Syväkyykky ja kahviallergia

Tänään aamulla nautiskelin taas banaanipannarin ja tällä kertaa se oli aivan täydellinen. Viime kerralla (ensimmäinen pitkän tauon jälkeen) jäi kuivaksi ja vähän mauttomaksi, kun banaani oli hieman raaka. Nyt oli kypsää ja mehevän kosteaa. Nams! Eikä tälläkään kertaa ole iskenyt migreeniä. Kahvi on nyt mun suurin epäily. Tänään se tunne vielä vahvistui entisestään, kun opin, että ihmiselle voi tulla kahviallergia. Se voi iskeä milloin vain, vaikka oisit koko ikäsi juonut kahvia. Asiasta voi lukea englanniksi mm. täältä. Ja monet migreenitriggerithän pohjautuu allergioihin. Itse tunnistan noista kahvioireista itseni, kun en sitä kahvia/kofeiinia todellakaan hyvin siedä, se aiheuttaa aina yhtä sun toista. Tässä postauksessa kävin asiaa hieman läpi. Tällä kertaa ehdin juoda kahvia neljä päivää, ja joka kerta se tuntui samalle (henkisesti ihanalle :D fyysisesti ei niin kivalle), eli en enää edes tottunut siihen. Niin ja sen lisäksi sain tietty joku satamiljoona migreeniä.. :D Pisimmät migreenittömät kaudet on olleet aikoina, kun en ole juonut kahvia. Tilannetta on siis syytä tarkkailla. :) Mahdollisista yöllisistä kohtauksista ei tietysti mitään havaintoa. Tahtoisin uskoa, ettei ole ollut. Vielä kun saan alkaa syödä beekakkosta ja quukymmentä, niin voidaan toivoa, ettei tuu enää ikinä ollenkaan. Alkaisin syödä noita jo nyt, kun äsken postissa saapuivat, mutta ei ollut quukymppiä. Olivat pakanneet väärin ja siellä on purkki deekolmosta sen sijaan. Tästä pikatoimituksesta siis maksettiin.. Hmph! No uutta sieltä lähetetään tilalle pikatoimituksella taas ja postikulut saatiin ilmaisiksi. Menee siinä silti pari päivää ennen kun pääsen pillereitä oikein urakalla popsimaan.

Tänään oli jalkatreenin paikka ja koska mies ei ollut kotona, enkä päässyt hänen kanssaan prässäämään, niin tahdoin jotain muuta yhtä tehokasta. Muutin siis vähän sitä peruskaavaani ja aloittelin split squatin sijaan vaatimattomasti syväkyykyllä, mitä en ole tehnyt pitkiin aikoihin. Tykkäsin tällä kertaa kovin. Aina en tykkää. :D Lihakset vetivät jotenkin heti alussa itsensä kivikoviksi. Tuntui samaan aikaan hyvälle ja pahalle.

Kyykkyjä meni 3×10 tuolla 34,4 kilolla. Sen jälkeen aattelin kokeilla pistoolikyykkyä, mistä en siitäkään tykkää kuin joskus, ihan vaan koska se on niin kamalaa. :D Laitoin tangon lepäämään alemmalle telineelle, jotta ei tartte käsillä niin roikkua (jännittää hartioita) ja siinä se olikin kivampi. Mutta oli niin hirveetä, että tein vain kaksi sarjaa per jalka. :D Toistojen jälkeen käveltiin välittömästi pingviinikävelyä..

Noiden jälkeen tein takareisiä kuminauhan avulla, superiparina leg curl on ball. Koitin SJMV:tä, mutta taas huusi alaselkä, niin en viitsinyt sitä sitten sen enempää tehdä. Ja välillä piti ottaa myös lepoa..

Split squatin olin siirtänyt tällä kertaa toisiksi viimeiseksi liikkeeksi (ennen pohkeita) ja sainkin tiputtaa kymmenen kiloa pois, kun jalat oli jo ihan tärinässä. Ja silti meinasi olla hankalaa! Sanoisin, että tehokasta treeniä oli siis.

Se hyvin perinteinen tunti kaksitoista minuuttia kului taas vaihteeksi. En ymmärrä mistä semmonen loppuaika kerta toisensa jälkeen löytyy, kun treenissä voi olla ihan eri liikkeitä ja intensiteettiäkin. No jos se ois vaikka joku parhaan treenin merkki, että justiinsa nyt saatiin lihakset kasvuun. ;) Palkkariksi vähän hamppua taas sekoitettuna kaikkeen mahdolliseen, ettei se sieltä maistu läpi. :D On se nättiä..

Vatsa mulla on kyllä kamalassa kunnossa ja voi tosi huonosti. Suurin syy löytynee soijajogurtista, kun ei mun vatsa siitä oo koskaan liiemmin tykännyt. Nyt menee parisen purkkia päivässä, mutta en kyllä osta enää. Mieluummin vetelen vaikka kakoen tuota hamppua. Vatsa siis turvottaa ja on ihan kunnolla kipeä vähän väliä. Huoh. Tää on kyllä ihan p*rseestä, että pitää syödä kaikkea, mitä ei normaalisti söisi, koska ei voi syödä kaikkea, mitä normaalisti söisi. Saas nähdä jääkö maidoton pysyväksi kokeiluksi, jos kaikki korvikekama on tämmöstä. Riisiproteiinia odotellessa ja mitä reaktioita siitä tulee. Hyvää se tuskin nyt ainakaan on. :D Jos se vaan ois se kahvi ja se riittäisi, että sen karsisi pois. Pliispliispliis. Mutta annan nyt tietty tälle maidottomalle ihan kunnon kokeilun. Ei tässä vielä edes harkita, että pitäisi jo taas syödä niitä. Kunhan vaan ottaa päähän. Alla vielä havainnollistavaa kuvaa vatsan tilanteesta. Se voittanee jo kaurapuurovatsankin.

Ruoaksi ei tänään mitään ihmeellistä, kun eiliseltä oli jäänyt ruokaa. Ja salaattia olen taas hamstrannut kilokaupalla ja sitä pitää syödä pois, koska tänään on kauppapäivä ja tarvitsee hakea salaattia kilokaupalla lisää. :D Eli näiden kahden combo lautaselle ja ääntä kohti. Oli jopa parempaa kuin eilen, lisäsin kurpitsansiemeniä, enkä enää ikävöinyt raejuustoa.

Tänään sain verikokeiden tulokset, jotka viikko sitten otettiin. Koitan mielessäni prosessoida niitä ensin ja postailen aiheesta sitten. Tarttee taas vähän googletella. :D Google on kyllä mun parhaimpia kavereita näinä päivinä. Joka päivä oppii uutta tärkeää kaikesta tästä, mitä ikinä mun kropassani onkaan menossa. Paljon siellä tapahtuu. En meinaa pysyä perässä.

Mutta kerrankin testi sentään näytti vähän jotakin, eikä tullut pelkkää ookoota.

Kaupasta ostan kyllä taas banaaneita. Ei mulle oo vielä tullut syytä olla niitä syömättä.

p.s. Tää tukka ei oo yhtään mun näköinen. Onkohan se liian siisti? Sen pitäisi olla rumempi, että ois näkönen. :D Mutta ihan on tommonen särmätön tukka. #naisetjaniidenongelmat

12 vastausta artikkeliin ”Syväkyykky ja kahviallergia”

  • Tilasin vihdoinkin testattavaksi Upgraded Coffeeta (ollut suunnitelmissa jo pitkään, mutta postikulut Suomeen ovat turhan isot). Sen pitäisi olla prosessoitu niin, että kaikki mahdolliset homeongelmat on minimoitu – kahvistahan löytyy hyvin usein jotain homemyrkkyjä enemmän tai vähemmän.

    Täytyy sanoa, että kyllä se vain on maineensa veroisesti parasta juomaani kahvia psykoaktiivisten vaikutusten osalta. Sen antama virkistys kestää suhteellisen pitkään, eikä siitä seuraa ”laskuja”, eli väsähdystä kun kofeiinin vaikutus alkaa hiipumaan. Pystyn myös käyttämään sitä isompia määriä kuin muita kahveja, ilman että tärinävapinayliannostus uhkaa.

    Ilmeisesti aika moni kahviin liitetty negatiivinen sivuoire johtuu oikeasti jostain valmistusprosessissa mukaan päässeestä homemyrkystä. Joten jos uskallat, niin ehkä Upgraded Coffee voisi olla kokeilemisen arvoinen. Briteissä sitä myy ainakin XBrain ja Alpha Supplements.

    Mutta valitettavasti kyllä kahvi taitaa oikeasti olla aika merkittävä migreenitriggeri.

    Paleoskenen puolelta on löytynyt aika monta tapausta, jotka ovat ruokavaliomuutoksella joko päässeet kokonaan eroon migreeneistä tai vähentäneet niiden ilmestymistiheyttä. Vilja- ja maitotuotteita veikataan useimmiten aiheuttajiksi.

    Jos itse kärsisin migreeneistä, niin varmaankin testaisin heti ensimmäisenä autoimmuunipaleoprotokollaa, mutta se ei välttämättä ole ihan helppoa lihaa syömättömälle. Jostain ne proteiinitkin pitäisi saada.

    • Kyseinen kahvi kuulostaa hienolta. Olen kyllä tässä kohtaa aivan liian varma siitä, että kaikki kahvi ja kofeiini on nyt pahasta ja että pääsen migreeneistä eroon vain välttelemällä kokonaan kyseisiä, joten pitää jättää tämäkin väliin. Kahvi tosiaan on migreenitriggereiden kärkipäätä.

      Nimenomaan lihaa syömättömänä tämä ruokavaliopuoli on kaikista haastavin. Kun ei niitä kaikkia muitakaan proteiininlähteitä (esim. soija) voi tai tahdo käyttää. Kyllä tässä saa päätä käyttää ja kokeilla vaikka mitä, että löytyisi uusi sopiva ruokavalio, mistä keho ja mieli tykkäisi. Tällä hetkellä keho on ihan sekaisin ja mielikin välillä ihan epätoivoinen, saati sitten miten suuri vaikutus on sillä, että vatsa toimii huonosti. Kaikkihan on silloin huonosti! Aikaa se varmaan ottaakin.

    • Oletko sitten harkinnut, että voisit ottaa lihan takaisin ruokavalioon joksikin aikaa? Autoimmuuniprotokollan yksi tarkoitus on poistaa ruokavaliosta kaikki sellaiset ainekset, jotka voivat aiheuttaa mahdollisesti ongelmia.

      Sen pitäisi ainakin auttaa melko suurella varmuudella huonosti toimivaan vatsaan.

      Jos migreenit jatkuvat vielä hyvin tiukalla paleollakin, niin sitten ainakin itse veikkaisin syyn olevan jossain muualla kuin ruuassa.

    • Sitä ei kyllä tule koskaan tapahtumaan, että lihan palauttaisin. :) Sen sijaan todennäköistä on, että maitotuotteet ei pysy poissa, kun niistä en koskaan saanut mitään vatsavaivoja. Nyt menee koko ajan vaan huonommaksi ja mulla alkaa olla tosi vähissä ne, mitä voin syödä. Tytön pitää tehdä mitä tytön pitää tehdä..

      Täytyy toivoa, että migreenin syy on siinä kahvissa, eikä maitotuotteissa. Siihen kahviin se kyllä vahvasti viittaisi, eli saattaa olla, että karsin maidon pois aivan turhaan. Vaikka siitä eettiseltä kantilta innostuinkin. Ei voi mitään.

    • Mikä lihan välttämiseen on ensisijainen syy?

      Jos se on eettisyys, niin syömällä ruoholla ruokittujen, isojen eläinten lihaa ongelmat saa aika hyvin minimoitua.

      Ruoholla ruokittu (grass fed) karja saa elää laitumella ja syödä lajityypillistä ruokaa koko elämänsä ajan. Tehotuotettu viljoilla, maissilla, soijalla yms. ruokittu karja on sen sijaan ongelmallista monelta kantilta: ihmisruuan valmistukseen käytettävät pellot valjastetaan rehuntuottoon, joka ei oikeasti edes sovellu lehmien ruuaksi, vaan ne sairastuvat helpommin siitä, jolloin täytyy käyttää paljon antibiootteja. Sieltä Skotlannista voisi hyvinkin löytyä ylämaankarjaa (Highland Cattle), joka on sellainen rotu, mitä on helppo kasvattaa luonnonmukaisesti.

      Isoja eläimiä eli käytännössä karjaa kannattaa suosia siksi, koska silloin yksi kuolema ruokkii monta syöjää. Ilmeisesti yhdestä lehmästä irtoaa lihaa noin 150 kg, ja päälle vielä rasva, sisäelimet (kunnon superfoodia) sekä luut, sidekudokset yms. joista voi keittää soppaa/lientä. Sen sijaan vaikkapa yhdestä kanasta tulee paljon vähemmän ruokaa.

      Maidon tuottaminen on usein lähes eläinrääkkäystä, kun lehmiä lypsetään aivan liikaa. Myöskin tuotantoalueesta riippuen maidontuotannon vaatima veden määrä voi aiheuttaa ympäristöongelmia, kun läheiset vesistöt imetään liian kuiviksi. Tähän verrattuna väittäisin ruoholla ruokitun luomupihvikarjan lihan olevan kaikin puolin parempi vaihtoehto.

      Punaisen lihan väitetyt terveysongelmat ovat edelleen aika hataralla pohjalla. Ne ovat epämääräisten epidemiologisten tutkimusten tulosta, jotka kertovat enintään sen, että pitkäaikaisella lihan syömisellä saattaa olla jotain tekemistä joidenkin sairauksien riskien kasvamisen kanssa. Itse en ole ottanut niitä kovinkaan vakavasti, jo ihan vain senkin takia, että käytännössä kaikki muut bulkkiproteiinilähteet aiheuttavat huomattavasti herkemmin välittömiä ongelmia (kuten ruuansulatushäiriöitä).

    • Eettisyys pääasiassa, ja jo se, että tahdoin jo pienestä pitäen jättää lihan pois. Tein sen lopulta 18 -vuotiaana, kun koin kehoni olevan siihen valmis. Eipä tee mieli ottaa sitä enää ikinä takaisin, näin yksitoista vuotta kun on ollut jo syömättä. :) En vain näe sellaista tilannetta. Ehkä jos henkeni, tai suuremmalla syyllä jonkun läheiseni henki riippuisi siitä. Tämmöstä tilannetta tuskin tulee.

      Maidon tuotannon tiedän, koko ketjun alusta loppuun. Siksi sen tahtoisinkin jättää pois – jos se vain olisi mahdollista. Näyttää sille, että se ei ole mahdollista. Jokainen tehköön kykynsä ja halunsa mukaan tämän maapallon eteen.

    • Tuo sinun tilanteesi vaan näyttää aika paljon sellaiselta, mitä olen paleoskenestä monta kertaa bongannut. Joku vegaani/vegetaristi saa mystisiä terveysongelmia, joiden syytä kukaan ei oikein tiedä. Lopulta sitten paleoruokavalioon siirtyminen auttaa. Tässä on taustalla se, että kasvisruokavalio on loppujen lopuksi hyvin hankala säätää kohdilleen. Toisaalta ongelma on se, että ongelmia aiheuttavia antiravinteita tulee helposti liikaa, ja toisaalta se, että monia ravinteita ei saa tarpeeksi. Paleolla nämä korjaantuvat melkein automaattisesti.

      Mutta jos maitotuotteita aiot käyttää, niin ehkä mahdollisimman hifi heraproteiini voisi olla parasta. Aiemmin mainitsemani Upgraded Coffeen kehittäjä ja myyjä Dave ”The Bulletproof Executive” myy myös heraproteiinia: Upgraded Whey 2.0. Toinen vaihtoehto voisi olla Mercolan heraproteiinit, olen joskus niitä testaillut ja hyvältä vaikutti. Kolmas vaihtoehto lienee mikä tahansa muu grass fed -hera.

      Whole9:n tyypit suosittelevat vegatareisteille palkokasveista ensisijaisesti tempehiä ja nattoa (fermentoitua soijaa) ja edamamea (raakana poimittu soija). Niillä on vähän enemmänkin juttua aiheesta: Paleo nutrition for vegetarians and vegans.

      Ja nyt kun tästä aiheesta innostuin kirjoittelemaan, niin pakko mainita myös kirjasuosituksena Lierre Keithin The Vegetarian Myth (eka luku luettavissa netistä). Minulle oli ihan avartava kokemus lukea vegaanin näkemyksiä kunnolla selitettyinä, ja vegaaneille on varmaan puolestaan avartavaa lukea miten olennaisesti ravinnekierto liittyy ruuantuotantoon. Luonnossa kaikki liittyy kaikkeen, toisen elämä on toisen kuolema, eikä eläinten nappaaminen pois tästä pyörästä ole mitenkään itsestäänselvästi positiivinen asia.

    • Heraa tulee varmaankin jossain vaiheessa hankittua. Mutta siihen mennee aikaa, jos myöhemmin saapuva riisiproteiini sopii edes jotenkin mun vatsalle. Muutenhan nuo protskujauhot pidän ihan vaan sinä itsenään, ilman mitään lisättyjä ylimääräisyyksiä. Muita vaikuttavia tekijöitä on mm. jo hintakin.

      Tempehiä olen paljon käyttänytkin, mutta fermetoitu soija on sitten taas suht yleinen migreenitriggeri, joten saavat jäädä nekin nyt pois.

      Kirjasuositukseen tarraudun ehkä joskus, kun koen tarpeeksi intohimoa asiaa selvittää. :)

  • ai kauheeta jos joutus kahvin jättää :(( vaikka en toisaalta kahvista hirmuisesti tykkää, niin sen keittämisestä ja muutenkin kaikesta siihen liittyvästä tulee ennemminkin just henkinen mielihyvä… oon muutamaan kertaa vieroittanut itseni kahvista, mutta se kolmen viikon kofeiininpuutospäänsärky on niiiiiin ärsyttävä. vaikka toki ymmärrän että jos se mullakin tollasia migreeneitä aiheuttaisi, varmasti mielelläni jättäisin.

    toivottavasti asiat selkiytyy, onhan tätä nyt jo kestänytkin! jaksamista <3

    • Yllättävän helppoa se on siinä vaiheessa, kun on tarpeeksi kärsimystä sen kanssa. Ainakin tällaiselle ääripää -ihmiselle, pois vaan! :D Vaikka suuri tunneskaala siihen oikeasti liittyy, mutta sitä ei kannata miettiä. Mulla oli suhteellisen helppo vieroitus kun sen taannoin tuossa tein. Ei tarvinnut kokonaan jättää heti pois, vaan odotti aina että se päänsärky alkoi ja siihen joi pari pientä hörppyä – se vei aina säryn pois. Parisen viikkoa siinä taisi mennä, kun sitä päänsärkyä ei enää tullutkaan ja kahvin pystyi jättämään kokonaan pois. Nyt kun olen pari kertaa ottanut sen uudelleen ja juonut muutaman päivän ajan, ei ole enää tullut särkyä ollenkaan kun on taas pitänyt jättää. Hyvä homma siis! ;)

      Sais selkiintyä tosiaan, alkaa pikkuhiljaa v*tuttaa :D Kiitti <3

Kommentointi on suljettu.