanikumia (en tiedä kuinka paljon, kunhan roiskin), kolme desiä vettä ja loraus valkosipulista öljyä + suolaa. Kuivat sekaisin, sitten vesi ja käsillä vaivataan. Sitten öljy, huolellinen pyöräytys ja taikina pellille. Uuniin kymmeneksi minuutiksi, 225°C. Uunista ulos ja täytteet päälle. Sitten takaisin uuniin noin vartiksi ja hyvä on. Tosi hyvä!

Täytteenä mulla oli tietysti tomaattia tuubista (en nyt muista miksi sitä kutsutaan :D), kirsikkatomaattia, ananasta (joka turvottaa vatsaa, mutta ei nähtävästi harvemmin käytettynä, eli jei!), pinaattia, pannulla paisteltua halloumia ja sitten valkosipulia. Miehen puolikkaassa oli sitä tomaattia tuubista, maustettuja säilykeherkkusieniä, pinaattia, sipulia ja halloumia. Ja kaiken päällä sitten mozzarella -juustoraastetta. Ihan täysirasvainen versio se ei ollut.

Puoli pellillistä katosi suuhun tuosta noin vain. Tietysti suurten mmmhhhh -äänten kera. Oli muuten ihan sairaan hyvää. Mihinkäs sitä niitä viljoja tosiaan tarvitseekaan, tänään mietin. Ei ainakaan pizzaan. Nams.

Ehkä pitää ottaa pizzalauantai tavaksi. Aika parhautta.

2 vastausta artikkeliin ”Viljaton(ta pizzaa)”

Kommentointi on suljettu.