Suolaisia kyykkyjä

Myrsky alkoi eilen myöhään illalla ja yltyi koko yön ajan. Vitsillä heitin, että en sitten nuku yhtään, mutta eihän se vitsi ollutkaan. Hyvä on, nukuin toki, mutta oli se aikamoista pyörimistä. Tuulesta lähti valtava meteli ja sisällä tuuli tietysti myös. Alasvedetty rullaverho jammasi tuulessa. Kissa oli viimasta kylmissään ja vaihtoi paikkaa varmaan viidesti tai kuudesti yön aikana. Joka kerta mulle vähän hankalampaan kohtaan, tietysti. Kun aamulla sitten heräsin, luulin sen olleen aikaisin, mutta yhdeksältä sitä loppujen lopuksi nousi. Siihen loppuun taisi saada unta vähän enemmän putkeen. Ja tuuli oli tietenkin aamulla laantunut. Mutta oli kyllä kunnon pöhnä olo, eikä ollut niin kovin levännyt olo tuollaisen yön jälkeen.

Eilen oli laiskottanut sen verran, etten jaksanut tehdä aamupalabanskupannaria valmiiksi. Sama laiskotus jatkuu kyllä tänäänkin, eli banskupannaria ei ole luvassa varmaan lähipäivinä ainakaan. :D Aamulla söin sen sijaan banskun pelkiltään, parisensataa grammaa raejuustoa lusikallisella pellavansiemeniä, pari riisikakkua, joista toisessa mantelivoita päällä suht runsaasti. Tarkkasilmäiset siitä ehkä näkevätkin, että suolaakin näkyisi olevan. Kyllä vaan. Olen ostanut ensimmäiset suolat tähän talouteen! Itselleni kyllä vain, sillä mies saa syömisistään suolaa riittävästi. Ehkä juoksupäivinä voi hänkin tuosta hyötyä (hikoilun määrä). Itse laskeskelin tuossa, että en suolaa saa nykyisellään kuin parisen grammaa päivässä ja (urheilun vuoksi) hikoilevana ihmisenä sitä saisi ymmärtääkseni saada kyllä enemmän. Mihinkään muualle en tosin ole vielä keksinyt sitä lisätä kuin tuohon yhden riisikakun päälle. :D Ruokaan en tule lisäämään, sillä ruokien maku on tällä hetkellä niin kohdillaan, että siihen en ryhdy. Mutta onhan tämäkin tosiaan jo jotain enemmän kuin ennen. Urheilijan suolajuttuja en ole sen enempää vielä selvitellyt, mutta juurikin tänään, aika osuvasti, bongasin tämän blogikirjoituksen Bloggeristani. Jos nuo kohdat on kaikki totta, niin tämä pieni ruokavaliomuutos on sitäkin tervetulleempi.

Alunperinhän ostin tuon suolapurkin, kun huomasin veden kittaamiseni olleen noin kuutta litraa päivässä (!!), mutta sittemmin selviteltiin, että ei suolatasapainon pitäisi juomisella järkkyä. Olen siis aina ollut vähän väärässä uskossa tässä asiassa.

EDIT:Pelkällä vedenjuonnilla ei hyponatremiaa yleensä synny. Terve henkilö voi juoda 5-10 litraa vettä päivässä, jos juominen jakautuu usealle tunnille ja mikäli munuaiset toimivat normaalisti ja poistavat ylimääräisen veden. Nopea suurten vesimäärien juonti voi aiheuttaa vaarallisen hyponatremian. Hitaampikin runsas juominen voi johtaa hyponatremiaan silloin, jos samanaikaisesti runsaan vedenjuonnin kanssa on vaikuttamassa vesihormonin eritystä lisäävä sairaus tai lääke.”  Lähde.

Mutta kun joka tapauksessa saan tuota liian vähän, niin pakko sitä on vähän lisätä. Ja meidän Tescossa ei mitään Kalaharin suoloja ole, joten tähän on tyydyttävä. :D Muutenhan tämä koko suola-asia on mulle aivan uusi, kun en ole koskaan sitä ruokaani lisännyt. Lisäksi kun syö näin puhtaasti, ei sitä saa juuri mistään. Mulla raejuusto on pitkälti ainoa suolan lähde koko päivässä. Esimerkiksi leivän puputtajalla ei tämmösiä suolattomuusongelmia ole. :)

Nyt kun on suola-asia saatu alta pois, voidaan palailla tähän päivään. Jalkapyllyosiota oli vuorossa ja pöhnäolosta huolimatta olin suhteellisen innoissani treenistä. Sinne treenihuoneeseen se pöhnäkin sitten jäi. Oisin voinut todennäköisesti tänään lisäillä splittiin jo yli seitsemänkymmenen painot, mutta jätin sen tällä kertaa tekemättä ja odottamaan jonnekin kevyen viikon jälkeisille ajoille, sillä tahdoin lisäillä painoja vähän noihin muihinkin liikkeisiin. Splitti imee kyllä mehut aina mun koivistani totaalisesti, jos sinne on lisännyt painoa, joten otin tavoitteeksi lisätä kutakuinkin syväkyykkyyn (enemmän kuin takakyykky, mutta ei ihan ässtutegrääs kuitenkaan) kaksi ja puoli kiloa. Ja sehän meni. Treenin kolmantena liikkeenä siinä on nyt 42kg ja se nousi 3×8. Tämä on mulle kanssa ennätys. :) Jos joskus viitsin splitin syrjäyttää ensimmäiseltä paikalta ja siirtää tämän siihen, saisin varmasti aika hyvin enemmän painoa tankoon. Toistaiseksi tämä järjestys miellyttää kuitenkin eniten.

Ikkunat meni taas treenihuoneessa huuruun. Ja on ne ikkunat likaiset. Jos kiinnostaa tietää miksi, niin täältä selviää.

Ruokalautaselle pääsi perjantain tapaan myskikurpitsamuussia valkosipulin kera. Itselle en jaksanut siihen rinnalle tehdä mitään erikoista tällä kertaa. Miehelle kelpasi ruusukaalit (keitin ja sitten paistoin), mutta kun mun vatsani niistä ei oikein tykkää, niin jätin ne itse väliin tällä kertaa. Onneksi muussi on hyvää sellaisenaankin salaattien kanssa, joten en kokenut jääneeni mistään paitsi. ;)

Huomenna lepopäivä ennen viikon viimeistä kovaa treeniä sunnuntaina. Sitten onkin se kevyt viikko. Olen jo aika innoissani ajatuksesta, että treenailen pienemmillä painoilla pidempiä sarjoja. Tervetullutta vaihtelua, vaikka tämänkään hetkisessä ei ole mitään valittamista.

Mitä ajatuksia suolan käyttö teissä herättää, miten paljon käytätte, oletteko laskeneet saatteko tarpeeksi/sopivasti/liikaa, mitä suolaa käytätte, mitkä on teillä ne pääasialliset suolanlähteet? Vai ootteko edes ajatelleet koko asiaa? :D

18 vastausta artikkeliin ”Suolaisia kyykkyjä”

  • Mulla oli kesällä ihan kamalia pohjekramppeja, jotka herättivät yöllä. Helteessä tehdyn juoksulenkin jälkeen nämä olivat taattuja. Silloin heräsin tähän suola-asiaan. Mäkään en sitä mistään oikein saanut, kun en juuri käytä sellaisia tuotteita, mihin suolaa on lisätty. Rupesin sitten juomaan vissyä ja lisäämään suolaa ruokavalioon muutenkin. Krampit helpottivat! Urheileva (=paljon hikoileva) ihminen tarvitsee suolaa enemmän kuin ei-hikoileva. :) Ja jos sitä ei ruokavaliossa muuten ole, niin asiaan täytyy kiinnittää huomiota. Pitkissä kestävyyssuorituksissa, varsinkin kesällä, asiaa on oikeasti mietittävä, koska pelkkä vesi menee ennen pitkää vain kropan läpi.

    • Hieno homma, että suolasta löytyi apu pohjekramppeihin! Etenkin kesäisin tuo suolantarve varmaan muutenkin korostuu, kun tulee hikoiltua pelkän kuumuudenkin vuoksi ja siihen sitten liikunnat päälle. Huono idea ei varmasti ole sekoittaa suolaa juomaveteensä kestävyysurheilussa ja paljon hikoilevana. Etenkin kesäisin!

    • No mulla on kanssa sellaiset lisäkurvit! :D Mulla on sellaiset ollut melkein aina, kunnes aloin treenata tavoitteellisesti tuossa 2012 ja pidin kehon rasvat tarpeeksi alhaalla. Silloin ne katosivat, mutta olin aiiiivan liian pieni, näin jälkikäteen ajateltuna. :/ Sain lisäkurvit takaisin noin vuosi sitten kun olin plussakaloreilla, eikä ne sieltä enää lähteneetkään pois, vaikka paino putosi keväällä taas takaisin lähtölukemiin. Nyt on paino noussut sieltä aika paljon ylös, lisäkurvit on olemassa, MUTTA ne selkeästi pienenee sitä mukaan kun pylly nousee ja kasvaa muutenkin! ;) Eli uskoisin, että lisäkurvin saa jo aika hyvin pois pelkällä treenillä, mikä tähtää pyllyn kasvattamiseen ja nostamiseen! ;) Ei muuta kuin erilaisia kyykkyjä vaan!

  • Mä olin ennen kans melkein suolaton:D mut ei se kyllä aiheuttanu mitään oloja, vaikka hikoilen melko runsaasti! Nykysin joku kalahari pussi tuol keittiös on ja siitä viskaan vähä joka paikkaan…mut en kyl oo laskenu mitään tarkkoja määriä! Yleensä sillo ku tekee mieli suolakurkkuja nii tietää lisätä enemmän:D

    • Mä en kanssa ole huomannut mitään oloja tästä lähes suolattomasta elämästä, tai lähinnä en ole varma mitä sen piikkiin voi laittaa. Ehkä kohta huomaa positiivisia vaikutuksia ja sitten tietää, jos jokin johtui tästä! Heh, mun tekee joskus valtavasti kanssa mieli suolakurkkuja (ja salmiakkia), vaikka en oo kumpaakaan syönyt vuosikausiin! :D Olen nuo kanssa tulkinnut suolanpuutteeksi ja sitten vaan raejuustoa naamaan. :D Onneksi nykyään voi sitten ottaa ihan suolaa, eikä tartte raejuustolla itteään täyttää. :’)

  • Hehheh, valitettavasti olen todellakin joutunut ajattelemaan suola-asiaa. Mulla on ollut lapsuudesta saakka hyvin matala verenpaine, joka teininä äytyi oikeasti elämää rassaavaksi ongelmaksi ja nykyisinkin täytyy olla tarkkana huonoina verenpainepäivinä. Saatuani kilpirauhaslääkityksen paineet korjaantui vähän paremmiksi tai ainakin tasaisemmiksi, vaikka lääkemäärä onkin todella pieni. Mutta edelleen on suola ystäväni ja lisään sitä oikeastaan mihin vain riippuen siitä, syönkö suolaa sisältäviä asioita. Kotona käytän Himalajan ruususuolaa, enkä laske mitään määriä, koska sen on näppituntumalta oppinut, että paljonko kroppa kaipaa. Kyllä se sitten kertoo, jos on liikaa tai liian vähän. Mutta minään ainoana keinona en suolaa verenpaineen hoidossa pidä, kyllä esimerkiksi säännöllisellä syömisellä ja runsaalla vedenjuonnilla on pitkällä tähtäimellä suurin merkitys.

    Täällä Kaakkois-Aasian turneella riemastuin tajuttuani paikallisten yleisen tavan syödä hedelmiä chilisuolalla höystettynä. Niin hyvää! <3

    Mietin, että saisitko suolan maistumaan esimerkiksi raejuuston seassa? :) Tai smoothieissa? Eihän sitä tosiaan tarvitse laittaa kuin pieni ripaus.

    – SurQ
    http://www.rantapallo.fi/laurareissaa/

    • Sulla onkin sitten historiaa suolan kanssa jo pienestä pitäen. Selkeä syy syödä halutessaan salmiakkia! :D Hieno homma, että oot saanut verenpainetilanteen paremmaksi. Ja kyllä varmasti kroppa osaa tosiaan kertoa milloin sitä suolaa on tarpeeksi/liikaa/liian vähän. Pitää vaan kuunnella. :)

      Hedelmät chilisuolalla kuulostaa mielenkiintoiselta ja voi olla, että tykkäisin! Makea + suolainen = nam!

      Raejuuston kanssa olen miettinytkin tuota ja tänään aamulla kokeeksi lisäilin. Siellä se menee suht kivuttomasti ja otan tavaksi. :)

    • Jeps, lapsena en tietty suolaa silleen syönyt, mutta olin aina vinkumassa itselleni verenpainelääkkeitä – eli metvurstia, maustekurkkuja ja voita. :D Että kyllä se kroppa tosiaan jo siinä iässä viestittää, että mitä tarvitsisi. Sitten kun sitä aikuisiällä oppi vielä ymmärtämään, niin on kyllä yksi parhaita opetuksia koskaan. :)

      – SurQ

    • Näin on, ne mieliteot ei tule ihan tyhjästä. Kehon kuuntelun taito on hieno taito osata ja jokaisen pitäisi sitä kohti pyrkiä, jos tahtoo voida omassaan paremmin/parhaalla mahdollisella tavalla. :)

  • Mä käytän atlantin harmaata merisuolaa. Aamupuuroon lisään suolaa reilusti ja ”jumppajuomaan” lisään pari grammaa. Suolaa tulee toki jonkun verran myös mausteseoksista. Eipähän huippaile eikä kramppaile kun muistaa sitä suolan saantia vähän vahtia :)

    • Mää oon niin suolaton, että kaikki mausteseoksetkin on valittu sen mukaan, että niissä ei suolaa ole. :D No nyt sitten pääsin mäkin lisäilemään, tuossa mantelivoin päällä se on aika taivaallista. <3 Ennen meillä olikin sellainen mantelivoi, jossa sitä oli lisättynä, kunnes löydettiin näitä paaaaljon halvemmalla. Eipä tuo oikein siitä eroakaan, sama se sitten kuka sen siihen lisää. :D

  • Minä olen päätynyt Herbamareen pääasiallisena suolan lähteenä. Herkullista, ja saa myös muitakin mineraaleja kuin pelkkää natriumkloridia.

    Omaa suolan tarvetta voi testata ottamalla hyppysellinen suuhun sitä ihan pelkiltään. Jos se maistuu hyvältä, on luultavasti tarvetta syödä sitä enemmänkin. Itselläni on pieni suolapurkki tietokoneen vieressä, joten tuota muistaa testaillakin tarpeeksi usein eikä puute pääse yllättämään.

    • Muistan sun joskus kertoneenkin tämän tarpeen testaustavan. Nyt kun tuota ensimmäisen kerran ripottelin sormineni ja lipaisin sormenpäätä sen jälkeen, oli suolan maku todella miellyttävä. Tästä päättelin, että tarpeeseen tuli tämä ostos. :)

  • Himalajansuola on meillä käytössä, mutta hyvin vähän tulee sitäkään käytettyä. Aamupuuroon toisinaan menee maapähkinävoita, jossa on himalajansuolaa. Syön tosin toisinaan ruisleipää, joten sieltä tulee suolaa. Ja joskus menee juustoa, tosin harvemmin. Valmiiksi marinoiduissa tofuissa on suolaa ja thaikkuravintoloissa suolaa käytetään melko runsaasti. Eli ilmeisesti suolaa tuntuisi tulevan tarpeeksi, vaikka aina ajattelen etten saa sitä oikein mistään :D

    Tuohon suolatasapainoon ja runsaaseen juomiseen täytyy sanoa, että päivystysosastolla olen aikoinaan hoitanut monia potilaita, joilla suolatasapaino oli järkkynyt liiallisesta juomisesta. En nyt muista sanoa, kuinka paljon olivat juoneet, mutta runsas juominen voi tosiaan aiheuttaa hyponatremiaa.

    • Leivistä sitä suolaa tulee kyllä aika hyvin. Mulla on viime aikoina jäänyt pois muutama sellainen ruoka (mm. Questin patukat ja suolattu mantelivoi), joissa suolaa on myös ollut ja tuskin olen ollut niiden vuoksi silloin tällaisessa tarpeessa. Leipähän jäi jo ajat sitten viljojen myötä ja täten ne aika suuret suolanlähteet mun päivistäni. Ainoastaan tuo raejuusto jäi. Onneksi en ryhtynyt pidemmäksi aikaa maidottomalle. :D

      Googlettelin lisää tuosta hyponatremiasta ja vaikka se harvinaista on, niin näyttäisi tosiaan olevan mahdollista juomisellakin tuo tila itselleen aiheuttaa. Lisäsinkin postaukseen edit -kohdan. :) Kiitos siis korjauksesta!

Kommentointi on suljettu.