Viikko 11: no rest for the wicked – paitsi ensi viikolla

Huhhuh. Täytyy sanoa, että astetta rankempi viikko takana. Työputki alkoi sunnuntaina ja loppui perjantaina. Tämä meinaa, että työpäiviä tuli putkeen kuusi kappaletta, ja se on kyllä mulle aivan liikaa, varsinkin näin fyysisessä ja monesti jollain tasolla kiireisessä ja siten henkisesti kuluttavassa työssä. Onneksi työputken loputtua oli nämä kaksi vapaata, mikä on harvinaisuus sekin. Yleensä on yksittäisiä vapaapäiviä vain. Kymmenen tuntia tuli helposti kiskaistua unta palloon heti pe-la -välisenä yönä ja viikollakin olisi moisia määriä kaivannut. Suht hyviä määriä sai siinäkin nukuttua, mutta ei ne määrät riittäneet tällaiselle viikolle. Olin kyllä loppua kohden ihan loppu. Treenit hoitelin silti suunnitelmien mukaisesti, sillä ensi viikko on kevyt ja sitten todellakin lepäilen!

Tämä viikko näytti siis tältä:

Maanantai: jalat. Kesto: 1:19min.

Tiistai: lepo.

Keskiviikko: olkapäät, ojentajat, vatsa + kyljet. Kesto: 1:15min.

Torstai: selkä, hauikset, takaolkapäät. Kesto: 1:08min.

Perjantai: jalat. Kesto: 1:11min.

Lauantai: olkapäät, ojentajat & vatsa. Kesto: 1:18min.

Sunnuntai: lepo.

2015-03-15 13.29.01

Ajattelin, että kyllä nyt pitäisi jo miinuskaloreiden tuntua treenissä, mutta mitä vielä! Etenkin jalkatreenissä on otettu harppauksia eteenpäin. Sain lisättyä painoja tai toistoja huomattavastikin kyykkyyn, etureisiin, pohkeisiin ja vaakaprässiin. Samoin olkapäät on olleet ihan hirveässä nousukiidossa painojen ja toistojen suhteen. Siinä missä viimeksi teki taljassa sivuvipareita 12 toistoa, tuli eilisessä treenissä samalla painolla toistoja 20. Tässä tulee vain ongelma vastaan: seuraava painomäärä on liikaa puhtaisiin toistoon, siis enempään kuin kahteen tai kolmeen, jonka jälkeen toistot on kyllä aikamoista vartalon heiluntaa ja riuhtomista. En koe sellaista järkeväksi, joten mennään nyt sillä 20 toistolla. Saa ainakin ihan hullun poltteen olkapäihin ja todellakin tuntuu menevän juuri sinne minne pitääkin mennä. Se, että onko se kovin kehittävää lihaskasvua ajatellen, onkin sitten toinen juttu.

2015-03-15 13_opt-3 2015-03-15 13_opt

Sen olen myös huomannut, että kun käy treenaamassa vapaapäivänä vs. työpäivän jälkeen, toistoja tai painoja saa aika poikkeuksetta lisätä etenkin olkapääliikkeisiin. Kyllä on vaan hartiat jännitysniskalaisella kovilla tuolla töissä, vaikka sinänsä ne ei siellä kovin helposti oireilekaan. Väsyy tietysti kuitenkin, kun niitä niin paljon saa siellä liikutella. Toki välillä myös tuntuu. Melkein olisi viisainta tämän vuoksi hyödyntää vapaapäivät treenin merkeissä, mutta en kyllä luovu lepopäivistäni sen vuoksi kuitenkaan. Niin vakavaa tämä touhu ei sentään kuitenkaan ole. Esimerkiksi sunnuntain pidän hyvinkin mielelläni lepopäivänä jos se on vapaapäivä. Se on sellainen kiva päivä, jolloin voi oleskella pyjamassa koko päivän. Luksusta.

2015-03-12 07.39.53

Tämän viikon painon putoamista en vielä tiedä, sillä punnituspäivä on maanantaina. Melkein olisi hyvä tässä kohtaa tehdä nämä postaukset vasta maanantaina tuon vuoksi tai vaihtaa punnituspäivää, mutta eipä tätä kauaa kestä kuitenkaan, joten tuntuu turhalta tehdä muutoksia tähän asiaan. Uskon, että kuukaudella selvitään, mikäli huomenna ylipäätään on miinuksia vaa’alla nähtävissä. Pitäisi kyllä olla. Käsistä on selvästi lähtenyt ylimääräistä pois, kylkiin on tullut kaaret taas (sen sijaan että olisin suora pötkö) ja vaatteet tuntuu löystyneen. Selässäkin näkyy jotain enemmän, kun jotain on siitä päältä lähtenyt pois. Alavartalo tietysti seuraa joskus perässä, en tiedä milloin. Sieltä se viimeiseksi lähtee. Vaikka onhan tuo takapuolikin aika surullinen ja tyhjä rusina taas tällä hetkellä, kun ei saa tarpeeksi ravintoa pysyäkseen pinkeänä ja pyöreänä. :’)

2015-03-14 22.17.38

Tavallaan tässä kohtaa olen jo hyvin tyytyväinen kokooni ja muotooni ja siihen, miten vaatteet istuu ja millainen oloni on, mutta jos tässä nyt nostaisi kalorit taas normaaliin/plussille, niin nesteen paluu kroppaan nostaisi tilanteen samanlaiseksi kuin pari viikkoa sitten. Ei tässä mitään todellista olla vielä paljoa tiputeltu. Maltetaan siis vielä se parisen viikkoa (or so), että on sitten vielä hyvä olla sen nesteen paluunkin jälkeen. Vaikka joka päivä (leikisti) itkenkin haluavani suklaata ja ties mitä. :D Voi sitä päivää kun saa taas syödä mitä haluaa! Suklaat on Saksasta tilattu ja muita syömisiä listaan mielessäni! Siitä tulee myös viljallinen päivä, joten kaurapuuroa on ainakin tiedossa myös. <3 Luulisi treenien kulkevan seuraavana päivänä nätisti! Ja ehkä vähän turvonneesti.

2015-03-15 13_opt-2

Ja hei, ei olekaan ehkä ihan mahdoton ajatus se diagnoosi, jota niin kovin toivoin saavani. Aikaa se tulee vielä viemään, jos se sieltä joskus tulee, mutta ainakin siihen on nyt mahdollisuus. En uskalla hehkuttaa asiaa sen enempää, sillä tarkalleen en kaikkea tiedä, mutta yksi verikokeista antoi positiivisen, mitä ei normaalisti terveelle ihmiselle tule. Jatketaan tutkimuksia ja peukut edelleen pystyssä, että diagnoosi tulee. Loppuisi tämä ihmettely ja epävarmuus kaikesta. Onhan tässä jo nykyisillä oireilla menty seitsemän vuotta ja kaikenlaista kummallista on sitäkin ennen ollut. Niin kauan kun ei ole diagnoosia, on vaikea hoitaa kun ei tiedä mitä hoitaa ja miten.

Mielenkiintoista oli myös saada tietää D-vitamiiniarvot, jotka otettiin siinä samalla. Suomessahan tuo saantisuositus on ihan naurettavan alhainen, mikä on kuultu monen lääkärin suusta (d-vitamiinihan on enemmän hormoni kuin vitamiini, ja siksi on hassua että siitä päättää ravintoalan ihmiset, eikä lääketieteen porukka). Saantisuositus on tällä hetkellä 10µg/vrk. Luuston kannalta hyvät arvot verestä mitattuna on 75-110 nmol/l. Minä syön päivässä D-vitamiinia 125µg ja veressä sen arvo oli 85 nmol/l. Jos söisin 10µg päivässä, olisin kaiketi aika huonossa jamassa.. Omakin arvoni saisi olla vielä korkeampi, lähempänä sataa olisi parempi olla, mutta olen sentään viitearvoissa. Kesällä tuo varmasti tasoittuu ja annosmäärää voinen laskeakin aika huoletta jo aika pian.

Sanon kuitenkin vielä, että nämä on varmasti jälleen yksilöllisiä juttuja, ja omaa oikeaa annostusta ei voi oikein tietää ennen kuin mittauttaa arvot verestä.

Sitten pöperöt! Tällä viikolla lautasella on näkynyt yhtä sun toista, eikä aina ole syöty edes lautaselta. Koska aina ei jaksa, #äitionvähänväsynyt.

Huom. En ole oikeasti äiti. Ettei nyt vaan sattuisi mitään väärinkäsityksiä..

2015-03-09 17.05.11
Suikaleperunoita pannulla paisteltuna, keitettyä parsakaalia ja viininlehtikääryleitä.
2015-03-10 16.29.30
Näistä aineksista alla olevaa soppaa.
2015-03-10 16.37.36
Kasvissosekeitto.
2015-03-11 17.22.12
Aina ei jaksa. Mutta ihan parasta näin!
2015-03-12 18.25.09
Kasviksia pannulla, punajuuripihvejä ja viininlehtikääryleitä.
2015-03-13 16.59.58
Porkkanaraasteherkkusienimössöä (eksoottista, eikö) ja riisipastaa.
2015-03-14 17.42.16
No se lauantain perinteinen + riisipastan jämät. Parasta!
2015-03-15 16.32.16
Ensimmäinen soppani ikinä, mikä ei ole sosekeitto. Hyvin onnistui ja hyvää oli! Juurekset, kasvikset ja linssit. Nams.

Viikolla unohdin salilaukusta palkkarin yhtenä päivänä, kun menin salille suoraan töistä ja matkaa oli vielä bussilla kotiin. Normaalisti mies hakee suoraan salilta ja pääsen sen verran nopsaan kotiin, että palkkarin ehtii hyvin kotonakin vetäistä. Nyt olin kuitenkin niin ajoissa liikenteessä, ettei mies ollut vielä töistä valmis lähtemään, joten olisin tuon palkkarin tarvinnut. Lähdinkin sitä treenin jälkeen suht epätoivoissani kaupasta metsästämään, jotta saisin edes jotain fiksua protskua naamaan. Hiilarit on helppo ottaa vaikka banaanista, mutta se proteiini.. Ja kyllä vaan on aikamoista p*skaa kaupat täynnä, ei voi muuta sanoa. Aspartaamia ja asesulfaami-K:ta kaikissa niissä missä ei ole sokeria. En koske sellaisiin, ja vaikeaksihan se meni. Varsinkin, kun piti vielä vegaaninen olla, eikä mielellään kuitenkaan rasvalähteestä (eli mm. pähkinät). Ainoa, minkä löysin siihen hätään, oli tämä:

2015-03-11 17.06.44

Siitä sain sentään vähän protskua ensi hätään, että pääsin kotiin asti. Sokeriahan siinä on, mutta mielestäni se on pienempi sonta kuin nuo A -pahikset. Sontaa toki silti, mutta edes luonnollista sontaa. Huonoista valinnoista vähiten huono, omasta mielestäni. Toiset juovat ja syövät ties mitä keinotekoisilla makeutusaineilla kyllästettyjä kakkoja ja elävät mielestään terveellisesti. Minusta se on sitten taas juurikin päinvastoin. Mutta se on vain oma mielipiteeni.

Ensi viikko on tosiaan kevyt viikko, ja saattaa olla, että se on kokonaan saliton. Vähän tuntuu kroppa uupuneelta ja kunnon salittoman tarpeiselta, joten saattaa olla, että sillä mennään. Ainakaan ennen loppuviikkoa en ajattelekaan salia. Paitsi matolla käyn kyllä tallustelemassa, mikäli nämä jalat vaan antaa sen tehdä. Liikkumaton viikko ei siis suinkaan ole kyseessä. Salin suhteen kevyt vain.

Keveitä ajatuksia siis teidänkin viikkoon!

4 vastausta artikkeliin ”Viikko 11: no rest for the wicked – paitsi ensi viikolla”

  • Kiva postaus! Tää saattaa kuulostaa hassulta mut oot jollain tapaa vähän niinku mun esikuva. Ihailen sun elämänasennetta,elämäntapoja, semmosta rentoutta, ja sitä että oot vegaani. Sulla on myös hauska kirjotustyyli ja hyvä huumorintaju! Ja jos nyt jotain pinnallistakin sanotaan nii onhan sulla aivan upee kroppa!
    Saatto nyt kuulostaa ihan joltain ylistykseltä mutta oon seuraillu sun blogia jo jonkun aikaa ja halusin sanoo tän sulle! You go girl!

    • Ääääk! Niin paljon kehuja, etten tiedä miten päin olisin! Kiitos paljon kaikista kivoista sanoista ja kiva että oot jaksanut seurailla mun juttuja jo pidempään. :’) Ihanaista kevättä! :)

  • Kannattaa kokeilla virittää siihen taljaan 1,25kg/2,5kg levupaino nii ei tarvi nostaa niin paljoo vastusta kerralla :) meidän salilla ainaki onnistuu. Sama laitteissa joissa vastusta pitäs nostaa viis kiloo kerralla.

    • Hehee, mutta kun mun tämänhetkinen treenipaino on se 1,25kg ja 2,5kg on liikaa. :’D Tietysti voisi koittaa jossain kohtaa siirtää tuo liike treenin ensimmäiseksi, niin voisi mennä se 2,5kg puhtaastikin. Toistaalta vammaolkapään vuoksi tahtoisin pitää kuitenkin pystypunnerruksen laitteessa ykkösliikkeenä, kun siinä se treeni menee jopa oikeaan paikkaan. :’) Valintoja, valintoja..

Kommentointi on suljettu.