Selkä & hauikset

Treenaan siis samana päivänä selän ja hauikset. Tai habat, kuten niitä kutsun. :) Vatsalihaksia tulee näissä treeneissä tehtyä tietysti myös, kuten muidenkin treenien yhteydessä, niitä en käy läpi. Ne löytyvät kaikki erillisestä vatsalihastreeniä käsittelevästä postauksesta.

Aikaisemmin totesin, että olen selkääni tyytyväinen jo, vaikka sitä vielä kehitänkin. Selkätreeniini kuuluu ainoastaan kaksi liikettä tällä hetkellä. Kulmasoutu, ja sitten vahvalla kuminauhalla tehtävä soutuliike istuen lattialla. Kierrän sen kyykkytankotelineen jalan kautta, jossa pystyy myös kivasti säätelemään korkeutta, ottaa aina vähän eri tavalla. Välillä tuo tuntuu sellaiselta, että ottaako se nyt mihinkään ja toistojen määrät ovat siellä 3×30 luokkaa. Mutta kunnon uupumuksen sillä saa ainakin aikaiseksi, jos ei muuta! Kulmasoudun teen käsipainolla, painoa siinä tällä hetkellä 15kg ja toistot nousujohteisia, viimeksi 14-12-10.

Eilen. Jotenkin taas vasta kuvasta havahduin lihasten määrään.
Tai kropan malliin lähinnä. Ei sitä itseään tästä vinkkelistä kovin usein taida nähdä..

Hauista treenaan kolmella eri tavalla. Teen perinteistä hauiskääntöä seisten, käsipainossa painoa 12kg. Tämä on ainoa liike, jossa teen lämmittelyt ennen suoritusta. Jos en lämmittele, teen tuolla 12 kilolla hirveät määrät toistoja heijarilla, jotta saan kunnon tuntuman habaan. Kun lämmittelen, saan jo siinä sen tuntuman sinne hauikseen ja sen jälkeen voin tehdä itse suorituksen puhtaasti. Pari viimeistä toistoa on aina pakko puristaa vaikkei enää pystyisi ja ne saattavat mennä heijarilla (etenkin heikommassa kädessä), mutta se mikä menee heijarilla ylös, tule hiiiiitaaaasti alas.

Toisena habaliikkeenä on keskitetty haba. Tämän pystyn tekemään parhaiten erään jakkaramme avulla (joo, oikeesti.. :D), jossa on mittasuhteet asennon kannalta itselleni hyvin kohdillaan ja kädelle suhteellisen tukeva kohta, jotta liike keskittyy hauikseen. Tässä on tällä hetkellä painoa 10kg, jolla tein viimeksi 10-8-8. Heikompaa kättä joudun joskus viimeisellä toistolla avittamaan toisella kädellä (pakkotoisto), mutta sieltä tullaan taas sitten superhitaasti alas.

Kolmas liike tapahtuu mutkatangolla. Tanko painaa vähän alle kymmenen kiloa ja lisään siihen toiset kymmenen, eli lähes 20kg sillä on painoa. Viimeksi tein 14-12-12. Tämän teen näistä liikkeistä viimeisenä ja viimeiset pari toistoa ei kyllä varmasti mene maailman puhtaiten. Sanoisin, että kroppa ei ole mitenkään nätisti suorassa kun puristan vielä pari, vaikka en jaksaisi. Sitten karjahdan vähän ja lasken viimein tangon lattialle. :’D Mutta tässäkin pätee se sama, että jos heijarilla mennään ylös, tullaan sieltä superhitaasti alas. Tästä saan aina myös forkut kipeiksi.

En muista milloin, ei nyt ihan parilta viime viikolta ainakaan.
Joskus kesken treenin napattu kuva omasta näkövinkkelistä. :’)

4 vastausta artikkeliin ”Selkä & hauikset”

  • Teetkö nää sarjat (kaikki sun kolmijakoiseen harjotteluohjelmaan kuuluvat) montakin kertaa läpi? Tein sun reisi-pepputreenin eilen (yhen kerran läpi) ja nyt voin sanoo ettei oo hetkeen ollu näin kipee takamus ja reidet. Normisti käyn vaan ryhmäliikuntatunneilla :D

    • Tää on itseasiassa vanhaa ohjelmaa, katso tuosta sivusta Hyödyllisiä Linkkejä -osioista Treenirutiini -kohta. Siellä pääpiirteittäin tämän hetkinen treeni, joka tosin täällä lomamökillä on nyt väliaikaisesti erilainen kun ei tankoa ole ja silleen. :D Mutta kerran siis teen läpi. Siihen menee jo ihan kiitettävästi aikaa ja tekee kuolemaa lopuksi, että jospa riittäisi :’)

      Hahaa, varmaan saakin takamuksen ja koivet kipeäksi kun pelkkien ryhmäliikuntatuntien jälkeen vetäisee kunnon setin! :D Parasta! :’)

  • No ajattelinkin ettei tuota jalkatreenii ainakaa mitää 3 kertaa voi vetää läpi, kun sen verran kuollut olin jo ekan kerran jälkeen.. Pitääpä katsoa sun tämänhetkinenkin treeni ja kokeilla sitäkin :)Nyt vaan jaloille ja takamukselle pari päivää huilii ku istuimenki tuottaa tuskaa :D

    • Hah, kannattaa tosiaan lepäillä! Se on aika hurjaa, kun on koivet ja takamus niin kipeät, ettei ole kestää istua edes minkään pehmeän päällä, kuten sohvalla. :’) Saati sitten kun pitäisi pytylle taipua. :D

Kommentointi on suljettu.