Viikko 10: hierontaa, verta ja askeleita

Päivää myöhässä, mutta mulla on selityksiä! Olin eilen iltaan asti töissä, jonka jälkeen kävin vielä salilla (kävelemässä matolla), eikä aikaa blogille yksinkertaisesti ollut. En tiedä onko sitä niin rutkasti nytkään, sillä jalkatreeni kutsuu jo, mutta ajallisesti kuitenkin ehdin tämän näpytellä ja siksi tässä nyt näpyttelenkin.

Viikko 10 oli treenien osalta tällainen:

Maanantai: selkä, hauikset, takaolat. Kesto: 1:02min.

Tiistai & keskiviikko: lepo.

Torstai: (hieronta 20min) jalat. Kesto: 1:18min.

Perjantai: ojentajat, olkapäät, vatsa + kyljet. Kesto: 1:15min.

Lauantai: selkä, hauikset, takaolat. Kesto: 1:10min.

Sunnuntai: 1:15min kävelymatolla kävelyä.

Ja ennen kuin joku uusi lukija kyselee, että enkö treenaa rintaa, niin en treenaa rintaa. Syynä siihen on se, että ainakin rinnalta työntävistä liikkeistä saan hermokipuja käsiini latsien laidalla olevien triggerpisteiden aktivoiduttua ja käsistäni tulee käyttökelvottomat. Myöskin syntymävammana saatu erbin pareesi aiheuttaa jo yksinään kipuja oikeaan käteen ja sitä en tahdo kiusata enempää kuin on pakko. En ole vielä uskaltanut kokeilla salin rintatreenilaitteita, joissa se liike ei tapahdu punnertamalla rinnalta. Ehkä joku päivä oon rohkea tai sitten en koskaan.

2015-03-09 15_opt

Erikoisuutena viikkoon mahtui tuo sunnuntain kävely, mitä olenkin himoitellut jo pidemmän aikaa ja sittenpähän pääsin sitä tekemään. Töissä oli ehkä vähän huono päivä ja meni oletettua pidempään. Jalkatreeni olisi ollut vuorossa, mutta sitä ei olisi tuohon hätään enää ehtinyt tehdä niin kuin sen haluan tehdä (eli ruokatankkaus alla ja huolelliset rullailut), joten käytin tilaisuuden hyväkseni ja painuin töistä juoksumatolle kävelemään, musiikki mp3-soittimessa ja paikka salin laidalta, josta sain katsella treenaajia aikani kuluksi. Tykkäsin tosi kovin. Kävely on mun juttu ja se on ollut jäissä jo viime kesästä lähtien, kun penikat ja akillesjänteet tulehtuivat (ja joita hoidellaan edelleen tarvittaessa, aina välillä on tarve). Nyt pääsen kokeilemaan mitä ne sanoo tällaisesta vähän tasaisemmasta maastosta. So far so good. Vaihtelin nopeuksia ja nousukulmaa fiiliksen mukaan ja kyllä se ihan treenistä meni. Joskin olisin voinut jatkaa sitä ikuisuuksiin, niin kiva siinä omassa kuplassa on mennä, missä musiikki soi ja mieli on joko täysi tai aivan tyhjä – ihan miten sen tahtookin olevan.

2015-03-09 15_opt kopio 2015-03-09 15_opt-2

Muuten treenit on menneet aika perussetillä. Uutena liikkeenä otin ojentajille yhdellä kädellä tehtävän pushdownin, joka tuossa yllä kuvassakin näkyy. Aika siisti liike! Tykkäsin kyllä. Eriparikäsiä on kyllä mukavampi työstää yksitellen, mikäli kyseessä on kahden käden liike, jossa paino ei välttämättä jakaudu tasaisesti. Silloin voimakkaampi käsi voi tehdä paljonkin enemmän töitä kun heikompi. Näissä yhden käden liikkeissä teen aina saman verran toistoja molemmille ja samalla painolla.

Ja kuten näkyy, tällä viikolla tein vatsojakin! ;) Nyt onkin siitä perjantaista taas edelleen vatsat hellinä, mutta eiköhän ne seuraavaan treeniin (keskiviikkoon) mennessä palaudu. Noita teen itseasiassa samaan tapaan kuin kotonakin tein, kun ei noista laitteista ollut voimapyörän voittajaksi! Ensin rutistelen pallon päällä sen minkä pystyn ja heti perään kontilleen ja voimapyörää. Ja sitten naama punaisena hengitellään hetki.. Kylkitaivutuksia teen kahvakuulan kanssa tätä nykyä. Kotona oli erilaiset painot siihen.

2015-03-05 19.04.27

Torstaina illalla kävin taas Pekalla hieronnassa, tällä kertaa forkkuja käytiin läpi. Onhan niitä ennenkin käsitelty ja edelleen etsitään sitä semmoista optimitapaa hieroa niin, että menen parempaan suuntaan enkä huonompaan. Yleensä, kuten tälläkin kertaa, toinen menee paremmaksi ja toinen pysyy ennallaan/menee huonommaksi. Oikea forkku on vaan ihan p*skana ja se on kovin vaikea saada auki ylipäätään pysymään, kun töissä se on mennyt ja siellä se pysyy semmoisena. Tosi moni liike, jota päivittäin töissä toistan ties kuinka monta kymmentä tai sataa kertaa, ottaa siihen forkkuun. En tiedä mitä töitä mun pitäisi tehdä, että paikat ei hajoaisi. :D Ensin meni jalat postia jakaessa ja nyt sitten forkut nykyisissä hommissa. Jotain sellaista tarvitsisi varmaan tehdä, mitä voisi tehdä makaamalla äksänä lattialla! No, jospa nuo forkut saisi joskus auki pysymään. Toinen on jo hyvä, toinen voi tulla vähän hitaammin perässä. Pitäähän sitä joku hierontaprojekti aina olla, nyt kun jalat on paremmat. ;) Pekalla on onneksi aina ilo käydä, enkä tiedä kävisikö hieronnassa ylipäätään, jos en olisi tietäni viime kesänä juurikin Pekalle löytänyt.

Näyttökuva 2015-03-09 kello 17.57.59

Perjantaiaamu alkoi verikokeilla ja jättimäisellä sydärillä kun niistä sain laskun. Diagnoosia on kovin tässä toivottu, mutta saattaapi olla, että sitä ei tule. Kyllä tähän hintaan oisi saanut tulla.. Reumaa multa tutkitaan/tutkittiin, ja samalla otettiin useampi muukin koe. Se mikä on hienoa, niin 2013 keväällä reistaillut kilpirauhanen kontrolloitiin nyt samalla, ja arvot on oikein mallikkaat. Niissä missä silloin oltiin sellaisella ei-optimi-alueella (keltaisella), ollaan nyt hienosti hyvällä (vihreällä). Hienointa siinä on se, että sain homman kuriin ihan elämäntapamuutoksilla. Suureksi osaksi ravinnolla.

Ja ravinnosta puheenollen, ensimmäinen kiristelyviikko on siis takana. Sieltä sun täältä on vähän otettu pois ja samalla lautaselta on suureksi osaksi lähteneet ne jättimäärät hetkeksi muualle. Kasviksia on myös tuotu enemmän kehiin. Jalkapäivinä tosin saa syödä vähän enempi hiilaripainotteisempaa ruokaa. Hiilarithan mulla on edelleen korkealla ja siellä saa pysyäkin. Samaan tapaan pidän huolen, että rasvat eivät tipahda liian alas. Ja tarvitaanhan sitä proteiiniakin.. Enivei, tältä on ruokalautaset näyttäneet:

2015-03-01 17.04.03
Perunan kaverina kasviksia ja herkkusieniä. Tai toisinpäin. Tää ei oo kyllä mikään pieni annos, ups.
2015-03-02 18.21.46
Hernaria <3 Samaa sunnuntaina, ei erikseen kuvaa enää siitä.
2015-03-03 17.11.57
Perunaa ja kasviksia taas.
2015-03-04 16.54.50
Ja tässä. Eri muodossa vaan ja vähän eri sorttia.
2015-03-05 16.47.46
Riisinuudelia ja papuja. Riisikermasta tehtyä kastiketta siinä on kanssa, mutta ei suurta määrää.
2015-03-07 17.48.02
Viikonloppuna saa syödä ristikkorepunoita ja soijapalleroisia. Sinapilla. Koska maailman parasta. <3

Viikon saldona oli painossa pudotusta 57.9kg -> 56.2kg. Tähän malliin ei tule putoamaan jatkossa vaan nesteet ja pöhö tipahti ensimmäisenä. Se on aina se helpoin ja nopein. Nyt pitää ehkä jo nähdä vähän vaivaa tästä eteenpäin. :)

Siinäpä tarina viime viikosta treeneineen ja syömisineen. Nyt on käynnissä jo neljäs kova treeniviikko, ja se tarkoittaa sitä, että ensi viikko on kevyt. Melkein olisi tälle viikolle sen voinut jo pitää, mutta muiden menojen vuoksi se on paljon parempi ensi viikolle, joten sinne menkööt.

2015-03-08 22.41.23
Onni on muuten tällaisissa yksinkertaisissa asioissa; täysi jääkaappi <3

Seuraavaksi jalkatreenille, kunhan ensin rullaan paikat auki. Ruoka on sopivasti sulateltu jo ja vielä ehtii treenata hyvin ennen kuin sali taas iskee ovensa kiinni yhdeltätoista. Ehtii jopa nukkua!

Treenikästä viikkoa!

p.s. En hallitse tätä rivivälijuttua ja muuta vastaavaa vielä, antakee anteeksi. :D Ja hei, kertokaa jos on jotain ongelmia tämän blogin kanssa! Jos ei tänne niin vaikka Facebookin puolelle, blogin sivut löytyvät täältä.

9 vastausta artikkeliin ”Viikko 10: hierontaa, verta ja askeleita”

  • Apua! Onko tossa pelkät verikokeet vai myös lääkärikuluja? Mietin myös tota riisijuoman määrää? Meneekö teillä noin paljon viikossa? Kuinka monta ateriaa syöt päivässä?

    Kiitos upeasta ja motivoivasta blogista!

    • Pelkät verikokeet! Ja pissanäyte. :D Lääkärikäyntihän oli tuohon vielä lisää sen 130e. o_O
      Riisijuomaa ei sentään näin paljon viikossa mene. Nämähän on sellaisia juomia, joita ei edes kylmässä tarvitsisi pitää ja parasta ennen -päiväys on vuoden päähän. :) Siinä on siis vaan varastoa täydennetty! Mutta meneehän meillä kuitenkin se puolisentoista litraa päivässä tällä hetkellä. Itse vetelen niin mielelläni smoothieita, jotka on tehty riisimaitoon. Se on vaan hyvää. <3
      Aterioita syön normaalina päivänä viisi tai kuusi, riippuen onko treenipäivä vai ei.

      Kiitos sulle kommentista ja kiva, jos löydät täältä inspiraatiota! :)

  • Hyvin näkyy kuvat enkä tiedä mistä riviväliongelmasta puhut. Taitaa olla bloggaajan om kriittinen silmä teokselleen ;) Hyvältä näyttää ainakin chromella!

    • *oma kriittinen… (mun näppäimistö on varmaan täynnä muruja kun jatkuvasti jää kirjaimia puuttumaan kaikista kirjoituksista…)

      • Heh, no hyvä vaan jos ei muiden silmiin ota. ;) Miehen chromella tarkastettu ja samat epäsäännöllisyydet siellä on riveissä kun mun safarillanikin. :’)

  • Mulle tuli tosta riisimaidosta mieleen et eikö teitä huolestuttanut yhtään, kun uutisoitiin riisin sisältävän arsenikkia. Toki pieniä pitoisuuksia (eihän niitä muuten saisi myydä kaupassa), mutta itse mietin etten riisiä tai riisituotteita usein syödä. Tosin ei oo riisi mun lempparijuttukaan muuten niin sama se kun sen käyttöä vähentää :P

    • Mua lähinnä v*tuttaa se. :’DD Nääs kun riisi on mulla ainoa vaihtoehto näissä kasvimaidoissa ja sitten proteiininlähteenä (jauhe) + sitten pastamuodossa, jos pastaa tahtoo. Ja sillä vaan mennään ja ketuttaa kyllä tosi kovin, jos sillä mennään ennenaikaisesti hautaan. :’D Mutta minkäs teet kun vaihtoehtoja ei oo! Katotaan kuinka ämmän käy.

  • Moro!
    Oon seuraillu sun blogia jo pari vuotta (otin aikoinaan inspistä punttitreeniin ja erilaisiin liikkeisiin). En itsekään harjoita paljoa rintaa, vaan pidän rintarangan liikkuvuutta ja rentoutta tärkeämpänä. Tämä siksi että kävin tänä talvena ensimmäistä kertaa elämässäni kiropraktikolla, joka analysoi mun selän ihan uusiks, mm. oikean lapapuun työntymisen eteenpäin sekä lievän skolioosin. Ja mun olat ja oikea rinta tosi kireät.. Pitäis nyt käydä uudestaan, vähän kuin hieronnassa mut niin usein ei oo tarvis :)
    Ihanaa kevättä ja keep going this!!

    • Vähän sama juttu täällä, olen aika kestojumissa tuosta rinnasta jo muutenkin, ja treeni pahentaa sitä aika helposti. Mulla ei niin helposti mitkään jumit aukea, kun tämä kroppa ei ihan normaalisti toimi. Ne mitkä jumittaa, jumittaa aina. Ja kun rinta on jumissa, vetää se kaulan lihakset myös jumiin ja vaikuttaa heti kyllä tähän kaikkeen niskajuttuun, mikä mulla on. Ja kun venyttää ei kaulaa/niskaa juuri saa.. Mennään siis tällä nyt toistaiseksi ainakin. ;)
      Kiva että oot saanut analyysia kiropraktikolta. On aina kiva tietää missä mennään ja sitten osaa hoitaa/ennaltaehkäistä niitä omia vaivoja paljon helpommin. :)
      Parhauskevättä sinnekin! ;)

Kommentointi on suljettu.