Energian paluu

En ehtinyt eilen enää päivittää blogia. Jaa miksikö? No koska tein ILTAtreenin! Lopettelin vasta kahdeksan aikoihin. Siitä suihkuun ja yhdeksäksi telkkarin eteen katsomaan BBC:n uutta upeaa Africa -luontosarjaa (vahdatkaa sitä saapuvaksi Suomeen, ette oo ikinä nähneet sellaista kuvamateriaalia kuin siinä!).

Iltatreenille oli hyvä syy. Meiltä loppui aamulla maito. :D Minä tahdon palkkarini maidon kera! Kauppapäivä oli muutenkin edessä, mutta tarkoitus oli mennä sinne treenin jälkeen. Maitotilanne muutti tämän päinvastaiseksi, ja kun kerran kyseessä oli jalkatreeni, mikä mulla sujuu ehkä parhaiten juurikin illalla kun jalat on hereillä, vaihto oli helppo tehdä. Ja olikin loistava treeni! Olin aivan väsynyt jo kun piti aloitella eikä kyllä ollut fiilistä ihan hirveästi, mutta siitä se taas heräili kun pääsi aloittelemaan. Olen myöskin jälleen syönyt enemmän (nälkään syöminen tarkoittaa kohdallani plussakaloreita). Alkaa kääntyä fiilikset siihen suuntaan, että syödään enempi ja treenataan täysillä. Pudotetaan sitten kesäksi pois ja jatketaan silloin ylläpidolla. Toki muutama keventelykin tähän väliin mahtuu, ei ole tarkoitus paisua ja paisua, vaan kasvattaa lihaksia. ;) Peilikuvan kestän tässä välissä tietysti sen vuoksi, kun energiat on nousussa, ja lisäksi teen hieman enemmän treeniä sinne, mikä miellyttää peilissä kaikista vähiten – ja heti on parempi fiilis!

Ennen – jälkeen. Paita lähti, meikit levisivät ja naama punastui. Ja irvistyi. :D

Treeni kesti pitkään, mikä oli kyllä tarkoituskin, eli paljon ja kovin tahdoin tehdä! 1:57min kului aikaa. Yksi treeniä häiritsevä asia oli järkyttävä polttava närästys, eli jos en sitten ennen iltatreeniä söisi valkosipulista tomaattista porkkanasosekeittoa vatsan täydeltä tästä eteenpäin.. Vatsa oli varsinainen ilmapallo ja tuntui todella epämiellyttävälle koko treenin ajan. Mutta ei se kuitenkaan vaikuttanut yleisfiilikseen, mikä oli siis erittäin positiivinen!

Tein kyykkyä isommalla painolla ja myöhemmin treenissä vielä pienemmällä painolla eri leveydellä ja enemmän toistoja. Saas nähdä millaisia jalkakipuja on luvassa tätä iltaa kohti..

Tangon asettelua, kyykyttelyä, tankoa takaksin telineelle.
Sisäreisipumppi kyykyttelyn jälkeen.

Lisäksi tein lantionnostoja niin, että lattian sijaan olin vatsalihaspenkillä, selkä penkin myötäisesti ja jalat lattiaa vasten. Laajempi liikerata ja tuntui kyllä enemmän. Paino tietysti sylissä. Mies sai kantaa sen syliin ja pois, tuossa asennossa sen nostelu on mulle mahdoton, lattialla sen vielä saan syliin. Painaa se kuitenkin yli neljäkymmentäkiloa ja on iso mötiskä!

Vatsapenkillä tein tietysti myös vatsoja. Russian dec bench twist on yksi ikuinen suosikki. Kädessä 20 kilon kiekko.

Vasen, oikea x monta.. ja lopussa hapottaa. :D Älkää huomioiko juurikasvua kiitos.. :’)

Treeniin kuului tietysti myös leg curl on ball -liikettä ihan perinteisesti (3×30) ja pohkeita, sekä hoovereita ja perusvatsoja penkillä 17kg rinnalla. Loppuun vetkutin myös piiiiitkästä aikaa loitontajia kuminauhalla, pallolla istuen. Tämä siksi, että tuo menee juurikin sinne, missä tällä hetkellä peilikuva miellyttää kaikista vähiten. Loitontajien seutu ja alapakara. Näitä 3×30 ja ottaa oikeasti todella kovin, mulla on mennä koko takalisto kramppiin viimeisissä toistoissa. :D

Kuminauha kierretään jalkojen ympäri polven yläpuolelta, tarpeeksi kireästi, mutta tarpeeksi
löysästi, jotta liikerata on tarpeeksi laaja. Nauhaa ei tarvitse sitoa, pitää vain päistä kiinni,
kumia kun on niin ei se luista siitä.

Harkitsen vakavasti, mahdollisuuksien mukaan, tekeväni jalkatreenit illalla. Huomasi jo jalkoja lämmitellessä, että tuntui ettei ollut mitään lämmiteltävää. Jo niitä oli koko päivän lämmitellyt! Jaloissa puhti on vaan iltaisin parempi kuin aamuisin. Muut treenit mun on ehdottomasti tehtävä aamuisin, jos mikään ei sitä estä. Iltaisin on hartioista voimat poissa, sen myötä käsistäkin ja treeni on silloin suhteellisen hankalaa.. Mutta joskos sitä sunnuntaina taas illalla riehuisi jalkojen parissa! Jee!

26 vastausta artikkeliin ”Energian paluu”

  • Mäkään en enää mielellään veden kanssa palaria nauti, kun oon nyt rakastunut sen makuun maidon kanssa! voisin mennä koko ajan vaan salille sen takia että saan vetää palaria naamaan
    :’D

    • Mä niiiiiin ymmärrän! :’) Se on oikeasti herkkua, itse juon omani pillin kanssa ja joskus lisään hieman kanelia sekaan, niin oih, sehän on pirtelöä! <3 :D

  • ite oon ehdottomasti iltatreenaaja; tosin meijän treenimuodot on hiukan erilaisia, ite painotan tota aerobista enenmpi :) tuntuu, että lenkkiin tai hikijumppaan ei vaan aamulla ole akkuja, ei vaikka miten paljon sitä puuroa nassuun vetäisi. iltaisin on jotenkin energiat kohdillaan :)

    • Mulla on tietty aika aamusta, kun on sellainen energiapiikki, että jos silloin teen sen treenin niin menee sujuvasti. Jos odotan jonkin aikaa niin energiat laskee ja treeni ei ole ihan niin sujuva enää. Yritänkin ajoittaa sen aina siihen piikin kohtaan! Iltaisin en ole yleensä kovin väsynyt, mutta kolmen-neljän aikoihin tulee taas selkeä energianlaskupiikki. Lisäksi jos vatsa toimii noin huonosti kuin eilen, niin se kyllä väsyttää! Ja jännitysniskalaisena vaikuttaa sitten taas se, että aamulla hartiat on vielä suht rentona, iltaa kohti aina vain huonompana. :/ Silloin ei jaksa juuri edes käsiä nostaa ylös kun jo särkee ja on voimattomat, saati sitten että pystyisi täysillä treenaamaan.. Mutta eihän sitä tiedä, vaikka joskus pitäisi siirtyä tekemään vallan iltatreenejä, kun ei tiedä mitä elämä tästä eteen vielä heittää. :)

      Mutta suurin osa taitaa olla iltatreenaajia. Ehkä jo käytännön syistäkin. :)

  • hyiii mä en kans käsitä miten joku pystyy vetää palkkarin sekoitettuna veteen. maitua se olla pitää!

    ite oon huomannu myös tuon iltatreenin paremmuuden erityisesti jaloissa. vähän sama juttu, kun mulle alunperin pt väänsi että ”isot” liikkeet kuten takakyykky ja mave on tehtävä ensin kun on kaikki voimat tallella. no sitten yks päivä teinkin vähän pitkiä sarjoja prässiä ja jalankoukistusta ja viimeseksi vasta kyykkyä. johan lähti! paljon parempi kun oli lihakset jo ”esirasitettu”. toki raskaampi rääkki alla ei varmaan olis toiminu..

    • Mä olen tasan kerran yrittänyt veden kanssa eikä mennyt alas edes nenästä kiinni pitämällä! :D

      Itse koitan kanssa aloittaa treenit aina niillä liikkeillä mitkä on suurimpia, suurimmille lihaksille ja niillä, mihin tahdon yksinkertaisesti eniten panostaa. Nyt oli hauska tehdä kyykkyä ensimmäisen liikkeen lisäksi vielä toisessa kohtaa, kun välissä oli tehnyt jaloille ja pakaroille muutakin. Oli namiskaa kun niin kovin poltteli!

  • Itellä oli aiemmin sama, ettei palkkari mennyt muuten kuin maidon kanssa alas. Silloin käytin kyllä palkkarina ihan normaalia hera protskua. Kerran kokeilin veteen ja olihan se pahaa :D mutta nytten joululahjaksi ostin Mannisen palautusjuomaa http://www.fitnesstukku.fi/5/fi/artiklar/anabolic-overdrive-2-orange-2500-g mikä veteen sekoitetaan. Ensin en maukuun kovin ihastunut, mutta muutaman kokeilukerran jälkeen oon ihan rakastunut ;D ostin tuota yhestä treeni/lisäravinne liikkestä, missä myyjä suositteli tätä ykkösenä. Ja kuulemma nuo palkkarit imeetyy paremmin kehoon, kun veteen sekoitetaan :)

    • Mulla on ne omat protskujauhekriteerit, jotka pitää täyttyä, että tuotetta hankin. ;) Pitää olla vaniljaa, ei sokeria eikä aspartaamia, pitää olla hinta kohdillaan koska sitä kuluu paljon jne. Nykyisessä nuo täyttyy. Ja kyllä – vedestä protsku imeytyy parhaiten, maito hidastaa imeytymistä. Ei sen arvoista, että joisin jotain vastenmielistä, kun voi juoda jotain hyvääkin. :D

  • Kasi meinaa kyllä olla viimeinen aika lopetella treenit. Keho toimii niin ylikierroksilla et nukkumisesta ei meinaa tulla mitään, jos venähtää myöhemmäksi. Pitkään kyllä teet tuota treeniäs, etkö ota mitään sen treenin aikana, muuta kuin vettä siis?

    • Mä olin niin naatti että kyllä uni maistui kun unille pääsi. :) Mutta normisti ei kyllä iltatreenit mene näin pitkälle. Siinä oli sitä ennen pakollista tekemistä ennen kuin sai aloitettua.

      Syön aina juuri ennen treeniä. Aamutreenien kesken saattaa silti joskus tulla nälkä, vaikka oisi syönyt kunnolla (monta kertaa :D). Silloin voin syödä keskenkin. Illan treeneissä ei kyllä nälkä tule, kun on koko päivän tankannut. Juuri ennen treeniä haukkasin kyllä vielä välipalan ja päätteeksi tietysti välittömästi palkkari. :)

  • Ihan mahtavan pitkä jalkatreeni!! :) Mäkin oon huomannut, että illemmalla on kivempi tehdä jalkatreeniä. Tai siis itsekin oon saanut paljon tehokkaamman siitä klo 16 jälkeen kun klo 10 jälkeen. :)

    • Pitkissä treeneissä on vaan sitä jotain! ;) Vaikka sanovatkin, että yli tunnin treenit on enemmän kuluttavia kuin kehittäviä, niin mulla suurin kehitys on tapahtunut nimenomaan näiden pitkien treenien myötä! ;) Ja jalat kyllä tykkää iltatreeneistä! Siinä kun crossarilla sotkin koipia lämpimäksi, ei kyllä tuntunut missään. Aamuisin sentään tuntuu, että jotain vastusta on, nyt ei sitten ollut sitäkään. :D

  • Sie oot ihanan itsepäinen :) Miun treeni vois siirtyä just samanlaisen maito- tai siihen verrattavissa olevan keissin seurauksena. Kyllä ne perusasiat pitää olla kunnossa ja perusruuat kaapissa tai ei tule mittään! ;)

  • Mä teen aerobisen mielellään aamulla, mutta puntin illalla.Varsinkin jalkatreenit on aamulla niiiiiiin takkuisia…

    Voisit muuten joskus laittaa reseptejä noihin sun evästyksiin! Kuulostavat kovin herkullisilta :)

  • Muistatko sen hetken kun toinen meistä sanoi, että maitoa ei sitten ainakaan tarvitse ostaa…

  • Tuli tuosta maidosta mieleen, että löysitkö itsellesi lämpimän aamupalan? Jos, niin millaisen?

    • Rahkalla mennään. Eli ei ole löytynyt sellaista, mikä olisi kätevä ja helppo. Rahka on onneksi hemmetin hyvää erilaisilla lisukkeilla, joten en valita, vaikka vähän viluttaisikin. ;)

  • Oletkos kokeillut sellaista pakaraliikettä kuin sivuaskeleet jumppanauhalla tms. (On varmaan muitaki nimityksiä)? Eli polven alapuolelle jumppanauha (itse käytän solmittua vastuskuminauhaa) siten, että kun jalat on hieman hartioita leveämmässä haarassa, niin nauha on napakka. Siitä neljänneskyykkyyn ja jalka kerrallaan otetaan sivuaskelia nauhan pysyessä kokoajan napakkana (ja pysytään neljänneskyykyssä koko ajan), ensin tietenki sarja toiseen suuntaan ja sitte toiseen. Mulla ainaki ottaa hyvin nimenomaan alapakaraan, etenkin pakaran ja takareiden yhtymäkohtaan. Sitten toinen juttu, itse olen löytäny hyvän aamiaisen, kananmunasta ja kaurahiutaleista tehdyn munakkaan marjojen/hedelmien kans. Sulla tosin aiheutti se puuroki niitä vatsaoireita, että aiheuttaisko sitten tuokin samalla tavoin. Mutta tällaisia juttuja tuli kirjoituksesta mieleen.

    • Oliko vinkki hyödyllinen (eli oliko tarpeeksi tehokas) kun olet varmaankin jo kokeillut?

    • En oo kokeillut tätä vielä, olen viritellyt kuminauhalla eri tavalla ja ei ole ollut tarvetta tälle toistaiseksi! Jossain postauksessa siitä selitinkin, eli nauha kiinni kyykkytelineen alapoikittaistankoon, toinen pää nilkan ympäri, maate ja kantapäätä kohti pakaraa. NAM. :D Toinen versio kontillaan ja polvea kohti käsiä. NAM OSA KAKSI. :’D Tuntuu todella hyvin ja juuri oikeassa paikassa. Jossain vaiheessa varmaan vähän kyllästyn ja sitten kikkaillaan lisää. ;)

  • Juu luinkin noista uusista liikkeistä. Hyvä, että oikeaan kohtaan tuntuvia liikkeitä löytyi, se on pääasia. Itse olen mietiskellyt, että saisinko johonkin tarpeeksi tukevaan paikkaan viritettyä kuminauhan ns. Alataljaksi, josta sitten voisin tehdä ”pakarapotkuja alataljassa”. Se olisi varmasti hyvä liike pakaralle, mutten ole vielä keksinyt sopivaa kiinnityskohtaa.

    • Hirveesti kiitoksia muuten tästä pakarapotkuvinkistä!! Kyllähän tuo mun kuminauhaviritys meinaan soveltui myös siihen, ja se tosiaan tuntuu! Oih ja voih! Toivottavasti säkin löydät sille sopivan kiinnityspaikan ja pääset potkimaan. Mulla jää ohjelmistoon. :)

Kommentointi on suljettu.