Treeniviikkoturinat

Ja näin on taas sunnuntainkin jalkatreeni hoidettu alta pois ja odottelen tässä pienen hetken, että aurinko alkaa osua parvekkeelle ja sitten bikinit päälle, aurinkorasvaa iholle ja sinne! <3 Sää tästä onkin taas viilenemään päin, joten ilo irti sitten tänään.

Pidemmittä turinoitta, tässä listaa:

Maanantai:
Ojentajat, olkapäät, vatsa + kyljet

Kesto: 1:17
Keskisyke: 112
Maksimisyke: ?
Kulutus: 339kcal

+ 40 min crossarilla

Keskisyke: 130
Maksimisyke: 142
Kulutus: 246kcal

Tiistai:
Selkä, hauikset, vatsa

Kesto: 1:25
Keskisyke: 109
Maksimisyke: 161
Kulutus: 349kcal

Keskiviikko:
Jalat, vatsa

Kesto: 1:25
Keskisyke: 117
Maksimisyke: 160
Kulutus: 409kcal

Torstai:
Ojentajat, olkapäät, vatsa + kyljet

Kesto: 1:16
Keskisyke: 116
Maksimisyke: 171
Kulutus: 357kcal

+ 40min crossarilla

Keskisyke: 130
Maksimisyke: 141
Kulutus: 245kcal

Perjantai:
Selkä, hauikset, vatsa

Kesto: 1:22
Keskisyke: 110
Maksimisyke: 163
Kulutus: 339kcal

+ Kävely kameran kera

Kesto: 2:50
Km: 12.47
Keskisyke: 114
Maksimisyke: 152
Kulutus: 785kcal

Lauantai:
Lepo

Sunnuntai:
Jalat, vatsa

Kesto: 1:22
Keskisyke: 128
Maksimisyke: 169
Kulutus: 477kcal

Kiva viikko. <3 Painot tai toistot olleet nousussa. Etenkin, edelleen, hauiksessa on tapahtunut kehitystä. Myös selälle on käsipainon kulmasoutu nyt saanut lisäpainoa. Viime viikolla oli vielä 17kg. Tällä viikolla maanantaina nostin 18 kiloon. Ja torstaina oltiinkin jo 20,4 kilossa. Miehen lbs-punteilla mennään, kun mennään näissä miesmäisissä painoissakin. HAH. :D Tietysti tuo nousu on myös lisännyt joka kerta selkää enemmän ja enemmän jumiin ja aamuisin on hartiat oikein särkeneet ja joskus yöllä päätäkin. Kyl maar se siitä taas. Särkenyt on myös oikea polvi. En ole ihan varma mistä lähtien. Tänään tuntui jalkatreenissä, mutta havahduin siihen jo aikaisemmin tällä viikolla. Kyl maar sekin siitä taas. Perusvaivoja. :’)

Olkapäille olen toistaiseksi tehnyt vain pystypunnerrusta ja torstaille päätin kokeilla ottaa mukaan viparit suorin käsin sivuille. Triggerit antoivat toistaiseksi tehdä tämän, ainoastaan oikea olkapää juilahti ihan vähän joka toistolla, muttei pahasti. Tehdään niin kauan noita siis, kun keho vaan sallii. Painoja keräilin kämpästä, ovia stoppailemasta, eli siis pienillä neljän kilon hukkapunteilla aloiteltiin. :D Toistoja niillä tuli 12-10-10. Parina oli pystypunnerrukset, eli ensin viparit, sitten pystyt, sitten seuraavat viparit, sitten pystyt jne. Kivaahan se oli.

Kävelyllä oli kiva käydä pitkästä aikaa. Suunnattomasti nautin, kun siellä saa yksinään (tai mieheni kanssa silloin kun on mahdollista) mennä. Tuon reissun valokuvaustuotokset on nähtävillä täällä, jos jotakuta kiinnostaa.

Sykkeet on olleet vähän hassut torstain treenissä sekä tänään sunnuntaina. Selkeästi koholla. Palaan aiheeseen ja mahdolliseen aiheuttajaan erillisessä postauksessa, tänään tai viimeistään huomenna. En lupaa, että enää tänään pääsen parvekkeelta auringosta koneen ääreen ajoissa. :D

Joo-o. Tää siirtyy nyt parvekkeelle. Mukavaa sunnuntaita kaikille!

12 vastausta artikkeliin ”Treeniviikkoturinat”

  • Sä treenaat kyllä ihan hurjan paljon! :D Täytyy nyt myös udella, että minkä tähden treenaat vatsaa joka treenin yhteydessä?

    • Joo, mulla on aikaa ja intoa. :D Vatsaa treenaan joka treenissä, koska tykkään siitä. :D En ole kokenut haitalliseksi kehityksen kannalta, vaan sekin on nousujohteista. Eri treeneissä on tosin eri vatsaliikkeet. Ainoina toistuu hooverit (jokaisessa kolmessa treenissä) ja russian twist (kahdessa treenissä). Lisäksi noilla vatsaliikkeillä on hyvä paikata lepotaukoa liikkeiden välillä, eli sen sijaan että vaan olen ja odotan pari minuuttia, teen esimerkiksi parin minuutin hooverin. :D Mulla on joku juttu näihin vatsalihasliikkeisiin. Mä tiedän.. :’)

    • Ok ok :D Intoa piisaa siis.
      Varmaankin ihan hyvä että noi liikkeet vaihtuvat, mä treenaan kerran tai pari viikossa vatsoja, mutta mulla on ne sitten niin kipeät seuraavana päivänä etten edes pystyis tehdä heti perään :D Ennen kanssa tein useita kertoja viikossa vähän mutta ei silti ikinä tullut semmosta poltetta kun nykyään :P

      Mutta ihmekös sulla onkin tommoset palikat :D Toi twisti on muuten paras vatsaliike, tai ainakin parhaasta päästä! :D

    • Jostain kumman syystä mulla ei kipeydy vatsa koskaan.. :’D Ja kyllä, tuo twist on aivan huippuliike! :)

  • Kirjaatko muuten ylös käyttämiäsi painoja+toistoja johonkin vai muistatko vaan aina seuraavalla kerralla, mihin jäit?

    Nuo polven ja selän säryt kannattaa ottaa sellaisena pikkuisena varoitusmerkkinä, kun kyllä se keho jotain yrittää kertoa, jos vaan maltat kuunnella. Itsehän reväytin kunnolla selkälihaksen, kun vedin leukoja selällä, joka ”oli vaan ihan vähän toispuoleisesti kipeä, mutta ainahan se on tiukan selkätreenin jäljiltä”. Ja se oli sitten kuukauden lepo ennen kuin parani kokonaan. Ärr.

    • Kirjaan kaiken ylös treenivihkoon. Tällä hetkellä käytössäni on Paavo Pesusieni -vihko. :’D

      Polvisäryt mulla on ollut arkipäivää jo monen monta vuotta sitten. Siispä ei ole treenistä johtuvaa, vaan sillä kurissa pysyvää jopa. :) Treenaamatta kivut palaavat ja satavarmasti jos käy juoksemassa. Hölkkä ei ole niitä nyt saanut kipeiksi, kun olen pari kertaa hyvin varoen käynyt. Olen noista aikoinaan kirjoitellutkin tänne: http://eioorakettitiedetta.blogspot.de/2012/06/vaivapostaus-i.html

      Selkäpuolen ongelmista löytyy täältä postaus: http://eioorakettitiedetta.blogspot.de/2012/07/vaivapostaus-ii.html Eli jännitysniskaa ja suoniongelmia, ei siis mitään uutta.

      Ja suonista laitoinkin kuvaa tänne: http://eioorakettitiedetta.blogspot.de/2012/07/verisuonistoa.html

      Ai kun tämä onkin kätevää, kun on kaikesta jo kirjoitettu kaikkea, ei tartte kun linkitellä :D :D

    • Kai se pitää itsekin ruveta jotain vihkoa käyttämään. Mulla on tyhmä ongelma, kun en haluaisi raahata salille mitään ylimääräistä. Vesipullo ja pyyhe on jo tarpeeksi tavaraa ja jotenkin noiden neitipainojen (kyykkyyn kaksi kympin painoa, tanko kai 15kg?) kirjaaminen nolottaa..

      Noita särkyjä vaan mietin, että voisko treenissä olla jotain muutettavaa, jotta pääsisit niistä eroon. Viimeksi fyssarilla käydessäni mainitsin ohimennen jostain pienestä jumista, joka on ollut piriformiksessa ”aina”, ja fyssari totesi tiukasti, että ”70-vuotiailla ehkä kuuluu asiaan tuollaiset kolotukset, mutta ei sinun ikäisilläsi!” ja sitten ruvettiin työstämään sitä. Ootko muuten koskaan ajatellut käyväsi fysioterapiassa? Saksahan taitaa kai olla aika edelläkävijämaa sillä saralla ja kai se englannilla ja elekielelläkin hoituisi?

    • Mä en millään muistaisi noita painoja ja toistoja ilman kirjauksia. Sen verran tulee treenikertojakin viikkoon. :) Meillä muuten kyykkytanko on 20kg ja taitaa olla aika vakio. Eli 40kg kyykyssä ei todellakaan ole huono. :O Mulla on 60kg, mutta en tee kovin alas. Ei ihan kyykyksi ehkä voi kutsuakaan.

      Nuo tämänhetkiset selkä- ja hartiasäryt on ihan sitä peruslihaskipua, mitä tulee muuallekin kroppaan, kun on painoja nostellut ja saanut lihakset kipeiksi. Jännitysniskaa pidän itse lahjakkaasti yllä sillä, että jännitän hartioitani aina. Ja puren hampaitani yhteen aina. Aina, kun en kiinnitä huomiota niiden pitämiseen rentona. Normaalitila mulle on se jännittynyt tila. Tuolla vaivapostaus kakkosessa onkin tarinaa fyssarikäynnistä. Ja hierojakäynnistä. Tässä sitaatit, niin ei tarvitse lukea läpi:

      ”Jossain kohtaa aloin miettiä sitä niskaa sittenkin syyksi ja varasin ajan urheiluhierojalle. Kävinköhän kolme kertaa ja oireet pahenivat huomattavasti, kielestä lähti tuntoa ja muuta sellaista kivaa. Kotona venyttelin kaulaa oikein huolella ohjeiden mukaan, ja tunto lähti samantien venytettävältä alueelta. Hieroja käski taas lääkärille.”

      ”Hankin lähetteen OMT-fysioterapeutille. Rangan venytys ehdottomasti kielletty, sillä suonien vuoksi ihan todellinen dissekaation riski koko loppuelämän olemassa. Hänen kanssaan hierottiin ja tehtiin muita harjoituksia. Paljon oli erilaisia asentovikoja niskassa ja päässä ja ties mitä jumeja ympäriinsä. Leuan alueellakin kireyttä. Aikaisemminhan olin saanut myös leukani jäämään pariksi vuorokaudeksi lukkoon. Siihen tuli kramppi. Söin ja join kaiken pillin läpi.

      Taisin tuolla käydä kaksi kertaa. Sen jälkeen OMT nosti kädet pystyyn, sillä menin todella paljon huonommaksi hänenkin käsittelyssään. Ei uskaltanut enää koskea.”

      Eli en tosiaan mene enää ammattilaisten käsittelyyn. Tuskimpa edes suostuisivat käsittelemään. :’D Mutta joo. En anna koskea. Koskaan ei ole siitä hyvää seurannut. Riskejähän minun käsittelyssäni on aika paljon, ihan niitä hyvin vakaviakin, joten ilman yhteistä kieltä ei tulisi kyllä mieleenikään. Mieheni olen opettanut hieromaan minua niin, etten mene huonommaksi hieronnan vuoksi. Ja niskaan ei kosketa kuin erittäin harvoin. Näillä keinoin vointini on pysynyt kurissa nyt jo parisen vuotta. Välillä ollaan huonompana, mutta sitten taas parempi. Ennen oltiin huonon sijaan pohjalla ja toimintakyvyttömiä, viikkokaupalla. Nyt vain hetken huonona, ja elämää pystyy silti jatkamaan. Kaikkeen tottuu ja minulle tämä on ok näin. Olisi toki kiva, ettei näin olisi, mutta nyt näin on. Ja sillä sitten mennään, kun nämä kortit on mulle jaettu. :’)

    • Kuulostaa tosiaan siltä että voimakas käsittely saati sitten rangan manipulaatiot eivät ole sulle yhtään sopivia.
      Jos haluat hakea kuitenkin vielä apua, niin hakeudu fysioterapeutille jonka kanssa menette saliin ja teette liikeitä, jotka mobilisoivat ja vahvistavat pieniä sekä syviä lihaksia, jotka eivät punttien nostelussa niin paljoa rasitu.

    • Kiitos. Tässä oli pointtia. Jos jossain kohtaa asiaa tahdon vielä selvitellä jossain, niin nyt tiedän mihin suuntaan lähteä. Tämä on meinaan ensimmäinen uusi vinkki, ja samalla asia, jota en ole osannut ajatella. Kun kaikkia jumeja ei tosiaan hieromalla tai muuten käsittelemällä saa auki eikä kaikki yleispätevät ohjeet vaan päde jokaiseen. Minuun sitten varsinkaan, tällä saralla. :’)

    • Kas, olinhan mä tuon silloin aikoinaan lukenut, mutta unohtanut jo (ja nyt en tullut avanneeksi linkkejä, pöh! (miksiköhän ne ei voi toimia linkkeinä tässä kommenttiosiossa, vaan pitää copypasteta..?). Jännä ja kuitenkin tosi kiehtova tuo sinun kroppasi. Mua kiinnostaa hirveesti kaikennäköiset lihasvaivat, kun oon niistä itse niin paljon kärsinyt ja rampannut erilaisilla kiropraktikoilla, hierojilla ja fyssareilla. (Ja edesmenneen koiran kanssa tuli nähtyä myös eläinpuolelta tätä ammattikuntaa laajasti..)

      Mutta kun kerran vointisi pysyy kurissa, niin mikäpäs siinä! Itsekin hain apua vasta sitten, kun krampit ja jumitukset alkoivat elämää & urheilua selvästi haitata. Joten jos sullekin todellinen tarve tulee, niin etköhän säkin keinot siihen etsi.

      Laita muuten joskus kuva treenivihkosi sivuilta?

    • Mulla on sellainen fiilis, että ne voisi saada linkkeinä, mutta mun taitoni loppuu kesken.. :’) Olen kanssa sitä mieltä, että pääasiassa ihmisen kehon toiminta on erittäin kiehtovaa. Itsellä ehkä suurempina kiehtomuksen aiheina on hermotukset. Lisäksi jo jännitysniska on kiehtova asia, sillä se oiremäärä mikä siitä voi lähteä, on aivan valtava ja käsittämätön.

      Ja olihan mulla todellinen tarve aikoinaan apua saada. Kaksi vuotta jaksoin sitä selvittää ja maata lukuisia kertoja magneettihärvelissä ja juosta erikoislääkäriltä toiselle. Sitten en enää jaksanut. Omien oivalluksien kautta ollaan nyt tässä pisteessä, missä se pysyy kurissa. Vieläkin olen ihan poikki siitä parin vuoden ruljanssista, vaikka viimeisestäkin käynnistä on jo kaksi vuotta aikaa. Ei niin houkuta sitä aloittaa uudelleen, tai jatkaa siitä mihin jäi. Ei ainkaan vielä, ellei jotain oleellista tapahdu.

      Voisikin joskus napsaista kuvan treenivihosta!

Kommentointi on suljettu.