Vastauksia kysymyspostauksen kysymyksiin osa III – Treeniaiheiset kysymykset

Toiseksi viimeistä (a.k.a. tokavika) viedään!

Minkä merkkisiä treenivaatteita ja -kenkiä sulla on?
– Kävely-/hölköttelykengät on Niket, sisätreenikengät on Pumat. Eivät merkin takia ostetut, vaan Niket olivat jalkaani hyvät ja hinta oli kohdillaan. Pumat löytyi alennuksesta ja olivat niiiiin kivannäköiset, että piti saada. <3 Treenivaatteista suurin osa on jotain muita kuin treenivaatteita. Löytyy myös H&M:n sporttivaatetusta. Mahdollisia hölköttelykertoja varten koluttiin outlet -kylän Adidas- ja Nike -liikkeet läpi. Niitä siis löytyy. Adidas on oikeastaan merkkinä sellainen, josta voin sanoa pitäväni. Vaatteiden värit ja ne kolme raitaa. Nam. :D

Adidas. Adidas. Nike. Juu on vanhempia kuvia. Tukka ihan väärän värinen. :D

Millaista musaa kuuntelet, kun liikut? Lempparia?
– Kotona mulla on aina omat iTunesin ostokset soimassa. En ole tehnyt erillisiä soittolistoja, eli randomilla sieltä tulee mitä vain. Ihan suurinta lempparia Bruce Springsteeniä en kuitenkaan treenatessa juuri kuuntele, kun se häiritsisi jo keskittymistä. Siis Brucea ei voi vain soittaa taustalla, Brucea kuuluu kuunnella! Ulkona liikkuessa en koskaan kuuntele musiikkia. Tykkään luonnosta ja sen äänistä. Ulkona on aina paikka, jossa saa rauhoittua ja ajatella.

Mikä sun haukan ympärysmitta on?
– En tiedä. En tahdo mitata. Mietin tätä pitkään, sillä voisin sen teille kertoa, mutta en tahdo tietää itse. Vihaan numeroita ja kaikkea sellaista, mikä määrittää jollain lailla minut, koska peili riittää itselleni siihen. En vain tahdo tietää. Pahoittelen.

Uskotko siihen, että toisilla on vain geenit sellaiset, että lihakset kehittyy nopeemmin ja helpommin kuin toisilla?
– En tiedä onko se geenikysymys. Mutta ehdottomasti, koska ollaan kaikki erilaisia. Toisille tarttuu helpommin ja enemmän, testosteronin määrällä on merkitystä (siksi miehet saavat lihasta helpommin kuin naiset). Lisäksi toisilla on lihakset erimallia, jolloin niiden koko ei juuri kasva. Toisilla on pitkät ja solakat lihakset, toisilla on lyhyet ja paksut. Ei me kaikki samasta muotista voida olla tässäkään asiassa.

Miksi teet niin pitkiä sarjoja? Vai onko ne viime aikoina lyhentyneet?
– Pyrin tekemään maksimissaan viittätoista toistoa. Aina se ei ole mahdollista. Esimerkiksi vatsalihaksia pystyn vain tekemään enemmän, vaikka on jo lisäpainoa kehissä. Myös mm. kuminauhaliikkeissä tulee luonnollisesti enemmän toistoja, koska vastusta ei pysty lisäämään. Monesti myös siirtyminen suurempaan painoon on harppaukseltaan kaksi kiloa, joten vien mielelläni ensin toistot aika ylös, ennen kuin siirryn kahta kiloa painavampaan, koska sillä painavammalla ei välttämättä saa vielä yhtään puhtaasti. Mutta liikkeestä riippuen teen alkaen kahdeksasta toistosta.

Minkä tyyppistä treeniä teit heti alussa? Millaisilla painoilla aloitit ja paljonko ne on kasvaneet nykyiseen? Teitkö pienillä painoilla paljon toistoja vai aloititko heti kasvattaa lihasmassaa? Mistä ylipäätään aloitit urheilun? Oliko se heti selvää, että salitouhu on sun juttu vai kokeilitko ensin jotain aerobista?
– Olen ollut tylsä kun olen näihin jo vastannutkin tässä välissä tässä postauksessa: klik! Ainoa johon en ole tainnut siinä vastata, on tuo salikysymys. Se on ollut tosiaan aina selvää, että salitouhu on se mun juttu. Lihakset on aina miellyttäneet omaa silmää ja luonnollista on ollut lähteä niitä etsimään. :)

Kun aloit laihduttaa, tuntuiko koskaan, ettei vaan jaksa tai treenit onnistu? Entä miten nykyään?
– Ei. Koska en alkanut missään vaiheessa laihduttaa, vaan aloin elää terveellistä elämää. Eikä myöskään nykyään. Koska elän vain terveellistä elämää. :)

Miksi treenaat kotona etkä jollain oikealla kuntosalilla?
Koska mulla on täällä kaikki mitä tarvitsen. Koska olen kotihiiri. Koska en tykkää ihmisistä. Koska jokainen ylimääräinen ihminen ja ääni on häiriötekijä. Koska mä en vain tahdo. Jos olisin alussa mennyt salille tätä kaikkea tekemään, tuskin olisin tässä nyt. Se, että sain tehdä tätä kaikkea kotona on se syy, miksi olen tässä nyt. Hirvittävä paikka semmoinen sali, siellähän on ihmisiä! :O Kotitreenin plussista ja miinuksista olen aiemmin kirjoittanut täällä.

Mitä palloilulajia alkaisit harrastaa, jos olisi pakko valita joku?
– Pesäpallo. Se on kivaa.

Mitä ryhmäliikuntatuntia tai urheilulajia et voi sietää?
– Jos nyt ajatellaan, että itse pitäisi harrastaa, ja koska en ole koskaan käynyt ryhmäliikunnassa niin siitä en mitään tiedä. Siispä vastaan, että golf. Kokeilin kerran ja tuli kynnettyä sen verran paljon nurmea eikä palloa kertaakaan, että mun nykyisillä hermoillani johonkuhun sattuisi ja pian. :D

Mitä käytät palautusjuomana vai käytätkö ollenkaan?
– Vaniljaista protskujauhetta maitoon (jota tulee käytettyä sinne tänne muuallekin pitkin päivää). Palkkarini juon pillillä ja ripaus kanelia sekaan, niin voi elämä kun on herkkua taas. :D Viiden kilon pänikkä tulee kestotilattuna kotiin joka toinen kuukausi.

Minkä merkkiset sulla on nuo kotikuntolaitteet?
– Pääasiassa vissiin Kettleriä. Löytyy myös Gym-Techin vatsalihaspenkki, Raleighin crosstrainer, Karhun kuntopyörä ja miehen überhienot Bowflex -merkkiset painot.

Rullaamalla säädetään painoa. En kestä!


Missä iässä aloitit laihduttamisen? Oliko koskaan sellaista oloa, ettet jaksa? Teen kotona itsekseni vatsalihaksia, selkiä yms. Suositteletko punttien ostamista jos ehdottomasti haluaa laihtua ja saada lihasta?
– Olin 23 kun muutin elämäntapani toiseen, en aloittanut laihdutusta. ;) Jaksoin hienosti, koska tuloksia tuli ja olo oli koko ajan niin hyvä, niin miksipä siitä ei nauttisi ja sitä jatkaisi. Suosittelen punttisetin ostamista kotiin jos ehdottomasti tahtoo lihasta. Suosittelen ruokavalion tsekkaamista, jos ehdottomasti tahtoo laihtua ja saada sen lihaksen näkyviinkin. ;)

Miten sait keuhkokuumeen ja miten aloit treenata sen jälkeen? Koska olet viimeksi sairastanut flunssan?
– Olin valmiiksi puolentoista kuukauden sairaslomalla kun sain keuhkokuumeen. Sairasloman sain valtimolöydösten vuoksi (klik!). Keuhkokuume iski parin viikon päästä, juuri kun olin ollut Tyksissä verisuonien ultrassa. Jouduin pariin otteeseen käymään päivystyksessä silloin, mutta en joutunut sairaalaan. Keuhkokuumeen syyksi ei keksitty muuta kuin poskionteloissani olevat polyypit, mitkä valuttavat limaa kurkkuun, jota olin sitten ilmeisesti yön aikana jossain kohtaa vetänyt henkeen ja siellä se lima oli sitten päässyt tekemään tepposiaan. Treenaamisen aloittamista ei tarvinnut miettiä, sillä olin totaalisessa liikuntakiellossa loppujen lopuksi yhdeksän kuukautta, että saivat kunnolla tutkittua ja kuvattua nuo suoneni ja saivat suljettua pois aivoinfarktin mahdollisuuden. Tuon jälkeen aloin liikkua rauhallisesti, ja aloittelin pienillä painoilla ja jumppapallolla tehtävillä treeneillä. Viimeksi sairastin flunssan NYT. :D Kerran-pari vuodessa saan flunssan, johtuu suureksi osaksi noista poskionteloista. Niihin tosin harvemmin liittyy kuumetta niin kuin nyt. Ne ovat sellaisia kolmen päivän räkätauteja.

Miten neuvoisit muita treenaavia kanssasiskoja? Mikä on kallein neuvosi tai asia, minkä takana seisot ehdottomasti? Jos voisit antaa yhden neuvon, mikä se olisi?
– Vatsalihakset tehdään ensisijaisesti keittiössä! Ei tällaiseen kuntoon pääse syömällä jatkuvasti kaikkea kakkaa, ettäs tiiätte. :D

Ja loppuun vielä kuva mun treenivihostani. :’)

10 vastausta artikkeliin ”Vastauksia kysymyspostauksen kysymyksiin osa III – Treeniaiheiset kysymykset”

  • Ihana uusi ulkoasu, olet kaunis!

    Totta puhut, huippukuntoon ei pääse mikäli mussuttaa päivästä toiseen prosessoitua teollista kuraa ja vieläpä epäsäännöllisin väliajoin. Tiedän muutaman tyypin irl, jotka suurin piirtein elävät salilla, mutta syövät todella epäterveellisesti. Ja sitten kummastellaan, että mites ihmeessä ei kehitytä, vaikka salilla vietetään lähes jokainen iltapäivä.

    • Kiitos! Aamulla aikaisin kuvankaappausperiaatteella toteutettu banneri. :D

      Mä tiedän kanssa näitä ihmisiä. Vatsa kasvaa ja salilla huhkitaan ihan turhaan. En aina ymmärrä, miksi ihmiset tykkäävät niin kovin tuhlata aikaansa.

  • Blogisi on aivan huippu ja inspiroi niin ihmisiä, jotka haluaisivat muuttua kuin niitäkin, jotka ovat jo urheilleet pitkään! Toivottavasti laitat jatkossakin ruokareseptejä blogiisi, niistä on kiva ottaa oppia! Hyvää ja energistä syksyä!

    • Kiitos paljon! :)

      Ruokajuttuja tulee aina kun tulee tehtyä jotain uutta. Esimerkiksi tänään taas näpsin kuvia, joten voinee odottaa postausta jossain kohtaa. ;)

      Mukavaa syksyä sinnekin! :)

  • Oliko tuo se kuva treenivihosta kun pyysin? Tarkoitin siis vihkon sivuista, eli miten teet merkinnät jne :D.

    • Ei sentään, älä huoli. :D Tää piti vaan esitellä, kun siinä on kuitenkin itse Paavo Pesusieni. :D

      Mä aina välillä ajattelen sitä kuvaamista. Ja sitten menee merkinnät päin pyllyä ja tulee suttaa. Sitten taas lykkään. Mrr. Joku päivä vielä!

  • Oletko kokeillut noihin poskiontelovaivoihin nenäkannua? On auttanut monilla noihin vaivoihin. Kantsii kokeilla. Flunssan aikanakin sitä voi käyttää ja vaikutus on välitön. -Mari-

    • Kannu löytyy ja on käytössä. Eipä se auta siihen, että ne polyypit on siellä olemassa. Siihen auttaisi leikkaus. Ehkä sitten joskus, jos menee pahaksi. Vielä on siedettävää. Ehkä se vaatii sen toisenkin keuhkokuumeen..

  • Vielä täytyy kysästä noista sun vatsakuvista: jännitätkö kuvissa lihaksia, vai onko ne noin upeet ihan aina?

    • Pidän niitä kasassa, en sen enempää jännitä. Pidän kasassa kun istunkin. Se on minulle normaalitila, opettelin tuon jo joskus kuusitoistavuotiaana. :D Rentona ei ole mulla keskivartalo kuin öisin. Kasassa pysyy varmaankin juuri vahvojen sisempien vatsalihasten ansiosta. Eli onhan se tuommoinen aina – paitsi öistä en tiiä. :D

Kommentointi on suljettu.