Suuri rakkauteni vatsalihastreeni

Minulla on aina ollut jonkinlainen vatsakompleksi. Muistan jo teini-iässä, miten vihasin sitä pömppöä. Vaikka olinkin kovin hoikka, pömpöttävän vatsan olin jo kaikella epäterveellisyydellä saanut aikaiseksi. Tein silloin joskus satunnaisesti vähän vatsalihaksia ja itkin mielessäni, miten jätän pois sitä ja tätä ruokaa, jotta läski siitä päältä sulaisi. On oikeastaan todella ihme, etten koskaan kehittänyt itselleni mitään syömishäiriötä, sillä siihen oli kyllä kaikki edellytykset.

Toisinaan minulla on edelleen vatsakompleksi. Vatsani reagoi hyvin herkästi tiettyihin ruoka-aineisiin ja turvottelee. Kuten proteiinijauheeseen. Ja siitähän ei tietysti luovuta.. Tämä kaikki pitää puhtia ja motivaatiota hienosti yllä vatsalihastreeniini, ja se on aivan alusta asti ollut se suurin rakkauteni treeneissäni. Edelleen teen uusia ennätyksiä.

Kertoessani aikaisemmin kolmijakoisestani, mainitsinkin tekeväni vatsoja aivan joka päivä, kun vain treenipäivä on. Vatsalihasten tekemisestä tuntuu olevan vallalla kaksi vastakkaista käsitystä; toisen mukaan ne ovat jollain lailla erilainen lihasryhmä, joita voi kehittää joka päivä, ja toisen mukaan ne ovat aivan samanlainen kuin muutkin lihakset ja tarvitsevat lepoa siinä missä muutkin. Minä uskon jälkimmäiseen. Silti treenaan niitä päivittäin (kuusi kertaa viikossa), koska tykkään siitä niin kovin, ja koska parannan suorituksiani jatkuvasti. Huolimatta siitä, että ne eivät saa lepoa niin kuin muut lihakset. Näin olen toiminut alusta asti.

Vatsalihastreenini koostuu seitsemästä eri liikkeestä. Samat toistuvat kahdesti viikossa, lukuunottamatta hoovereita, joita teen päivittäin. Vihaan niiden tekemistä niin kovin, että rakastan niiden tekemistä! Mitä kamalampaa jonkin tekeminen on, sen on oltava supertehokasta.. :) Pääsääntöisesti teen vatsoja 2 x maksimit tai 3 x maksimit. Kevyellä viikolla jätän muutaman toiston vajaaksi.

Eli, tällä hetkellä vatsatreenini on tällainen:

Hooverin (lankun) teen siis joka treenissä. Kolmesti. Ensimmäinen on mitä tahansa kolmen ja viiden minuutin väliltä, toiset kaksi ovat yleensä kahdesta kolmeen minuuttiin. Joskus saatan napata kymmenen kilon levypainon selän päälle. Silloin siinä ei tietysti viittä minuuttia enää sinnitellä! Tekisin tuota varmaan pääsääntöisesti lisäpainolla, mutta se on yllättävän vaikea saada yksin sinne selän päälle kun makaat lattialla.. :D Tässä linkki liikkeeseen.

Tätä liikettä teen 15kg:n levypainon kanssa. Teen mielestäni hieman ylemmäs, mitä kuvassa. Aivan mahtava liike! Viimeisimmät ennätykset tässä on olleet 28 – 22. Toisella kertaa olen vain harvoin onnistunut saamaan saman verran toistoja kuin ensimmäisellä, niin kovin tuo ottaa vatsaan. Ja käsiin muuten myös, eli ei voi väsytetyillä käsillä tehdä.

Tällaista liikettä teen sillä samalla 15kg:n levypainolla. Kädet tosin pidän koukussa, tipahtaisin varmaan painon kanssa penkiltä rähmälleni (tai koko penkki menisi nurin), jos pitäisin kädet suorina. Eilen tein tässä uudet ennätykset, 2×30. Siitä sai ihan mahtavan fiiliksen vatsaan ja tuntui, että koko vatsalihakset olisivat menneet kramppiin. Harkitsen vakavasti tekeväni tätä enemmänkin. (EDIT: ja otin sen sitten toiseenkin treeniin mukaan. Tällä kertaa treenin lopuksi ilman liikeparia, joka on toisessa treenissä tuo yllä oleva liike. Uusi ennätys 2×40.)

Voimapyörällä teen tällä hetkellä 2×35. Linkki siihen tässä. Itse kutsun tuota vatsarullaksi. Mulla on aivan omia nimityksiä kaikille liikkeille ja laitteille.. Tässä kannattaa nimenomaan keskittyä siihen, että tekee tuon liikkeen vatsalla, eikä liikuta itseään sieltä esimerkiksi takapuolen avulla takaisin. Vastusta pystyy itse säätämään sillä, miten pitkälle rullaat. Itse rullaan itseni lähes sinne lattian pintaan asti.

Sitten teen perusliikettä penkillä, eli tätä. Ainoa ero on se, että laitan rinnan päälle seitsemäntoista kiloa painoa. Viimeksi tein 50-35. Tuossakaan on harvemmin mahdollista toisella kerralla tehdä yhtä paljon kuin ensimmäisellä. Ja miksi 17kg? Se on maksimimäärä sellaisissa käsipainoissa, jonka saa mukavasti rinnalle ja saa pidettyä sen siinä hyvin. Muuten varmaan kasvattaisinkin tuota painon määrää, kun toistot ovat noin korkealla. Mutta kasvatan mielelläni toistojakin. Useilla toistoilla saan mahtavan uupumuksen ja tuntuman aikaiseksi.

Nostelen myös koipiani penkillä, tähän tyyliin. Tätä teen alavatsalle, joten tuntuma pitää hakea sinne. Olen ulompana penkiltä kuin kuvan herra ja lähden alempaa jalkojeni kanssa. Keskityn nostamaan alavatsalla ja nostan niin pitkälle, kuin alavatsalla tuntuu tuo nosto. Tämä vaatii mielestäni aikamoista keskittymistä, ettei nosto siirry alavatsalta pois. Toistomääräni ovat yleensä tyyliin 40-30-30.

Pääasiassa kylkiliikkeenä teen tätä. Aikoinaan, kun tämän otti ohjelmaan (reilut vuosi sitten?), tuli näkyviä tuloksia todella nopeasti. Minua hymyilyttää katsella tuota kuvan naista tuon pienen painonsa kanssa.. Itse teen kahdenkymmenen kilon levypainon kanssa, toistoja 3×16. Klipistä poiketen pidän vapaan käteni koukussa lantiolla.

Eilen. Lisäsin tämän tuohon blogin reunaankin. Oiskohan ainoa kuva, jossa näkyy vähän jalkojakin.
Vaikka vatsa tässä nyt onkin pointtina.

EDIT: painot ja määrät ja liikkeetkin on jo osaksi hyvin vanhoja. Päivitettyä treeniä voi käydä ihmettelemässä täällä.

21 vastausta artikkeliin ”Suuri rakkauteni vatsalihastreeni”

  • Kiitos supernopeasta postauksesta :) Kuten tosiaan todettu, täytyy illemmalla kotiin päästyäni tutustua tarkemmin kun tässä työpäivän ohella menee ihan mahdottomaksi.

    ps. Upea, upea vatsa <3

    • Ole hyvä. :) Työn alla on ollut jo jonkin aikaa, mutta äkkiäskös se tänään siitä siirtyi nettiin asti. :D

      ps. Kiitos, kiitos, kiitos. <3

  • Tuo side bend olikin hyvä liike! Otin sen myös omaan vatsatreeniini mukaan ja heti löytyi uusia lihaksia, jotka olivatkin sitten monta päivää kipeät.

    • Wohoo! Hienoa! Tykkään siitä kanssa kovin, enkä vähiten siksi että tuloksia näkee (ja tuntee) nopeasti.

  • Jumaleissön mitkä vatsalihakset!! ;)
    Nyt lähtee kyllä tämä blogi seuraukseen, sekä pari noista vatsalihasliikkeistä harjoitukseen!
    Sivutaivutus on myös mun yksi suosikkiliikkeistäni kyljille. :)

    • Oi kiitoosshh! :’) Ja suuresti tervetuloa seurailemaan! :)

      Vähän on nähtävästi noussut mulla noi määrät sivutaivutuksessa, kun nykyään menee 3×25 tuon 3×16 sijaan.. :D

  • No täältähän se sun hoover-tekniikka löytyikin. Juu, itse teen samalla tavalla kyynärnojassa, mutta jostain viidestä minuutista on vielä turha haaveilla. Mielessäni itselleni karjuen olen kaksi minuuttia saanut enkaksi. Mutta ainakin on kunnolla kehittymisen varaa.

    Tuo perusrutistus penkillä on mulle jotenkin hankala. Se lähtee heti menemään lonkankoukistajilla. Olenkin nyt sitten tehnyt rutistuksia taljassa tai laitteessa.

  • Iltalehden jutun kautta sivuillesi eksyin. Loistava blogi. Lihaserottovuutta ja rasvaa veks itse tavoittelen. Tuo ruokavalio puoli itsellä jäänyt ajatuksen tasolle ja sen takia ei sali/thaiboxing-tulokset näy kropassa ihan niin paljon kuin toivoisi. Tai sitten arkena syö järkevästi ja viikonloppuna juhlii/mässää kaiken takaisin. Pitäisi olla pitkäjänteisempi näissä. Jos nyt koittaisi seurata ruokavaliota, varmaan pitkällä tähtäimellä pelkällä sokerin poisjättämisellä suurimmalti osin saisi painoa alas huomaamatta. Sitä on vain niin kovin kärsimätön, kaikki mulle heti nyt :)

    Tää vatsatreeni antaa loistavaa vinkkiä treenaamiseen. Itse tulee tehtyä roman chair jalkojen nostot vain salitreenin loppuun 3 x 15. Toki kamppailulajissa potkuissa harjottaa niitäkin. Noi sun aikaansaamat palikat kyllä motivoivat rankaisemaan vatsalihaksia. Montako toistoa teet tuossa viimeisessä sivutaivutuksessa? Kauanko sulla yleensä menee aikaa sun päivittäiseen treeniin?

    Tämä blogi jää seuraukseen! Ihanaa syksyä!

    -Anna

    • Näinhän se on, että vatsalihakset tehdään keittiössä.. ;)

      Kiva että sait vinkkiä tästä, ja motivaatiota kanssa! :) Viimeisessä kylkiliikkeessä on tuon 20kg:n levypainon kanssa toistot jo yli kolmenkymmenen. Kertaa kolme. Per kylki. Eli liikaaaa :D Eilen saapui kotiin uusi apuväline, jolla saa lisäpainoa. Vielä vähän hakusessa lopullinen paino ja toistot, kun loppuu näppivoimat, eli nostoliinat hankitalistalla seuraavaksi. Veikkaisin, että 30kg ja 3×12. Päivittäin (6pvä/vko) treenailen punteilla lähes puolisentoista tuntia. Pituus johtuu suureksi osaksi juuri näistä vatsalihasliikkeiden määrästä.. :D

      Kiitos sinulle kommentistasi ja mukavaa syksyä sinnekin! :)

  • Toi on ihan uskomaton toi sun vatsa! Tahtoo niin itellekkin! itelläkin on hirvittävä vatsa kompleksi, oon kyllä vielä tosi kaukana tuosta sinun mahasta. Mutta ehkäpä se pikkuhiljaa minullekkin kehittyisi :D

  • Pidätkö taukoa sarjojen ja toistojen välissä minkä verran?

    • En ole koskaan kelloa vilkuillut. :) Lepään hetken ja kun tuntuu, että kykenen taas täyteen suoritukseen, jatkan. Toistojen välissä en lepäile (poikkeuksena ehkä hauistreeni ja rest pause -tekniikka). Eri vatsalihasliikkeet mulla harvoin on treenissä perätysten. Olen laittanut niitä sinne tänne.

      Eilen myös luin, että eri kehotyypeillä on suositeltavaa erimittaiset tauot sarjojen välissä. Kaltaiselleni hennolle, joka ei ole saada painoa ylös mutta alas hyvinkin helposti, suositeltiin pidempiä lepotaukoja. Se ei selvinnyt, että miksi. Ehkä se juontaa juurikin juurensa siihen, että on taas kunnolla paukkuja saada seuraavakin suoritus täysillä voimilla tehtyä -> lihakselle enempi ärsykettä -> se saattaa jopa kasvaa -> paino saattaa jopa siis nousta! ;) Toisille kehotyypeille suositeltiin lyhyempiä palautuksia.

  • Kiitos, huippuhyviä vinkkejä sain, kun vatsaproggiksen juuri potkaisin käyntiin :)

  • Vau, mikä vatsa! :) Ja hyviä vinkkejä, pitää itekki alkaa treenaa noita vatsalihaksia vielä ahkerammin! Kyllä miäki sixpäkin saan vielä esille..! :D

Kommentointi on suljettu.