Vegaani-Heidi 2kk

Takana on nyt kohta se tasan kaksi kuukautta vegaanina (matkastani vegaaniksi kirjoittelin aiemmin täällä) ja voisin vähän päivittää mitä vaikutuksia sillä on ollut ja muita aiheeseen liittyvää juttua. Kaksi ihan selkeää vaikutusta on ollut havaittavissa ja ne on molemmat olleet varsin mieluisia – enkä kumpaakaan osannut odottaa!

Ensimmäinen minkä huomasin tapahtuvaksi oli se, että kehosta humpsahti höttöä ja nestettä ihan silminnähden pois. Tämän huomasin muistaakseni parin viikon kohdalla, ellen jo aiemmin. Vaa’alla en ole käynyt taas kuukausiin, joten en tiedä tapahtuiko muutos selkeästi sielläkin. Tästähän puhutaan paljon, että kun jättää maitotuotteet pois, kehosta lähtee nesteitä. Mulla tämä on tarkoittanut ihan selkeästi timmimpiä reisiä ja peppua. Itteä on välillä saanut suu auki pällistellä, että miten voikin olla niin suuri muutos, sillä ero entiseen on oikeasti ihan huikea.

Toinen selkeä ero entiseen on (sori miehet..) PMS -oireiden lieventyminen. Mun tapauksessa tämä tarkoittaa selkeimmin sitä, että ennen jopa kaksi viikkoa ennen menkkoja kovasti kipeytyneet tissit eivät enää kipeydy – siis lainkaan! Ennen olo oli ihan tukala, se turvotus ja jomotus niissä, eikä edes rintsikoita voinut juuri pitää kun niin kovin koski. Saati sitten jos piti vaikka hierontapöydälle mennä mahalleen! Nuo kivut ovat ilokseni ainakin näin kahden kierron kokemuksella historiaa ja se jos mikä on ihan huikeeta. Mikä voima onkaan ruokavaliolla! Tätähän voi jokainen miettiä itse, että sitä tosiaan laittaa/on laittanut suuhunsa jotain sellaista, mikä vaikuttaa hormonitoimintaan näin suuresti. Itseä puistattaa ajatuskin, hyi.

Ruokavalio on myös muodostunut omanlaisekseen rutiiniksi jo heti alusta. Alkuun ajattelin, että rahkan tilalle otan ensi hätään smoothieita kunnes keksin jotain muuta, mutta sillä tiellä ollaan edelleenkin. :) Smoothiet on ihan hirmuisen hyviä, eikä se valmistaminen ole sen vaivalloisempaa kuin rahka -annoksenkaan. Ehkä jopa helpompaa, kun teen päivän kolme smoothietani yhdellä kertaa. Yhden syön/juon aamulla, yhden työeväänä ja yhden illalla. Illalla teen aina valmiiksi kaikki kolme. Ensin sen iltapalan ja kun se on nautiskeltu, teen kaksi muuta valmiiksi odottamaan seuraavaa päivää. Samaan tapaan siis ennen keittelin puuroa illalla aamuksi. Puuro jäi siis muuten vaan pois, olin jo kaipaillut tilalle uutta aamupalaa.

Pretty, no?

Smoothieisiin tulee riisimaitoa, riisiprotskujauhetta, banaania, agave-siirappia, marjoja, saksanpähkinöitä ja piparkakkumaustetta. Ihan sairaan hyvää herkkua ja ainakin miljoonasti parempaa kuin rahka! Ainekset ja suhteet vaihtelee vähän sen mukaan mistä päivän ateriasta on kyse, mutta noiden kesken niitä vaihtelen. Banaania menee smoothieissa päivässä mulla neljä ja yksi sitten vielä erikseen. Mies käyttää myös yhden iltapalaansa. Meillä menee siis kuusi banaania päivässä ja toisina päivinä enemmän (esimerkiksi tänään pelkästään mulle tulee seitsemän :D). Siinä saa ostaa jo ihan hyvät määrät kuulkaas, kun kaksi kertaa viikossa käy kaupassa (kuten mun Instagram -seuraajat ovat saaneet nähdä). :’D

Muutenkin ruokaa saan syödä todella suuria määriä. Alun jälkeen laskeskelin kalorit, että tiedän pitääkö niitä fiksailla ja yllätyin, että kaikkine (riisi)kermaisine kastikkeineen kalorit jäivät vajaiksi. Olen siis siitä lähtien syönyt entistäkin enemmän ja kyllä saa muuten nähdä vaivaa, että pysyy plussalla fyysisen työn ja treenien jälkeen! Suurimmaksi osaksi se on tietysti vaan kivaa, mutta tähän on tulossa muutosta, siitä lisää sunnuntaina. ;)

Kuvassa viimeiset meidän aika perusostokset. Haluaisin heti alkuun huomauttaa noista muovisista pusseista. Meille on tosi tärkeää lajitella biojätteet erikseen ja ollaan otettu niitä biohajoavia pusseja hedelmille ja vihanneksille. Mutta meidän komposti, mikä ei siis ole meidän komposti vaan vuokraisännän, ei ole enää talvella toiminut. Joudutaan siis heittämään nyt talven ajan biojätteet sekajätteeseen ja se koskee! Biojätekeräystä ei täältä löydy. Siksi tulee välillä otettua normipusseja, sen sijaan että metsästäisi niitä biohajoavia ympäri hevi-osastoa, kun niitä yleensä törröttää tasan yhdessä telineessä jossain piilossa. Banaaneille niitä ei voi edes käyttää, sillä parikymmentä banskua repeilevässä pussissa ei vaan ole hyvä yhdistelmä.. Ylipäätään hirvittää tämä muovin määrä kuitenkin, ihan kurkuissakin ja parsakaaleissa, mutta minkäs teet. Toisinaan myynnissä on muovittomia (käyriä) kurkkuja ja silloin tulee sellaisia ostettua, jos nyt eivät huonoja muuten ole.

Mitä siellä kuvassa sitten on? Vasemmalta lähtien, eli pakasteet ensin: Anamman kasvispalat (soijapallurat), pari pussia vihannessekoituksia, ristikkoperunat, punajuuripihvit. Sitten riisimaidot, maustekurkut. Miehelle kaura- ja soijajogurttia. Kurkkua, parsakaalia, banaania, tomaattia. Miehen omput ja klementiinit. Riisipastaa, punaisia linssejä, miehen kuivatut luumut puuron sekaan ja agave -siirappia. Se on mulle ja tykkään sen mausta ihan tajuttomasti. Nam!

Kuvasta puuttuu perusaineista ainakin peruna, riisinuudelit, tomaattisose, kaurapuuro (miehelle), pavut ja riisikerma. Kissanruokia en kuvaan ottanut. :)

Näin. Tällaisella on menty ja kertaakaan ei ole ollut maitotuotteita ikävä. Mieshän ryhtyi syömään myös vegaanisesti (lukuunottamatta hunajaa ja E-koodeja, oma veganismini on vielä lukuunottamatta E-koodeja, hunajaan en koske) aika pian sen jälkeen kun itse aloitin, ei tainnut tulla kuin viikon perässä. Ruokaa saa syödä niin paljon että napa paukkuu ja nitisee liitoksissaan ja nälkää ei tarvitse nähdä. Kaikki on herkullista ja kaikenlaista on tullut syötyä ja kokeiltua. Ruokavalio on monipuolistunut, vaikka söisinkin mielelläni päivästä toiseen ristikkorepunoita ja soijapalluroita.. Ja kokkausinto on suurimmaksi osaksi kasvanut potenssiin sata. Ruoka ei oo koskaan maistunut näin hyvältä ja olo ei ole aikoihin ollut näin keveä, siis kaikinpuolin. Kyllä on mieli ja sydän kevyt. <3 Tästä on hyvä jatkaa ja nähtäväksi jää mitä kaikkea sitä vielä tulee huomaamaan. Jännää!

Mutta se on varma, että vaikeeta tämä ei todellakaan ole, vaan päinvastoin, ihan hullun helppoa. Ja hemmetti että onkin herkullista!

18 vastausta artikkeliin ”Vegaani-Heidi 2kk”

  • =D Sää oot semmonen piparkakkumauste koko ihminen. Määkin oon ostanut ja tunkenut sitä moneen iltapalaan kun oon sun juttuja lukenut ja aika usein se piparkakkumauste on tullut esiin. Hyväähän se on. =)

    Mää oon nyt maitotuotteita vähennellyt radikaalisti ja iltaisin oon syönyt sitä Oatlyn havregurttia kaikilla emmeillä. Smoothiet ei enää oikein uppoo kun tykkään mieluummin syödä kuin juoda väli- ja iltapalani. Tuli kyllä mieleen, että voishan sitä tehdä lusikoitavaa smoothieta, olis kyllä hyvää. Huomenna teen.

    • :D Joo tykkään piparkakkumausteesta kovasti, ihan vähän vaan ripsautan kun laitan, liika sitä on liikaa. :) Siitä tulee aina pulla mieleen ja se on aina mukava asia.

      Mun smoothiet on nimenomaan semmosia paksuja, että pitää nälkääkin poissa. Niihin tulee niin paljon banaania, että jo se pitää huolen paksuudesta. :D Kyllä mää silti ne juon, mutta ne on isoja ja meheviä kulauksia. ;) Varmaan tulee hyvää kun teet!

  • Jäiseen kompostiin voi muuten lisätä vielä tavaraa jos ei ole täynnä. Ja sulatella voi esim kuumavesipulloilla tai hakemalla naapurin kompostista lämmintä tavaraa sekaan.

    • Komposti on niin täynnä, että se ei mene edes kunnolla kiinni. Kyllä se on talven osalta mennyttä kalua! Lisäksi se ei tosiaan ole edes meidän vaan naapurin vuokraisäntäperheen. Meillä on siihen vain käyttömahdollisuus, muuten se ei kuulu meille.

  • Noi kestohedelmäpussit on ihan kätsyjä, ainoastaan se hintalapun kiinnittyminen niihin on vähän hankalaa. Ne kun on sellaista valoverhokangasta. Tosin kerran kassalla huomasin yhden asiakkaan ommelleen siihen pussiin sellaisen palasen, johon tarra tarttui, mutta myös irtosi hyvin. Ja jos on pokkaa (en tiedä mikä siinä on niin noloa omasta mielestä), niin voi niitä muovipussejakin kierrättää kunhan muistaa laittaa tarran aina samaan kohtaan edellisen kanssa :)

    Mä olen kans ollut nyt vasta pari päivää maidottomalla johtuen mystisestä yskästä ja limaisuudesta joka on nyt joulusta asti tullut ja mennyt. En ollut muutenkaan mikään maitotuotteiden suurkäyttäjä, mutta jo aamulla huomaa että kun jättää sen maidon kahvista pois niin ei tarvi rykiä sitä limaa ulos parikin tuntia kahvin jälkeen. Ja nyt ei ole tarvinnut herätä yskimäänkään öisin, että kyllä sillä jotain vaikutusta on. Lisäksi eilen illalla piti oikein jäädä omaa vatsaa ihastelemaan, kun en muista koska viimeksi illalla se olisi ollut yhtä litteä kuin aamullakin :D

    Punajuuripihvit bongattu! Luulin itsetehdyiksi kun näin sen aiemman ruokakuvan ja luovutin saman tien kun ajattelin etten ikinä jaksa sitä sotkua minkä punajuuri saa aikaan, mut nyt toivo elää jälleen :D

    • Tää pussijuttu on kyllä ehdottomasti sellainen, että siihen pitää tutustua. On tosiaan ensimmäinen kerta kun asiasta kuulen!

      Mut hei jee, että limaisuus on lähdössä! Toi on monelle kanssa semmonen juttu, että ensimmäisenä huomaa. Toivoin itse samaa, mutta tää lima on ja pysyy, kun se ei ruokavaliosta johdu. Siihen päälle vielä kuiva kurkku, johon kaikki tuommoinen jää kiinni, niin siinähän sitä sitten rykii edestakaisin päivästä toiseen. :( Mutta litteä iltavatsa on hieno juttu! Tiedän tunteen, että sitä oikein hämmästelee. :D

      Joo ei tosiaan ole itsetehtyjä punajuuripihvejä, en oo eläessäni ostanut punajuurta muuta kuin joskus aikoinaan salaattina. :D Meikätohelo pelkää sitä sotkua, sillä sitähän oisi sitten joka paikassa. :’D

  • Oi, rakastan niin sun blogia! <3
    Täta lukiessa saa vaan niin hyvän mielen aina, sekä paaaljo ajattelemisen aiheita. Mullaki jääny maito- ja gluteenituotteet tän vuoden puolella pois (tosin nyt oon muutaman päivän lipsunu pienesti, yleensä quest barin verran ku se vaan on töihin niin kätevä välipala). Herkkupäivinä vielä sallin gluteenit ja maidot enkä niitä sen enempää mieti. Olo on paljon parempi! Alkanu kasvisruoka ja vegaaniasiatki myöskin kiinnostamaan paljon entistä enemmän ja esim. punasen lihan syöminen on vähentyny rutkasti. Ja noita soijapalluroita oon testaamassa heti, ku saan ne kaupasta kannettua kotia! Ehkä joskus minäki vielä liityn vegaanikerhoon ;)

    • Äääk, ihanuutta, kiiiiiitos <3
      Ja ihanuutta, että käytät ruokavalion ajattelemiseen myös aikaa. Niin moni vaan syö eikä asiaa ajattele. Kuten vaikka sitä, että siinä on lautasella jotain sellaista joka joskus eli ja ei oisi varmasti mitään muuta tahtonut kuin jatkaa sitä elämistä.

      Vegaanikerhossa on aina tilaa ja tänne jokainen toivotetaan syli avoinna ja vielä ehkä suukkojenkin kera! <3

  • Meillä on kans noita valoverhopusseja käytössä ja toi Marin vinkki siitä ommeltavasta lapusta onkin tosi hyvä, otan sen heti käyttöön. Mä en kyllä koskaan pussita banaaneja, mutta toisaalta ei kerralla kyllä ostetakaan kuin yksi tai kaksi terttua, että ehkä se on helpompi kantaa pussissa, jos on sellaisia määriä kuin teillä.

    • Joo tämä banaanimäärä on yksinkertaisesti pakko pussittaa. Harvemmin tuolla on edes kaikki tertut niin kovin hyvännäköisiä, eli irtobanaaneita on pussissa myös useita. Parikymmentä banaania on hankala ilman pussia liikutella. Muutenhan tilanne olisikin eri.

  • Syötkö muuten tofua tai seitania? Niistä saa ainakin tosi hyvin vegaaniprodea :)

    • Tofusta en liiemmin tykkää ja seitanhan menee sitten sinne viljalliseen päivää jos jonnekin. :) Nämä soijapalleroiset mitä syödään on myös hyvin protskukkaita. :)

  • Mielenkiintoista luettavaa! Minäkin mietin silloin tammikuussa että lähtisköhän kokeilemaan vegaanista, mutta mies sai ylipuhuttua että menee yhteiset ruokailut liian hankaliksi. No, voisihan sitä silti vielä kokeilla. En nytkään kyllä syö esim. punaista lihaa, mutta kalaa kyllä ja joskus kanaa. Kasvisruokaa syön aika useinkin. Maitotuotteista käytän juustoa ja luonnonjogurttia, joskus rahkaa. :D

    • Hankalaksi menee vaan ne asiat, jotka tekee hankalaksi. ;) Osallistua haasteeseen voi koska vain ja facebookista löytyy edelleen se loistokas ryhmä (vegaanihaaste tammikuu 2015), jossa ihan varmasti edelleen autetaan mattimyöhäisiäkin! :)

  • Kiitos inspiraatiosta! Tekee mieli muuttaa omaa ruokavaliota enemmän ja enemmän vegaanisempaan suuntaan :—) Kuinka paljon syöt muuten pähkinöitä ja siemeniä?

    • Ihan mahtavaa, kiitos sinulle! Olen iloinen jokaisesta pelastetusta eläimestä, joten todellakin, kiitos sinulle kun pelastat niitä, edes jokusia. <3
      Pähkinöitä ja siemeniä menee jonkin verran päivässä. Aamun smoothiessa on lusikallinen pellavansiemeniä, välipalalla pari kourallista cashew- ja pekaanipähkinöitä ja iltapalassa vielä saksanpähkinöitä. Joskus sitten vielä maapähkinävoita riisikakkujen päällä, nams. ;) Tykkään kyllä pähkinöistä tosi kovin. :) Harmikseni vatsani ei kestä mm. manteleita, mitä tykkäisin kyllä syödä! Mutta onhan tuossa jo yhtä sun toista. :)

Kommentointi on suljettu.