Treeniviikko 8 ja uusia treenisuunnitelmia

Voi vitsit. Mulla on ollut niin parhaussunnuntai, ettei toista ole aikoihin ollut! Treenitkin on olleet pienessä osassa näissä parhausasioissa tänään, joten jotain raportoitavaa siis irtoaa myös tänne blogin puolelle! Sitä ennen kuitenkin treeniviikkokatsaus:

Maanantai: selkä, hauikset. Kesto: 1:03.
+ 22min crossailua, 7.85km.

Tiistai: jalat, vatsa, kyljet. Kesto: 1:06.

Keskiviikko: ojentajat, olkapäät, vatsa. Kesto: 1:13.

Torstai: selkä, hauikset. Kesto: 1:03.
+ 30min crossailua, 10.50km.

Perjantai: jalat, vatsa, kyljet. Kesto: 1:05.

Lauantai: lepo.

Sunnuntai: ojentajat, olkapäät, vatsa. Kesto: 1:04.
+ 40min crossailua, 14.10km.

Onpas hyviä kestoja ollut treeneissä! Keskiviikon treeni oli pisin, mutta se oli myös vähän hajamielisin, jolloin ei tullut pidettyä mitään tappotahtia yllä. Eikä se siltikään ollut pitkä. Jalkatreenit on tietysti olleet normaalia lyhyempiä, kun mukana on ollut kunnollisten kyykkyjen sijaan vitkutteluliikkeitä vain lähinnä, jolloin ei ne sarjatauotkaan tarvitse olla yhtä pitkiä kuin mitä ne on happojalkojen tai kipukankun leppuutteluissa seuraavaa sarjaa varten. Olen luottavainen, että ainakin joku kyykyistä palaa ensi viikolla kuvioihin! Split squat on edelleen siinä ja siinä, kun se tukijalka on siellä niiiiin taittuneena. En viitsi ylimääräistä hankausta tai venytystä tai rutistusta antaa tuolle tatuoinnille vieläkään. Mutta normikyykyn pitäisi onnistua jo.

Tänään tuli jo crossailtua tuo vakiokesto 40min, joskin sen jälkeen tatskaa kiristi aika kovin, joten ihan tuommoisia hikisessioita (en himmaillut..) ei ehkä ole vielä hyvä tehdä, ainakaan ilman aivan kunnon rasvakerrosta.

Hikikaikku. :D Mutta selkeesti meni perille, kannatti hikoilla!

Sitten tuosta tämän päivän huikeasta treenistä! Siitä vastasi tietämättään Pia olkapääkehityksensä kanssa! Että kiitos, oli aika mahtavaa! :D Kattelin noita Pian kehityskuvia ja olin ihan ällistynyt. Näin unta, että esittelin ne kuvat miehelle ja että googletin innoissani bunkkeritreenejä, kun tahtoo samanlaiset olkapäät! :’) Esittelin seuraavana päivänä kuvat miehelle oikeasti (oli outoa, koska mielestäni olin sen jo tehnyt..) ja tänään päädyin googlettelemaan niitä bunkkeritreenejä. :D Ja inspiroiduin isosti! Tästä linkistä voi vilkaista tuota edistyneen ohjelmaa, josta bongasin muutaman kivan jutun omiin treeneihin. Itseasiassa niin kivoja juttuja, että mulla menee treenit tästä eteenpäin ihan uusiksi! En edes tiedä onko tuo lista joka viikolle sama vai onko tämä nyt jonkun tietyn viikon treenilista (ymmärtääkseni vaihtuvat?), mutta joka tapauksessa tykästyin joihinkin juttuihin!

Se, mitä sieltä pisti silmään, on vaihtelevat toistomäärät sarjoissa. En ole koskaan ajatellutkaan, että voisi vaihtaa painoja kesken sarjan. Toki joskus aloitan isommalla ja jatkan pienemmällä, tai toisinpäin, mutta että tarkoituksella esim. tekisin ensimmäisessä sarjassa toistoja kahdeksan, seuraavassa viisitoista ja viimeisessä kuusi. Tuo houkutti niin kovin, että otin heti tänään kokeiluun, että millaiselta se oikein tuntuu! EDIT: katsokaa kommenttikentästä, että mites niitä painoja oikeasti vaihdellaan.. :D

Ja voi että, että tykkäsin! Olin ihan innoissani siellä treenihuoneessa hikoilemassa! Harmaassa paidassa tosiaan nuo hikiläntitkin ihan kivasti erottuu.. :D Päivän ohjelmassa oli pelkkiä supereita ja vaihtelin superiparin ensimmäisessä liikkeessä painoja sarjoihin, jolloin toistomäärät vaihtelivat halutusti. Parin toisessa liikkeessä tehtiin se mitä tehtiin, eli mihin vain voimat riitti. Kylläpä saikin kivasti väsytettyä lihaksen ihan totaalisesti! Innostuksissani otin kokeiluun myös tämän liikkeen, jota Pia on sitäkin joskus kehunut ja sekin löytyy tuosta treenilistasta. Olen sitä kerran aikaisemmin kokeillut, mutta siitä ei tullut mitään, kun tuo meidän penkki ei oikein nätisti sovellu tuohon. Tänään sain kikkailtua itseni siihen oikeaan asentoon ja näitä tein siis täysin ylimääräisenä kaksi sarjaa edellisten neljän olkapääliikkeen lisäksi. Ojentajille tuli samantyylistä treeniä ja sekin tuntui ihan extraihanalta. Ihan huikea treeni kokonaisuudessaan. Ja sattuu jo nyt olkapäihin!

Tää on kyllä aiemmin tältä viikolta, mutta siinä se nyt on kuitenkin.

Miten sitten jatkossa tulen muuttamaan treenejäni? No, mitä lähemmäs kevättä tässä mennään, sitä enemmän mun mieleni on muissa asioissa. Siksi on viisainta vähentää vähän treenejä siitä kuudesta punttitreenistä per viikko, vaikka mulla aika ja energiat sen edelleen sallivat. Mutta keskittyminen ei. ;) Olen myös täysin tietoinen ollut aina, että vähempikin riittäisi, ja että jos esim. palkkaisin PT:n joskus, mulle sanottaisiin ensimmäisenä, että treenaappa vähän vähemmän. :D Tuo kuusi kertaa on ollut aina väliaikainen tilanne ja se oli muuttumassa viimeistään kesän aikoihin, mutta aattelin muuttaa sen nyt jo. Jos se ei sovikaan niin aina pääsee vielä takaisin vanhoihin määriin.

Eli ihastuin tuohon bunkkeritreenin neljään treeniin ja osittain samaan toteutustapaan. Oman kolmijakoiseni pidän, mutta niin, että neljäntenä kertana tehdään samoin kuin tuossa, eli sellainen sekatreeni. Siihen otan niitä lemppareita mukaan, eli ehdottomasti jalkatreeniä tahdon tehdä kahdesti viikkoon ja sitten muita kehityskohteita, todennäköisesti pari liikettä hauiksille ja pari olkapäille. Katsotaan mitä keksin! Tämä on vielä alkutekijöissään, kun tästä vasta päätin tänään. Mutta jestas, että oon innoissani! Tämä mahdollistaa nyt myös sen, että saan aerobiset irroitettua punttitreenipäivistä, eli niitä sitten välipäivillä. Helpompi saada syötyäkin tarvittava määrä, kun ei ole tuplatreenipäiviä. Lauantai pysyy edelleen totaalilepopäivänä.

 Katsotaan kuinka tytön käy!

Loppuun vielä kuva eilisestä sapuskasta. Uunipaahdetut parsakaalit ja edellisen päivän riisinuudelikasvisruokaa. Tämä oli vähän iso annos, kuvassa ei ruokapinon korkeus käy ilmi, mutta upposi kaikki. Tänään harhailevien ajatusten kera ei onnistuneet mitkään kokkaukset edes sinne suunnitteluasteelle, joten uuniperunaa (<3) pakkasesta lautaselle vaan! Ja ajatukset harhailivat niin paljon (olimme siinä hetki sitten saaneet loistavia uutisia), että sinne se peruna katosi kitusiini ennen kuin muistin koko annoksen valokuvausta. Tämmöistä ei ole hetkeen tapahtunut. :D

Mutta ensi viikosta ollaan taas astetta enempi innoissaan, kun treenikuviotkin muuttuvat. Katsotaan kummosia treenejä tulee tehtyä ja minä päivinä. Ja katsotaan pysyykö ajatukset miten paljon kasassa! :) Mahtavaa viikkoa teillekin!

7 vastausta artikkeliin ”Treeniviikko 8 ja uusia treenisuunnitelmia”

  • No aika makeeta, et oon ollut SULLE treenin innoittajana! Sullahan ne aivan huikeat olkapäät on!

    Tuo on siis treeniohjelma kokonaisuudessaan :) Treeni tehdään 4 viikon syklissä ja alotetaan aina alusta. Eli 3 kovaa ja yksi kevyt. Nuo toistomäärät on viikottaisia toistomääriä. Esim. kun on vipunostot eteen niin siinä on 3x 10, 6, 12. Niin ekalla treeniviikolla tehdään sarjoissa 10 toistoa, tokalla 6 ja kolmannella 12. Kevyellä viikolla tehdään puolet ekan viikon sarjatoistoista, painoja ei tarvii keventää :D Ja sit tuo kierto alotetaan alusta ekan viikon jälkeen. Tuota ohjelmaa voi noudattaa esim. 3 kuukautta ja sit tehdä voimajaksoa (max 5 viikkoa) ja sit jatkaa tuolla tai päivitetyllä ohjelmalla. Kaikki nuo treenit ja ohjeet löytyy haulla sieltä http://www.tuukkaheikkinen.fi sivuilta :) Hhahah, oon joo ”pikkusen” tutustunut näihin juttuihin ;)

    Mut aivan mahtavaa, tervetuloa bunkkeritreenien pariin :D Huippua saada lisää kokemuksia näistä treeneistä :) Itse vaan TYKKÄÄÄN!

    • No kyllä ne sun pullahtaneet olkapäät on jotain ihan muuta kun mun pullahtamattomat. :D Ja todellakin sain susta inspiraatiota, ihan uniin asti! :’)

      Mut nyt mua naurattaa, että mä tein nuo toistomäärät ihan väärin! :’DD Toisaalta, liekö se niin haitallista, sillä mä tykästyin ihan hirveesti ja vetelen samaan tapaan kyllä ensi viikon ainakin! Onpahan vaihtelua oikein kunnolla normitreeneihin! Ja onneksi oot perehtynyt näihin juttuihin vähän enemmän kuin mä, oisin ihan väärässä uskossa puurtanut. :’)

      Ihan näitä ohjelmia en ala tehdä, mutta vinkkejä otin tuolta tosiaan yhtä sun toista – osa tietty virheellistä vinkkiä, mutta kuitenkin! :D Uskon kyllä, että tuo on ihan tosi kiva treeniohjelma! Ja kyllä susta näkeekin, että myös kroppa tykkää! ;)

      Täytyy oikein tuonne tekstiin laittaa pieni EDIT, että miten nämä nyt oikeesti tehdään.. :D

    • No hei, sä kuitenkin löysit sillä ”väärällä” tyylillä itsellesi sopivan tyylin ;)

      No mutta kuitenkin osa liikkeistä meillä on varmaan samoja, et niistä voidaan ilota tai tuskailla yhdessä ;)

    • Tää on totta! ;) Tämmösiä erikoisviikkoja on kiva pitää välillä, saa lihas aivan erilaista ärsykettä, kun on muuten tehnyt niillä samoilla toistomäärillä pitkälti aina.

      Ja ainakin tuossa olkapäätreeniosiossa on paljonkin samoja liikkeitä! Kohta lähtee hassuilla toistomäärillä hauista ja selkää. ;) Jiihaa!

  • Haha, olin hullu ja pidin itteäni jännityksessä, kun luin näitä sun postauksiasi uusimmasta vanhimpaan. Taisit näitä treenipainokikkailuja tuolla uudemmissa teksteissä hehkuttaa parikin kertaa, enkä ois malttanut millään oottaa tänne asti, että selviää mistä on kysymys :’D Mutta jee, bunkkeritreeniä! Minäkin oon sitä harkinnut, kun se kävis niin kätevästi tuohon mun 5/3/1:n oheen. Kolme kovaa ja yks kevyt treeniviikko -rytmityskin on ihan sama ja mua oikeasti himottais päästä tekemään tollasen uuden ohjelman mukaan – etenkin, kun sitä hehkuttaa Pian, Petran ja Freyan lisäksi nyt myös sinä. Kääk! En malttais nyt millään istua tässä enää paikallani, kun haluun päästä suunnittelemaan uusia treenikuvioita :DD

    Kiitos siis motivaatiosta ;) <3

    • Hehe, mä en tiedä onko tässä mun treenikaavassa mitään bunkkeritreeniä enää jäljellä, muuta kuin treenikerrat per viikko. :D Kaikki muu menee oman pään mukaan, ihan samoin kuin kevyen viikon paikka.. Taitaa olla ihan vaan Heiditreenejä nämä. :D Hehkutin bunkkeritreeniä ennen kuin tajusin, että hehkutin ihan väärin. :’D Haha!

      Mutta hieno homma jos silti sait motivaatiota! :’) <3

Kommentointi on suljettu.