Flunssaton, terveempi elämä

Tässä tajusin jokin aika sitten, että alkaa olla kolmisen vuotta siitä hetkestä, kun olen viimeksi ollut flunssassa. Olen onnekseni kirjannut kaiken HeiaHeiaan siitä lähtien kun olen sitä käyttänyt, ja kaivoinkin nyt esille nuo edellisten vuosien käppyrät. Tässä myös samalla pientä jatkoa aiempaan huuliherpekseen liittyvään postaukseen, sillä oivalsin sen jälkeen jotain uutta.

Jotain oleellista olen elämässä muuttanut, jonka jälkeen flunssat (toistaiseksi) jäi. Näistä kohta.

Näyttökuva 2015-03-16 kello 22.34.33

Aloin kirjata HeiaHeiaan treenejäni ylös 2011 kesän lopulla. Treenasin kotosalla yksijakoisella niillä vähäisillä välineillä mitä oli ja olin juuri saanut aerobisen kunnon elämäni ensimmäistä kertaa sellaiselle tolalle, ettei hengästyminen tuntunut enää kuolemalta. Tykästyin tuolloin myös kävelyyn. Pitkiin kävelylenkkeihin. Saatoin milloin tahansa lähteä 20 kilometrin kävelylenkille ja tykkäsin joka sekunnista. Ajattelen niitä aikoja vähän haikeudella, sillä enää ei jalat kestä. :(

Elokuun sairauspäivät olen merkannut poskiontelontulehduksiksi/flunssaksi ja lokakuun päivät oli sitä samaa. Se oli mulle hyvin perinteistä. Vähintään joka kevät poskiontelot tulehtuivat ja flunssa iski aina. Yleensä useamman kerran vuodessa.

Näyttökuva 2015-03-16 kello 22.34.37

2012 asuttiin Saksassa joulukuuhun asti, jonne matkattiin jo 2011 lokakuussa. Treeni vaihtui yksijakoisesta kolmijakoiseen ja määrät kasvoivat, kotisalilla edelleen. Kuusi punttitreeniä viikkoon ja pääsääntöisesti kolme aerobista lisäksi. Crosstrainer oli kovassa käytössä ja pitkiä kävelyjä harrastin paljon. Saksan kesä ja luonto oli upeaa ja koko elämä oli hienointa ikinä. Kyllä siellä kelpasi asua ja elää. Pienemmät palkkipinot keväällä/kesällä kertoo Springsteenin konserteista, joissa juostiin ympäri Saksaa ja Sveitsiä. Kuluttavia reissuja, mutta ah, sitä todellista parhautta..

Helmi-/maaliskuussa on taas ollut se perinteinen kevätflunssa, mikä äityi poskiontelovaivoiksi. Yksittäiset sairauspäivät kesällä on merkitty varsin raastaviksi menkkakipupäiviksi. Syyskuussa on ollut sellainen mielenkiintoinen pähkinäkurkkucase :D, josta voi lukea lisää täältä. Marraskuussa oli jokin lyhyt pikkuflunssa tai vastaava, jonka nappasin lääkärireissulta (muissa asioissa) mukaani. En tiedä oliko se flunssa oikeasti, sillä se katosi yhtä nopeasti kun alkoikin.

Loppuvuodesta tapahtui kaksi merkittävää asiaa: jätin viljat pois ruokavaliosta ja aloin syödä rautaa lisäravinteena, kun en sitä saanut läheskään tarpeeksi ravinnosta. Plus muutettiin tietysti myös Skotlantiin.

Näyttökuva 2015-03-16 kello 22.34.41

2013 ei tullut enää sitä perinteistä kevätflunssaa, vaikka ilmasto oli kaikenlaisille vilustumisille varsin otollinen jäätävine viimoineen. Treenit jatkuivat kolmijakoisina ja sisälsivät suhteellisen paljon kävelylenkkejä edelleen, kunnes kilpirauhanen alkoi ilmoitella itsestään keväällä ja hillitsin treenitahtia monen muun asian ohella. Kesän sairauspäivät on kaikki migreenejä, ja niitä ei suinkaan ole tuossa kaikkia. Välillä oltiin yötä sairaalassa ja vietettiin muistaakseni 9 päivää yhdessä kohtaa pääasiassa sängynpohjalla, josta nuo merkinnät taitaa ollakin. Sen jälkeen sain edelleen migreenikohtauksia, mutten antanut niiden vaikuttaa treeneihin siinä mielessä, että jokainen sellainen päivä olisi treenitön päivä. Migreeni tuli monesti sen jälkeen kun olin jo treenini ehtinyt tehdä. Sain lopulta muistaakseni 22 rajua tai vähän helpompaa kohtausta kuuden viikon sisällä, kunnes vasta tajusin allergisoituneeni kahville/kofeiinille. En ole sen jälkeen juonut ainuttakaan kupillista kahvia tai kofeiinia sisältävää teetä. Tai muutakaan.

Lokakuun pari päivää oli jonkin sortin ruokamyrkytys, kun vetelin tällaisena herkkävatsaisena neljä päivää vanhaa kaalia. Ei olisi pitänyt..

Näyttökuva 2015-03-16 kello 22.34.45

2014 muutettiin Suomeen toukokuussa. Ainoat sairauspäivät on helmikuun vatsatauti. Treenimäärät on täällä selkeästi pienentyneet, sillä kävelyllä ei ole tullut käytyä enää niin hullunkiilto silmissä. Sitä on rajoittanut kesällä postia jakaessa tulehtuneet akillesjänteet ja niiden myötä tulleet penikka-/pohjevaivat, jotka vaivaa edelleen vähän väliä. Treenit viime vuonna tapahtuivat suureksi osaksi punttien parissa, sillä fyysisen työn rinnalle ei ole kaivannut/kokenut tarpeelliseksi ottaa mitään muuta aerobista. Lähinnä on koittanut pitää huolen, että saa syötyä ruokaa tarpeeksi, ettei kaikki paino ole päässyt tipahtamaan pois.

Tämän vuoden taulukkoa ei tarvinnut ottaa tähän mukaan, sillä sielläkään ei ole niitä sairauspäiviä toistaiseksi ollenkaan.

Edellisestä ihan kunnon flunssasta on siis aikaa jo yli kolme vuotta. En tiedä mikä se loppuvuoden (2012) nopea sairastaminen oli, oliko se flunssaa vai ei. Mutta noin pari viikkoa ennen sitä olin kuitenkin jättänyt viljat pois ja hyvinkin samoina päivinä olin alkanut syödä rautalisää. Sitä syön edelleen, sillä edelleenkään en ravinnosta saa läheskään tarpeeksi rautaa ja asia tuskin tulee muuttumaankaan.

Näistä jompi kumpi, tai molemmat, on varmasti se ratkaisevin asia siihen, että enää ei flunssat kiusaa. Tuskin ne kokonaan ovat poistuneet, mutta jo tämä tauko kertoo siitä, että jotain todella suurta olen terveyteni eteen tehnyt. Vuoden kohdalla tästä vilja-asiasta kirjoittelin täällä. Siellä käy myös ilmi se, että en enää kärsinyt aiemmin jatkuvalla syötöllä kiusaavista huuliherpeksistä.

Kun viimeksi kirjoitin tekstin huuliherpeksen nujerruksesta, sitä kirjoittaessa alkoi taas kihelmöidä huulta ja jälleen seuraava puhkesi. Kyseessä oli todennäköisesti mulle ennätyslyhyt aika kahden tällaisen kakkiaisen välillä.. Koitin noudattaa siihen tekstiin rustaamaani ohjetta omegakolmosten syömisestä, mutta kävikin niin, ettei niistä ollut mitään apua. Aloin miettiä asiaa uudelleen, ja tajusin jotain. Ja se oli rauta. Sen syöminen oli jäänyt vähemmälle uuden multivitamiinin myötä, jossa myös oli jonkin verran rautaa. Olin jättänyt varsinaisen rautapillerin syömisen satunnaiseksi, etten vain saisi liikaa (vaikka multivitamiinin otin kalsiumpitoisen aamiaisen kanssa, jolloin rautaa imeytyy hyvin vähän..). Tajusin, että aiempi oivallukseni omega-3:sta oli todennäköisesti virheellinen. Aloin taas syödä rautaa päivittäin ja siitä lähtien olen ollut jälleen ilman tuota varsin rumaa pirulaista (mikä mulla kasvaa kamalaan kokoon, check the photos). Tälle asialle löytyi tukeakin nettiä tutkimalla. Jatkan siis jatkossakin kiltisti raudan syömistä. Verestä katsoen rauta-arvoni ovat olleet hyvät.

Näin. En tiedä milloin seuraava flunssa iskee vai iskeekö. Vastustuskyky tuntuu olevan suhteellisen hyvällä tolalla. Esimerkiksi töissä on pitkälti jokainen vuorollaan kipeänä ja oksennustaudissa ja milloin missäkin. Toistaiseksi olen säästynyt moisilta taudeilta. Uskonkin siihen, että terveys lähtee terveestä suolistosta ja siellä aikaansaadaan hyvä vastustuskyky. Olen saattanut asiasta kertoa ennenkin. ;) Oli se sitten rauta tai pääsääntöisesti viljaton, tai molemmat, niin hyvä on näin. Kumpikaan noista ei tule muuttumaan, kun ilman rautaa en voi olla ja viljoja en voi jatkuvasti syödä. Tätä en siis tule koskaan (tahallaan) testaamaan, vaikka muuten ihmiskokeista pidänkin. ;) Mennään tällä.

Every time you eat or drink, you are either feeding disease of fighting it. – Heather Morgan.

Näihin sanoihin.

6 vastausta artikkeliin ”Flunssaton, terveempi elämä”

  • Itsellä gluteeniton ruokavalio on vähentänyt kehon tulehdusta ja kipeänä olen todella harvoin viimeisen 7 vuoden aikana ollut kerran kuumeessa, pienessä flunssassa pari kertaa m,utta kunnolla kipeänä en kertaakaan. :D uskon myös että kasvis ja hedelmä rikas ruokavalioni on osa syy (taatelit,luumut,rusinat,omena,päärynä,kiivi,banaani,sitruuna,porkkana,parsa,kukkakaali,avokado) lähes päivittäin tulee popsittua ja omega 3 säännöllinen syöminen.

    • Mahtavaa kuulla, että joku toinenkin luottaa ruokavalion voimaan näissä jutuissa! Ei se ihan sattumaa ole, että terveenä pysyy kun syö pääasiassa puhtaasti ja terveellisesti, ja omalle keholle parhaalla tavalla. :) Hyvä me!

  • Kivaa pohdintaa :) Mulla jatkuvat sairastelut jäi ulkomaille muuton jälkeen reilu kaksi vuotta sitten. Oon miettinyt syitä ja todennut että maitotuotteiden runsas käyttö oli mulla se ratkaseva tekijä, nehän lisää limaa elimistössä ja näin ollen altistaa tulehduksille. Täältä ei saa rahkaa, joka koitui mun pelastukseksi :)

    • Lisää limaa elimistössä? Tuollaista en ole kuullut koskaan, kerro lisää! Sen olen kuullut, että lisää limaisuutta kurkussa, mutta sekin on itseasiassa myytti. Muuttavat muistaakseni kyllä sitä liman koostumusta, mistä moni päättelee maitotuotteiden lisäävän limaa. :) Enivei, pääasia että oot löytänyt itselle sopivan tavan syödä ja pysyä terveenä! :)

Kommentointi on suljettu.