Pää ei nyökkää

Eilen oli selkä-/hauis-/vatsatreenipäivä. Oli ihan kummallinen treeni ja jätti omituiset fiilikset. Siihen mahtui niin paljon kaikkea, ettei saanut kaikkensa antanut -fiilistä, vaikka kaikkensa antoi. Mulla treenifiilikseen vaikuttaa paljon se, onko siinä jotain ylimääräistä sähellystä, vaikkei se lopulta vaikuttaisikaan itse treeniin mitenkään huonontavasti. Tykkään treeneissäni sujuvuudesta, suunnitelmallisuudesta ja suunnitelmien pitämisestä.

Eilen nostin painoja tangolla tehtävässä hauiskäännössä. Tanko painaa sen 20kg ja lisäsin ensimmäistä kertaa painoja. Laitoin +2,5kg. Se oli hyvä määrä ja sain toistoja sillä 12-10-10. Eli todella hyvin. Mutta se suurin väsytyspumppi jäi pois, koska toistomäärät tipahti. Mä niin tykkään siitä pumpista kun tekee monta toistoa! No, selittelin itselleni, että kehitystä kuitenkin on kovin tapahtunut kun painoja sai lisäillä ja jatkoin treeniä kiltisti.

Toisena muutoksena olin päättänyt aloittaa vasemmalla kädellä käsipainoilla tehtävät liikkeet, tähän mennessä olen aina aloittanut oikealla. Tämä kokeilu jättäisi pakkotoistot vasemmalta pois, se kun on heikompi, vaikkakin ympärysmitaltaan suurempi (selittelin tätä ongelmaa tässä postauksessa). En ole keksinyt miten ongelmaa tasaisi, mutta ajattelin kokeilla tätä. Keskitetyssä habaliikkeessä jäi tosiaan näin automaattisesti pakkotoistot vasemmalta pois ja oikealla tein sitten toiston tai kaksi alle sen mihin pystyisin, koska tein tietysti saman verran kuin vasemmalla. Tästä johtuen jäi taas se suurin ihana väsytyspumppi saamatta. Ja unohdin sitten aloittaa vasemmalla normaaleissa hauiskäännöissä, joten siinäkin meni suunnitelmat sekaisin.

Kolmas muutos, jota päätin treeniin tehdä, oli ottaa tuo rear delt inverted row -liike mukaan treeniin, selälle ja takaolkapäille. Tein ensin tangon ollessa matalalla ja ilmeisen jumissa olevat hartiat oikein särkivät. Selässä ei tuntunut ollenkaan, koska hartiat huusivat ensimmäisinä. Nostin tangon normaalille tasolle seuraavia toistoja varten ja taas. Hartiat huusivat, selkä ei. Koitin viimeisenä paikata tilannetta kuminauhasoutuliikkeellä, mutta kun hartiat olivat päässeet huutamisen makuun, ne huusivat edelleen. Meni ihan plörinäksi tämä selkäliikekokeilu.

Loppujen lopuksi treeni meni kyllä normaalissa ajassa läpi, ellei jopa nopeammin. Ja silti keskisyke jäi (ensimmäistä kertaa?) alle sadan. Vaikka lisäilin painoja tankoon ja sellaista. Jäi ihan omituiset fiilikset. Kaikkensa antoi, mutta ei se tuntunut eikä näkynyt missään. Treenikirjauksetkin on vihossa yhtä suttaa. Joskus tällaista. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä! Tänään jalkatreeniä. Nams!

Jaa miten niin kiristää kaulassa lihakset.
Tämä kohta on mulla pahin jumittava.

Kyseessähän on päännyökkääjälihakset (wiki). Näiden kireydestä löytyi merkintöjä myös kun kävin niitä mun lääkärilläjuoksemispapereita läpi, eli jo vuosilta 2008-2010. Samoin trapeziusten (wiki) yläosan kireydestä oli merkintöjä. Ja nuo meni eilen molemmat ihan tuhannenjuntturaan ilmeisesti sen selkäliikekokeilun takia. Illalla lähti jo kielestä vähän tuntoa pois eikä ole tänäänkään palaillut. Päännyökkääjälihashan on vahvasti yhteydessä kiertäjähermoon (wiki), joten se saattanee vaikuttaa vaikka miten. Nyt ei pää oikein sivulle katsoessa käänny, kun tuntuu että korva repeää irti lihaksen mukana :D Ja tuo ylläolevan kuvan asento on mulle aina mahdoton pidemmäksi kuin kolmeksi sekunniksi. Siinä alkaa silmät heittää. Tuon lihaksen venytys myös silloin aikoinaan, kun en vielä tiennyt mitä suonijuttuja mulla onkaan, aiheutti sen että koko lihaksen matkalta lähti tunto samantien. Se olikin viimeinen kerta kun tuota venytin. Lääkärikin sen sitten kielsi, vaikka jo tiesinkin.

Näillä tuntemuksilla mennään taas jonkin aikaa. Nyt jalkatreenin pariin. Saas nähdä miltä tuntuu heittää 45 kiloa niskaan tangon kanssa. :D Luvassa myös superaurinkoinen päivä ja jos sääennuste tosiaan pitää paikkansa, on toivottavasti myös jotain auringossa makoilua (eli puhdasta rentoutumista) luvassa.