Jalkatreeni

Pieni pumppi reisissä :O Asento on vähän hassu. :’)

Kuva otettu eilen jalkatreenin päätteeksi ja etureisissä on aikamoinen pumppi päällä. Vannon, ettei ne normaalisti ole aivan tuota luokkaa, vaikka ovatkin kiitettävässä lihaksessa. Itseasiassa ovat sen verran kiitettävässä lihaksessa, etten aktiivisesti niitä enää kehitä. Suurimmaksi osaksi teen niille ylläpitävää. Suurimmaksi osaksi..

Tiistaina kävin pitkästä aikaa sovittamassa farkkuja kaupassa. Merkki oli entuudesta itselleni tuntematon. Sain vain vaivoin ne reisieni kohdalta jalkaan ja vyötäröltä olivat suuret. Olin varma, etten pääse niistä enää pois. Pelkäsin myös, että housut ratkeavat reisien kohdalta. Loppu hyvin kaikki hyvin. Ja farkut jäi ostamatta.

Itse jalkatreenistä. Lämmittelen koivet treenin aluksi noin viiden minuutin crosstrainertuokiolla. Olen ottanut tämän lämmittelyn mukaan maitohappojen poistamiseksi. En oikein tiedä miksi jalkani keräävät sitä. Lämmittelyhän on tietysti muutenkin järkevää, mutten ole kokenut tarpeelliseksi ennen tätä. Jos venyttelen ennen treeniä, saan varmasti maitohappoja aikaiseksi vielä enemmän. Venyttely syö treeniltä tehoa. Tiedä sitten miksi.

Jaloille teen ensimmäisenä split squatia, eli tätä. Painoa on tangossa tällä hetkellä 45kg (+levypainojen lukitukset tangossa; 2,2kg kappale) ja siinä sen olenkin pitänyt pidemmän aikaa. Toistot pyörivät periaatteessa aika korkealla, noin 3×16 per jalka. Tämä liike on kestosuosikkini. Tuntuman saa takapuolta myöten.

Teen myös itse kyykkyä. Takapuoleni ei hipelöi lattian pintaa, mutta menen niin alas kuin pystyn. Alaselkäni ei ole huippuluotettava, joten liike jää ehkä hieman vajaaksi. Uskoisin tekeväni sen tähän malliin (liike tuossa pätkässä on väärä, mutta liikeradan laajuus oikeanlainen kuvaamaan sitä kuinka alas sen teen). Pitkään niiailin 55 kilolla ’takapuolikyykkyä’, eli tarkoitus ei ollutkaan kyykkäillä kunnolla, vaan superleveällä asennolla sen verran alas, että takapuolessa oli tuntuma. Viime viikolla päätin taas alkaa mennä kunnolla alas ja etsin (edelleen) sille sopivaa painomäärää. Hain määrää pelkästä tangosta lähtien ja nyt olen 40kg:n kohdalla. Plus ne lukituspalat. Tuolla saan toistoja 3×12.

Reisien loitontajia teen kuminauhalla. Istun jakkaralla, kierrän kuminauhan polvien yläpuolelta, en kuitenkaan liian kireäksi, jotta saan liikkeen laajaksi. Siitä ulkoreisien (ja pakaroiden) avulla teen niin monta toistoa kuin pystyn availemalla jalkoja. Toistot pyörii siellä 3×25-30 välissä, eli korkeissa määrissä mennään.

Takareisille vuorottelen tätä (seläntappajaa..) ja tätä. Tällä hetkellä teen tuota ensimmäistä, joskin se aina jännittää, sillä jos keskittyminen liikkeessä herpaantuu hetkeksikään ja päästän alaselän vahingossa rennoksi jossain kohtaa, se tekee kipeää. Tässä niin täytyy pitää keskittymisestä huolta, sen on oltava aivan sata prosenttia. Tangossa tällä hetkellä 35kg (+ lukitukset) ja toistot nyt 3×16. Tuo leg curl on ball -liike on huipputehokas. Yleisesti vierastan kaikkea, mitä ei tehdä kunnon painoilla, mutta tämä on oikeasti aivan huippuliike. Siinä toistoni ovat pyörineet jossain 30-25-20. Määrä tuntuu olevan aina laskeva, ensimmäisten jälkeen ei pysty enää samaan.

Pohkeille teen tätä. Molemmat jalat siis samaan aikaan ja painoa kädessä 20kg. Tuntuu ottavan molempiin yhtälaisesti, vaikka paino onkin vain toisessa kädessä. Kuitenkin varmistelen asian niin, että vaihdan aina seuraaviin toistoihin kättä. Toistot tässäkin on korkealla, 3×25-30. Tämän vuoksi koitin jossain kohtaa tehdä yhden jalan kerrallaan, mutten saanut samanlaista totaaliuupumusfiilistä kuin tässä nykyisessä. Tuntui, että puhti loppui jostain muualta kuin pohkeista silloin. Tykkään liikaa siitä tunteesta, kun pohkeet huutavat hoosiannaa, enkä saa enää yhtään liikettä sen takia aikaiseksi.

Parasta on jalkatreenin jälkeen mennä suihkuun ja kurotella pesusientä käteen korkealta, ja siihen ei melkein pysty, koska jalat ovat ihan rikkikatki. <3

5 vastausta artikkeliin ”Jalkatreeni”

    • Leg curl on ball on ihan huippuliike. Pelkään itse kanssa noita liikkeitä, joissa pitää nostaa selkä jännitettynä (ettei sattuisi mitään) painoa ylös. :/ Samanlainen sählä olen minäkin ja herkästi herpaantuu keskittyminen mullakin. Välilevyjä en ole sentään pullautellut niin kuin sinä, huh! Tuskin olet tosiaan sen kolmannen tarpeessa!

  • Olisiko sulla jotain hyvää vinkkiä ulkoreisille? Tiedän, ettei voi täsmälaihduttaa tiettyä kohtaa kropassa ja tiedän senkin, että reisissäni on valtavasti rasvaa, joka lähtee vain laihduttamalla. Onko kuitenkin jotain liikettä, jolla sais reisien muotoa muokattua? Selitinköhän liian sekavasti…?

    • Tuo reisien loitontaja -liike on juurikin ulkoreisille. Se on ainoa liikkeeni mitä niille teen. Uskoisin, että myös ihan peruskyykkimiset ottaa aika monipuolisesti ympäri koipia, etenkin suosikkini split squat. <3

      Mutta joo, oikeilla jäljillä oot tuossa, että yleensä reisien muodolle ei juuri mitään voi jos niissä on sitä ylimääräistä rasvaa. Esimerkiksi jos itse tästä lihoisin vaikka kilonkin, niin reidet olisivat ihan eri malliset, ja nimenomaan tuosta ulkosyrjästä. :/ Voi tätä naisena olemisen ihanuutta! Tsemppiä! :)

  • Kiitos paljon vastauksesta! <3 Teenkin juuri tuota split squatia sekä kyykkyä. Esitän vielä jatkokysymyksen: Millaisilla toistomäärillä noita jalkaliikkeitä kannattaa tehdä? (Mietiskelen myös painojen määrää.)

Kommentointi on suljettu.