Elävien kirjoissa

Hei vaan kaikille ja perjantaita! Täällä ollaan taas! Ihan hengissä ja suhteellisen hyvissä voimissakin. ;) Ei, ei ollut hauskaa, ei ollut nättiä, mutta selvitty on ja elämä on taas raiteillaan ja kaikki on ihanaa. :D

Ihan hirveästi en menneen viikon tapahtumiin mene, mutta treeneistä ja muista pitää tietysti kertoa. Kyllä, olen treenannut tässä välissä. Päätin, että keskityn asioihin joihin voin vaikuttaa. Niskaan en voi vaikuttaa. Sen suhteen piti luovuttaa ja ottaa vastaan se mitä sieltä saapuu. Vaikutukset tuntuvat tällä hetkellä ei niinkään arkuutena tai jäykkyytenä, vaan siten, että sanat menee aivan sekaisin ja puhun välillä puuta heinää, tai sitten sanoja ei yksinkertaisesti löydy. Lauseen muodostamiseen saattaa mennä tovi. Veri ei siis kierrä. Lisäksi kehossa on vähän väliä sellainen heikotustärinä, mikä on mulle hirveän tuttua näissä niskajutuissa. Korva saattaa myös hyökätä yhtäkkisesti kiinni ja huutaa kuin syötävä ja kuulo on hetken poissa.

Mutta muihin perusasioihin kykenin vaikuttamaan, eli tahdoin, että tämän pätkän jälkeen ainoa ongelma olisi se niska. Ettei tarvitsisi päästä taas kiinni treenirutiineihin ja syömisiin. Tahdoin myös nukkua mahdollisimman paljon -> piti olla mahdollisimman väsynyt iltaisin -> piti treenata kovin ja paljon -> piti syödä.

Treenien sisällöistä tulee enemmän sunnuntain (tupla)viikkokatsauksessa. Mutta lauantaina pidin lepopäivän, ja sunnuntaista torstaihin oli joka päivä punttitreenin lisäksi aerobinen. Punttitreenit sujuivat paremmin kuin hyvin ja kehitystä tuli tässä ajassa vähän siellä sun täällä, ihan huikeaakin kehitystä. Nukuin joka yö 9-11 tuntia, eli huomattavasti enemmän kuin normaalit 6-7 tuntia. Siinä varmaan syytä kehitykselle. Aerobiset hoituivat crossarilla ja kävellessä ulkona. Treenien aikana pää pysyi aina kasassa, muuten ei välttämättä niin hienosti. Onneksi on olemassa liikunta. Ihan todellinen henkireikä tällaisina aikoina! Energiaa riitti ja virtaa oli, kroppa kesti. Tänään pidän lepopäivää, en koska kroppa sitä huutaisi vieläkään tai että ei huvittaisi treenata, mutta sen verran täysillä tässä on menty viisi päivää, että piti pysähtyä kun siihen oli nyt mahdollisuus, kun pää pysyy tänään kasassa ihan ilmankin liikuntaa. ;)

Jonkun päivän pumppipullistelut.

Nettiä en tosiaan käyttänyt. Koneen avasin pari kertaa ladatakseni Garminin ja ottaakseni sieltä tietoja ulos. Kaikki mahdolliset pullistelukuvat tuli otettua puhelimella, tärisevin käsin. :D Treenit menivät hiljaisuudessa, normaalisti kun on kone auki ja iTunes soittamassa musiikkia. Nyt en edes tahtonut kuunnella musiikkia, se olisi ollut liikaa. Hiljaisuus oli hyvä.

Ruokailut sujuivat sikäli normaalisti, että söin sen noin kolmen tunnin välein. Liiemmin ei kyllä nälkä vaivannut, mutta ruoka kuitenkin maistui ja sitä piti saada, jotta jaksoi liikkua. Toisaalta taas nukuin enemmän, joten automaattisesti yksi ateria päivässä jäi pois. Pidin kiinni niistä mitä ehdin syödä. Salaattiannoksia pääruoat suurimmaksi osaksi oli, vasta eilen torstaina söin lämmintä ruokaa (kasvissoppaa). Tämä johtui kuitenkin lähinnä eniten siitä, että mulla oli neljälle salaattiannokselle salaattia jääkaapissa menossa vanhaksi (jo sunnuntaina), joten söin niitä pois. Ei sillä, eipä tuossa sen vähempää energiaa ole kuin muissakaan kasvispöperöissä, joskus jopa enemmän. :’)

Mutta painoahan tässä on pudoteltu tämäkin viikko ja tiesin, että se tulee putoamaan tällä viikolla. Vaaka vahvisti viikon pudotuksen määräksi tänään -900g. Aika hurja lukema. Saati sitten, että enpä ole vielä siellä missä tahtoisin olla, kun peiliin katsoo, ja tässä on enää kilo matkaa siihen, mistä alunperin lähdin. Tämäkin kaikki paino taisi tipahtaa yläkropasta pois. Vatsa + takapuoli on edelleen samassa kuosissa kuin tässä koko ajan. Pahastihan se näyttää sille, että siihen lähtöpainoon saa taas tipauttaa takaisin. Tosi tylsää. Ottaisin yläkroppaan vaikka kaksi kiloa lisää koska vain ja alakropasta kilon pois. Mutta näinhän se ei mene, vaan yläkroppa pienenee ensin ja vasta viimeisenä lähtee ne, mitkä saisivat lähteä ensimmäisenä. Ja sitten sitä on taas ihan minimaalisen pieni, mutta ollaan sitten. Kyllä onneksi siellä sun täällä näkyy silti kehitystä. :) Nyt paino siis 47.5kg. Enkä missään tapauksessa laittaisi bikineitä tässä kunnossa päälle. P*rkeleen p*rse. :D

Boys are stupid but I don’t care. Eilen. Ei pumppia.

Internettiä kun en käyttänyt, niin otin hyllystä kirjan luettavaksi (muutakin siis kuin Viivi & Wagner tai Fingerporeja). Nappasin Kaisa Jaakkolan Hormonitasapaino -kirjan. Hyllyssä on myös Hormonidieetti, mutta tämä kiinnosti jo nimen puolesta enemmän, vaikka tuo toinen onkin ennen tätä kirjoitettu.

Vielä on vähän kesken, mutta vissiin lähemmäs 300 sivua olen sitä nyt lukenut. Ihan hirveän mielenkiintoinen kirja! Suosittelen jo tässä vaiheessa ihan jokaiselle (miehelle ja naiselle), joka on vähääkään kiinnostunut kehonsa kuuntelusta ja sen taidon oppimisesta. Kirja on osittain hirveän informatiivinen, mutta kuitenkin lähestyy myös helposti ymmärrettävältä kantilta. Itsellä on mieli suorastaan räjähtänyt tästä kaikesta uudesta tiedosta. Ihan älyttömän kiehtovaa! Miten ihmiskehossa hormonit vaikuttavat ihan kaikkeen, miten niihin vaikuttaa se mitä syödään, miten eletään, stressataan, nukutaan, ajatellaan.. Miten mikäkin hormoni vaikuttaa, mihin, mitä kautta, millä keinoin voi itse vaikuttaa mihinkin, mitä kannattaa syödä/juoda ja mitä ei ja mihin aikaan päivästä, miten kannattaa treenata ja miten ei, miten hormonit vaikuttavat näissäkin asioissa.. ja ennen kaikkea siis MIKSI. Tykkään, että kerrotaan miksi. Itse harvemmin teen mitään, jos asiaa ei perustella, että miksi minun pitäisi niin tehdä. Esimerkiksi vuosia sitten en syönyt aamupalaa heti herättyäni. Miksi? Koska joka paikassa toitotettiin, että se pitää syödä, se on tärkeää, mutta kukaan ei kertonut miksi se pitää syödä, miksi se on tärkeää. Vasta kun opin sen, aloin syödä aamupalaa.

Pari pointtia, mistä nappasin kuvan, kun kolahti. Soijasta hän näyttää olevan samaa mieltä, kuin mihin olen itsekin kallistunut kun asiaa olen aikoinani pitkin nettiä kolunnut:

”Älä osta soijaproteiinijauhetta. Se on liian tiivismuotoista soijaa: ethän halua mahdollisia soijan estrogeenisia vaikutuksia vartalollesi.
Tofua ja tempehiä voit käyttää silloin tällöin. Miehille en suosittele edes näitä soijan muotoja jokapäiväiseksi ruoaksi. Soijalesitiiniä en sen sijaan pidä haitallisena soijatuotteena,
vaan siitä saat aivoillesi tärkeitä rasvoja.”

Ja hamppuproteiinista hän vahvistaa saman, kuin mitä joskus jo kommenttiboksissani käytiin hamppuprotskuasian yhteydessä läpi:

”Hamppuproteiinijauhe 50g
– Hamppuproteiini sisältää paljon kuitua,
joten se ei sovi palautusjuomaproteiiniksi.
Proteiinien imeytyminen hidastuu kuidun takia.
Valitse palautumisjuomaan mieluummin riisiproteiinijauhe.”

Itsehän en tosiaan voinut edes tuota käyttää kuin pari kertaa muutenkaan, kun aiheutti semmoiset vatsakivut, että sai kaksinkerroin olla. Kuitua tosiaan. :)

Mutta juu, ehdottomasti suosittelen kirjaa jokaiselle. Varsinkin, jos yhtään kehon toiminta kiehtoo ja sen tuntemaan oppiminen, siitä tietoiseksi tuleminen. Ja jos sattuu olemaan sellainen olo, että kropassa ei ole tällä hetkellä kaikki kunnossa (esimerkiksi vatsan toiminta, univaikeudet, miten mikään ei kiinnosta jne. jne.), mutta et tiedä miksi ja mikä mättää, voi olla että tätä luettuasi tiedät ja osaat tilanteen korjata. Jostain syystä itsellä oli sellainen mielikuva, että kyseessä on naisille suunnattu kirja, mutta tuo ei tosiaan pidä paikkansa. Suosittelen varsinkin miespuolisille oluen ystäville. :D Olen oppinut niiiiin paljon tuosta kirjasta!

Tarkemmin menneistä treeneistä sunnuntain treenipaketissa. Pahoittelen kirjoitusvirheitä tai päättömiä lauseita, jos sellaisia on. Pää ei ole niskan vuoksi skarpeimmillaan. Parhausviikonloppua jokaiselle ja palailemme viimeistään ylihuomenna. :)

22 vastausta artikkeliin ”Elävien kirjoissa”

  • Huh, hyvä että tämä on nyt takanapäin ja selvisit. Toivottavasti tuo niskajumitus helpottaa pian, sinähän olet ihan tukossa, kun puhekin puuroutuu. Voiko tuota samantien ruveta edes hieromaan, kuulostaa niin pahalta? Vai miten tuosta edetään?

    Hormonikirjoista en malta olla sanomatta, että lähdekriittisyys on niitä(kin) lukiessa paikallaan, vaikka kuinka tekisi mieli olla samaa mieltä. On Kaisa Jaakkolalla paljon hyvääkin sanottavaa, mutta se ikävä kyllä jää mielestäni populaarihuuhaahömpän taakse piiloon. Mitähän mahtaa olla liian ”tiivismuotoinen soija”? :D. Noita estrogeenisiä vaikutuksia hän ei varmaankaan sen kummemmin kirjassaan erittele tai perustele..

    Pubmedissä on paljon asiallisia ja kiihkottomia tutkimuksia soijasta, tässä mm. yksi: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19524224 (”Clinical studies show no effects of soy protein or isoflavones on reproductive hormones in men” Jotenkin sitä vaan luottaa noihin tutkittuihin faktoihin enemmän kuin Jaakkolan fiilistelyihin. Ja miksipä en luottaisi, kun soijaa tyytyväisenä päivittäin pupellan ;).

    • Iloisia ollaan täälläkin ja hymyillään kuin mielipuoli (-puolet ;)! Kyllä me eilen auottiin jo niskaa. Tai hartioita + selkää lähinnä. Ei nyt kuitenkaan alkuun joka päivä ja vähän fiiliksen mukaan mennään.

      Mä en osannut kyseenalaistaa tätä soija-asiaa kirjassa, kun tosiaan olen tonkinut aikoinani aihetta enemmästikin pitkin nettiä ja lukenut puolesta ja vastaan. Lähinnä olen tullut siihen lopputulokseen, etten ota omalla kohdallani riskiä tässä, kun vaikutuksia saattaa olla mm. kilpirauhasen toimintaan (jossa omat arvot on olleet siinä ja siinä). Meillä ei päivittäin soijaa käytetä tästä syystä. Ja en tosiaan viitsi samasta mahdollisuudesta syöttää sitä miehelle myöskään. Hän on justiinsa hyvä nyt tällä hormonitasapainolla kun hänellä on. :D

      Mutta tässä on tosiaan ollut aina vallalla kaksi koulukuntaa ja tulee varmasti olemaan. Uskon asioiksi saattaa mennä. Mä en ota riskiä, kun en tunne tarvetta pupeltaa joka päivä soijaa. :)

    • Jep, ja sanottakoon, että on minullakin niitä uskon asioita, joista olen vain päättänyt olla jotain mieltä, enkä välttämättä edes jaksa lukea tutkimuksia tms., joissa mielipiteeni kumottaisiin. Yksi tällainen on esimerkiksi aspartaami. Sitä ja sen sukulaisia en halua saada elimistööni, vaikka kuinka olisivat tutkimusten mukaan turvallisia :).

      Mutta siistiä kuulla, että siellä ollaan onnellisissa fiiliksissä. Pienet sille: http://bit.ly/ym3jb1 !

    • Aspartaami on p*rseestä. :D Haha! Siitä(kin) olen paljon lukenut ja sen perusteella lopetin itse käytön. Silloin oli protskujauhe (ensimmäiseni ikinä) käytössä, jossa oli aspartaamia. Alkoi olla huono olo joka päivä, vaikka millä erilaisella tavalla ja piti alkaa tutkia mitä kaikkea sitä syökään. Sitten tutustuin aspartaamin aiheuttamiin (mahdollisiin) vaikutuksiin, tunnistin niistä ihan hirveän monta ja lopetin käytön. Meni pari päivää ja sinne jäi ne moninaiset oireet ja en ole koskenut aineeseen enää sen jälkeen.

      Hihih, kiitos danssaavasta koirasta! ;)

    • Itseasiassa Kaisa kyllä kävi mielestäni aika selkeästi kirjassa läpi nuo estrogeenivaikutukset (luin kirjan viikonloppuna, tosi mielenkiintoinen opus). Samassa luvussa käytiin läpi myös xenoestrogeenien vaikutusta. Yleensäkin sitä, miten ulkopuolelta saatu hormoni lamauttaa pikkuhiljaa kehon omaa hormonituotantoa (esim. e-pillerit). Kannattaa lukea se kirja. Sen jälkeenkin voi olla eri mieltä asioista.

      Itsekin päätin alkaa siivoamaan ja uudistamaan ruokavaliotani kirjan ohjein. Kokeilusta tuskin on mitään haittaa. Tosi mielenkiintoinen kappale oli se kehotyypeistä ja eri kehotyypeille soveltuvista ruokavalioista. Vahvistaa sitä minun toitotustani siitä, että kaikille ei sovellu samanlainen ruokavalio. Harmikseni itse olen endomorfi ja minun pitäisi syödä vähähiilarisesti. Hyvä puoli on, että lihaksen ja voiman saaminen on helppoa.

      -Anna-

    • Kyllä hän niitä käy läpi. Se on mielestäni sitä samaa tietoa, mitä olen netistä itse aiemmin lukenut. Siitä en ole nyt varma, onko mitään voitu todistaa. Siksi se menee ehkä enemmän uskon asioiksi.

      Itse olen kehotyypiltäni ektomorfi. Kuvaus pitää kaikkineen muuten täysin paikkansa, mutta hiilareiden sietokyky mulla ei ole todellakaan niin hyvä. :) Toki niillä saisin painoa ylös, mutta tosiaan vähän liian helposti, ja se ei missään tapauksessa olisi lihaskasvua se. :’)

    • Kyllähän tuossakin varmaan vaikuttaa sekin asia, että syötkö soijaa vai jotain isolaattia, onko se geenimanipuloitua, mille kaikille muille ympäristömyrkyille ym. aineille altistut jne… Sen lisäksi, että toiset on herkempiä kuin toiset.

      -Anna-

  • Voi kun kiva kuulla susta! Ja hyvä että oot saanut pidettyä treenit ja ravitsemuksen tasapainossa ja levännytkin hyvin :) Tuo Hormitasapaino-kirja taitaa lähteä tilaukseen kans!

    • Jeih, on kiva tuntea taas olonsa hyväksi! :) Ja ei muuta kuin kirjaa tilaukseen! Tää Jaakkola ainakin pääasiassa tietää mistä kirjoittaa, häneltä löytyy omakohtaista kokemusta kehon oikuista ja fitness -alasta. ;)

  • Soijalesitiini on käytössä aamupuurossa ja iltapalarahkassa :)
    Antaa mukavan rakeisuuden ( onks toi ees sana?? :D ) tohon iltarahkaan :)

    • Rakeisuus on selkeä sana! :’) Mulla ei ookaan tuota käytössä, enkä ole koskaan kokeillut. Ehkä joskus sitten! :) Rakeisuus on yleensä kiva asia. :D

  • Emäntä hommasi oman mahan takia ittelleen munaproteenia, ei mitään tietoa vielä miten vaikuttaa. Tervetuloa elävien kirjoihin ja jospa se pääkin alkaa pysymään paikoillaan. -900 on kyllä sinun painossa paljon..biksukeleihin taitaa tosin sielläkin olla aikaa ;)

    • Jassoo, semmoistakin! En ole tainnut itseasiassa koskaan kuullutkaan munaproteiinista. Mä en ole aikoihin käyttänyt enää jauheita. Vähän mietin, pitääkö semmoista hankkiakaan. Toistaiseksi en ole kokenut niin tarpeelliseksi tässä kohtaa, kun jokunen kuukausi on jo mennyt kokonaan ilman. :)
      Ja kiitos! Pää on tässä ja nyt ja paikoillaan taas, jee. :D -900g tosiaan on tosi paljon näissä pikkukiloissa. Mutta ei ole joo niitä biksukelejä ihan heti näkyvissä. :D

  • Hyvin kirjotettu. Blogatko myös puhemilla? Mitä alkulämmitely teet ja teetkö jotain treenin jälkeen?

    -31,5 kg :-)

    • Kiitos! :) En bloggaa puhelimella, koneella paaaljon mukavampaa. ;) Lämmittelen jalkatreeniä ennen crosstrainerilla ja ennen selkätreeniä pienillä painoilla kulmasoutua. Treenin päätteeksi en tee erillistä jäähdyttelyä tai muuta. Monesti siinä onkin muutenkin aerobinen noin tunnin kuluttua palkkarin syömisestä. :)

      LOISTAVA saavutus -31,5kg!! :)

  • Siskollani on vieläkin parempi paita: ”Boys are stupid, throw rocks at them”.

  • Tervetuloa takaisin tänne blogimaailmaan! :)
    Toivottavasti saat piakkoin niskajumin kuosiin, kuulostaa tosi inhottavalta olotilalta :/ Omat vaivat ovat pikkuruisia tuohon verrattuna, joten paljon tsemppiä.

    Samat kirjat ovat tällä hetkellä menossa itselläkin, aloitin siitä Hormonidieetistä ensin ja kohta pääsen aloittamaan tuon Hormonitasapainon – en malta odottaa! :) Kauheasti paljon uutta tietoa, pitää ehkä lukea pariinkin otteeseen, että saa kaiken irti tästä infopläjäyksestä. Varsinkin kun tuota -dieettiä lukiessa tuntuu että itsellä on sitä ylimääräistä joka puolella, niin taitaa olla kaikki hormonit ihan sekaisin :D

    Kiva kun tulit takaisin :)

    • Voi kiitos! :)

      Itsekin tosiaan tulee oikein ahmittua tuota kirjaa ja informaatiota tulee niin paljon kerralla, ettei varmasti jää vielä ekalla kerralla päähän. Mutta sen verran kuitenkin, että muistaa mistä käy tarkistelemassa asioiden laitaa sitten jälkikäteen kun noita tilanteita tulee vastaan. ;)

Kommentointi on suljettu.